L lillanutten skrev:
Jag var inne på samma spår som jarlsgård att jag hade breddat vinkeldelen. Då slipper man en massa omöblerbara vinklar inne i huset. Både allrum och hall där nere blir större och lättare att möblera.
[bild]

Sen kan jag även hålla med om att det känns onödigt med en gäst wc med det upplägget. Personligen hade jag hellre haft en större klädkammare, och med en ingång till badrum enligt min skiss nedan är badrummet fortfarande tillräckligt nära stora sovrummet för att man inte ska behöva springa naken genom huset, men ändå tillgängligt för gäster, samtidigt som det ger möjlighet till mer förvaring i övre hallen.
[bild]
Så var vår tanke från början men efter dialog med byggnadsnämnden så fick vi ändra lite. Detta beror på att vi vill ha öppet till nock i vardagsrummet och då måste den utstickande delen vara mindre än 1/3 enl planbestämmelsen annars räknas byggnads höjden från den utstickande nocken.
 
J Jarlsgård skrev:
En sak till jag reagera på nu när jag kollade på fasadritningarna är ena sovrumsfönstret. Alla sovrum badar i ljus förutom ett sovrum som får ett litet källarfönwter, det fönstret hade jag gjort större.
Det kommer antagligen inte vara ett sovrum där utan gym / kontor, tyvärr kommer vi att vara tvungna att mot fylla så pass mycket för att klara byggnads höjden så att det inte frår plats med mer fönster.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
H Hasse C skrev:
Kul att ni bygger suterränghus. Jag har själv ett egenritat med ingång på nedervåningen och kök osv på övre plan. Mycket trevligt.

Jag behövde inte höra någon trinett på nedre plan. Det räckte med att dra förberedande anslutningar för VA. (Ligger under golvet)

Jag hade funderat på att planera om förråd och toalett och tvättstuga på nedervåningen. Fönstret är bättre att ha i WC eller tvättstugan. Jag hade även gjort tvättstugan lite större så det finns utrymme att hänga tvätt där och plats för garderober där ni kan lägga sängkläder, handdukar mm.

Jag hade även funderat på utgångar från köket. Se till att komma ut direkt till de platser där ni kommer sitta. (Oftast där solen skiner, dvs söder dagtid och väster på kvällen) Det gör det mycket enklare att bära in och ut grejer. Jag har även lite större dubbeldörr mellan kök och uteplats så det blir mer kontakt mellan de som sitter ute och de som pysslar i köket. Det är trevligt.
Hur jobbigt tycker du att det är gå upp med alla matkassar mm till köket på övervåningen? Det är ju den vanligaste åsikten men får när man visar våran ritning.
 
B bjwe skrev:
Jag förstår vad du menar, vi har lagt till lite mer förnster än vad det var från början kankse måste korrigera storlekan lite också.
Kanske är läge att koppla in en arkitekt innan ni börjar bygga sen? Fönster är som sagt riktigt knepigt. Kanske huset skulle kunna vinna på att ni släpper den perfekta symmetrin på framsidan?
 
  • Gilla
splinter och 2 till
  • Laddar…
B bjwe skrev:
Det kommer antagligen inte vara ett sovrum där utan gym / kontor, tyvärr kommer vi att vara tvungna att mot fylla så pass mycket för att klara byggnads höjden så att det inte frår plats med mer fönster.
Jag hänger inte riktigt med på varför ett litet schakt som möjliggör ett något större fönster skulle göra så att ni inte klarar byggnadshöjden?
 
BirgitS
B bjwe skrev:
Man parkerar ca30 trappsteg nedanför huset på norrsidan.
Får ni bygglov för det?
De flesta kommuner kräver ju ramper med viloplan och det blir en mycket stor yta för att komma 30 trappsteg upp.
 
J Jarlsgård skrev:
Jag hänger inte riktigt med på varför ett litet schakt som möjliggör ett något större fönster skulle göra så att ni inte klarar byggnadshöjden?
Man beräknar byggnadshöjden genom att ta fram meddelmarknivån runt hela huset och därefter mäter man höjden på den dominerande tidan av huset vilket för oss är norrsidan som är ner mot vägen .
 
BirgitS BirgitS skrev:
Får ni bygglov för det?
De flesta kommuner kräver ju ramper med viloplan och det blir en mycket stor yta för att komma 30 trappsteg upp.
Vi har redan ett hus där idag som vi kommer att riva och det gör så att de kan göra undantag enl den dialog vi har haft med dem hitintills.
 
B bjwe skrev:
Hur jobbigt tycker du att det är gå upp med alla matkassar mm till köket på övervåningen? Det är ju den vanligaste åsikten men får när man visar våran ritning.
Haha! Jag känner igen åsikten. Undrar lite över hur lat mänskligheten kommer bli innan vi svälter ihjäl eftersom ingen stoppar in maten i munnen på oss.

Ärligt talat så är matkassar aldrig kul. Det är inte kul att handla, det är inte kul att plocka i och ur bilen, bära in i köket eller att plocka in varorna i kyl, frys och skafferi. En trappa gör ingen skillnad.

Att däremot få laga mat och äta i husets finaste del, med tak som är öppet till nock, med härlig utsikt och nära till balkong och uteplatser. Det betyder något för mig. Era vänner kommer förstå när ni är klara
 
  • Gilla
bjwe
  • Laddar…
B bjwe skrev:
Det kommer antagligen inte vara ett sovrum där utan gym / kontor, tyvärr kommer vi att vara tvungna att mot fylla så pass mycket för att klara byggnads höjden så att det inte frår plats med mer fönster.
stödmur typ L-stöd?
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
B bjwe skrev:
Man beräknar byggnadshöjden genom att ta fram meddelmarknivån runt hela huset och därefter mäter man höjden på den dominerande tidan av huset vilket för oss är norrsidan som är ner mot vägen .
Ja jo hur man beräknar markmedelnivå vet jag :)

Men i regel brukar man ju ta ut X antal punkter och att ett litet schakt med tex L-stöd som nämndes här skulle få det att tippa över till "icke godkänt" låter en aning osannolikt :surprised:

Sedan angående tillgängligheten från parkeringen så behöver inte ramp finnas, men det ska finnas hårdgjord yta för det om det så skulle behöva installeras och oavsett om den byggs eller ej så brukar man behöva redovisa det. Men slipper ni det så är det ju bara skönt för er (y)

Men att fastigheten varit bebyggd med ett hus som ni kommer riva till förmån för detta har i sammanhