Gillestugan på 15 kvm i garaget är ett jäkla fuskbygge, och golvfusket består i att det är en kall riskkonstruktion.

golv.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock fungerar det, sådär iallafall. Ställer man en låda på golvet på vintern och flyttar på den sen så är golvet riktigt kallt. Men det finns inga fuktproblem som jag känner till.

Nu ska jag bygga ut och om, och tillför följande förbättringar till gillestugan.
  • På ena sidan, där det stått en redskapsbod, kommer det att byggas en utbyggnad på modern markplatta med golvvärme.
  • På sidan mot trädgården, där det är en rabatt idag och ingen dränering, kommer det att dräneras och rabatten ersättas med grus- eller stensättning. Ingen växtlighet ska finnas närmast huset.
  • Stupröret som idag går rakt ner i rabatten ansluts till en markavloppsrör som leder bort vattnet
  • Dränering byggs även vid andra delar av garaget, vilket förbättrar markens allmänna dränering.

Byggfirman som ska göra utbyggnaden har rekommenderat nivellgolv istället för platon, men de räknar med att det kommer att kosta 15000:- efter ROT. Så med tanke på att fuktskyddet funkar idag så vrider det sig i snåltarmen. Konstruktören har också OK:at platon.

Som ett mellanläge funderar jag på att bygga en egen, mekaniskt ventilerad platonvariant. Först så bilar jag upp en 35mm ränna i betongen till mitten av rummet där jag lägger ner ett 35mm VP-rör. Sedan vanlig fiberduk (för att förebygga ljud), fuktskyddsmatta, sedan 5 + 7 cm cellplast, 22 mm golvspån och parkett på det. VP-röret drar jag upp till en lämplig låda och pluggar röröppningen. Skulle jag senare uppleva fuktproblem så kan jag sätta en lågvoltsfläkt i lådan och skapa en luftrörelse från golvet.

Vettigt, korkat och dumsnålt eller något däremellan?
 
Kollar man på Platons system så har de ett rätt grovt rör.

Är det någon som har koll på luftflödet under ett nivellgolv?
 
Jag har liknande tankar. Jag tycker Japes "platonlösning" är vettigare än platons egna. http://www.jape.se/jape_ventgolv/
Jag skulle använda 50mm centraldammsugarrör då det finns bra övergångar till 100mm som passar fläktar osv.
Typ som detta systemet: http://www.floordry.se/pdf/folder floordry web.pdf .


Luftflödet är ganska lågt. jag minns inte nu men det är så att det är svårt att hitta fläktar som inte har onödigt stort flöde.

Det är viktigt att du har filter på "tilluften" på golvet så att det inte sugs ner damm under mattan som hindrar luftflödet med tiden.

Vad är det för parkett? Vanlig 14mm är ok att lägga flytande direkt på cellplast utan spån.
 
Redigerat:
Jag har inte slagit fast vad det ska för parkett än men det ska vara golvvärme så jag tänkte köra spånskivor med spår för golvvärmeslang. Men när du säger det kanske jag kan använda spårad cellplast istället. Måste undersökas.
 
Det finns ju mycket pengar att spara här verkar det som. XPS får man för 115 kr/kvm på byggmax och fräser man ut spår i den så borde det ha bättre hållfasthet än spånskivor.

Cellplastskäraren verkar ju smart, men tror du att den är lämpligare än en fräs för att skära ut långa spår i XPS?

10 cm EPS S80 med 5 cm XPS S300 borde ju ge rätt bra med isolering också :)
 
Jag tänker mej att man gör en liten jigg i MDF till cellplastskäraren som håller i rätt höjd och sedan drar efter långpass.
Bara slippa alla smulor som blir av fräsning är värt en 500ing för att testa. Jag har skurit lite i XPS med ett hemmbygge av kantaltråd och en laptop laddare och det var väldigt trevligt jämfört med att såga eller skära. Otroligt fina snitt. Det luktar lite men inte extremt. Halvmask och öppna fönster om man vill vara ordentlig.

Kan man göra så att man lägger mjuk S80 och XPS ovanpå? Ingen risk för svikt?
Jag kommer nöja mig med 50mm XPS, tror det räcker gott för att få värmen att gå åt rätt håll. Men jag har iofs 100mm under plattan också.
 
Det borde gå bra med S80 under och XPS på tycker jag, S80 duger ju att bygga en husgrund på.

Här i gillestugan som jag ska renovera så ligger det en 20mm cellplastskiva på det gamla uppreglade golvet, sedan en tunn masonit och sedan plastmatta. Den lösningen fungerar överallt utom på ett ställe där man sätter ner foten tungt efter ett trappsteg - där har cellplasten blivit mosad. Och då är denna lösning från 1985. Med lösningen jag tänker mig har man samma cellplastkvalitet fast istället för att skydda den med 4 mm masoni så skyddar man den med 50mm XPS + golvvärmeplåtar + 14 mm parkett.
 
pelpet pelpet skrev:
Gillestugan på 15 kvm i garaget är ett jäkla fuskbygge, och golvfusket består i att det är en kall riskkonstruktion.

[bild]

Dock fungerar det, sådär iallafall. Ställer man en låda på golvet på vintern och flyttar på den sen så är golvet riktigt kallt. Men det finns inga fuktproblem som jag känner till.

Nu ska jag bygga ut och om, och tillför följande förbättringar till gillestugan.
  • På ena sidan, där det stått en redskapsbod, kommer det att byggas en utbyggnad på modern markplatta med golvvärme.
  • På sidan mot trädgården, där det är en rabatt idag och ingen dränering, kommer det att dräneras och rabatten ersättas med grus- eller stensättning. Ingen växtlighet ska finnas närmast huset.
  • Stupröret som idag går rakt ner i rabatten ansluts till en markavloppsrör som leder bort vattnet
  • Dränering byggs även vid andra delar av garaget, vilket förbättrar markens allmänna dränering.

Byggfirman som ska göra utbyggnaden har rekommenderat nivellgolv istället för platon, men de räknar med att det kommer att kosta 15000:- efter ROT. Så med tanke på att fuktskyddet funkar idag så vrider det sig i snåltarmen. Konstruktören har också OK:at platon.

Som ett mellanläge funderar jag på att bygga en egen, mekaniskt ventilerad platonvariant. Först så bilar jag upp en 35mm ränna i betongen till mitten av rummet där jag lägger ner ett 35mm VP-rör. Sedan vanlig fiberduk (för att förebygga ljud), fuktskyddsmatta, sedan 5 + 7 cm cellplast, 22 mm golvspån och parkett på det. VP-röret drar jag upp till en lämplig låda och pluggar röröppningen. Skulle jag senare uppleva fuktproblem så kan jag sätta en lågvoltsfläkt i lådan och skapa en luftrörelse från golvet.

Vettigt, korkat och dumsnålt eller något däremellan?
Hur gick det med detta projektet? Funderar själv på att ventilera golvet med ett tunt ventilationsrör.
 
jag är inne på att antingen köra platon eller Nivell!! jävligt irreterande och att välja när man inte vet vilket som är bäst hållbart.

jag vet att PLaton har Tre läge på sina fläktar och när jag väl pratade med dem så det lät att jag ska ha läge ett på mitt golv platon system 24kvm, om jag förmodan skulle köra på deras.Lläge ett går på 14kubik per timme, vilket är lågt, fasiken vad fläkten är dyr 20tusen kronor, så jag funderar på hitta en fläkt ha den fasaden uteliggande koppla på samma sätt enligt deras rekomendation fast med egen fläkt som drar lågt varv.
Är det någon som har gjort likadant? och vilken fläkt isåfall körde ni?
 
Elbk Elbk skrev:
jag är inne på att antingen köra platon eller Nivell!! jävligt irreterande och att välja när man inte vet vilket som är bäst hållbart.

jag vet att PLaton har Tre läge på sina fläktar och när jag väl pratade med dem så det lät att jag ska ha läge ett på mitt golv platon system 24kvm, om jag förmodan skulle köra på deras.Lläge ett går på 14kubik per timme, vilket är lågt, fasiken vad fläkten är dyr 20tusen kronor, så jag funderar på hitta en fläkt ha den fasaden uteliggande koppla på samma sätt enligt deras rekomendation fast med egen fläkt som drar lågt varv.
Är det någon som har gjort likadant? och vilken fläkt isåfall körde ni?
Jag har lagt mitt eget Subfloor-golv (ist för Nivell) och jag har däremot totalt skitit i att ha en fläkt då det är gott om flöden runt kanterna ändå + att det är upphängning på isoleringen vilket gör distans mellan isolering och kall platta, men jag tänker varför inte. Rätta mig om jag har fel men hela poängen är väl egentligen bara att i specifik zon ha in och utflöde och får du till det så why not.
 
D Davion skrev:
Jag har lagt mitt eget Subfloor-golv (ist för Nivell) och jag har däremot totalt skitit i att ha en fläkt då det är gott om flöden runt kanterna ändå + att det är upphängning på isoleringen vilket gör distans mellan isolering och kall platta, men jag tänker varför inte. Rätta mig om jag har fel men hela poängen är väl egentligen bara att i specifik zon ha in och utflöde och får du till det så why not.
Nja.. jag har i ett år gått och mjölkat nätet och forum och ringt märken av olika slag av ventilerade golv. Alla har samma funktion. Att ventilera golv om man inte vill bila upp då.
Alla system har olika prislapp men funktionen är det samma. Vissa gillar trä reglar och andra stål som Granab.

Poängen för hållbarhet o minska risk för oförrutsedda fukt och fel. Måste det var en mekanisk hjälp att få luften cirkulera under mattan platon. Eller nivelle eller subfloor.eller granab ett måste är en fläkt.!!
Men jag säger men...
Levarantörerna försöker skyta med deras system och specifikt fläkten. Och det är just fläkten som gör magi i det hela och kostar mer än hela golv konstruktionen.

Jag tror jag har en plan.
jag kommer flytspackla golvet plant.så jag får dit platonmatta sen och stos och tätar så det blir undertryck så som det skall vara.
Att dimensionera platon isola blå matta med luftdon och fogskum måste man ha en ritning som dem gör en beräkning på. Det kostar 2500kr.
Materialet hittar jag runt på blocket och rester som folk säljer. Sen när det kommer till fläkten är det onödigt dyrt betala för isola fläkt då jag ska ha på ett läge 1. Vilket är 14 kbuik per timme. Vilket jag kan ersätta med vilken utefläkt som helst så går den konstant. Här kommer dimensioneringen som jag betalat för hjälpa mig att få ut donerna på rätt plats och även fogskummen som man försöker göra kanal för luften att strömma från alla hörn i rummet.

Därefter kan du göra vad fan man vill slänga på 50mm xps s300.skarvade.vill du komma upp mer i höjd lägg på ytterliga cellpast som behövs för att komma upp i höjd. Limma fast dem på platon och lägga dit minst 12 mm golv. Sen är det klart.

Nivell system och granab är bra men tycker det är dyrare än vad jag ska göra och sparar tusenlappar här. Alla system är godkända om du har gjort enligt deras ritningar och anvisningar. Vem har sagt att typ av fläkt får det att det blir godkänt.
Det är undertrycket och och tätning rätt. Sen kan du lägga vilken typ av fläkt för att få det att funka. Se badrummen med tätskickt.
Hemma hos mig går den på låg varv och strömma luft in ovan tröskeln som bara det.varför ? För det är undertryck. Samma sak gör man med golvet man skapar undertryck.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.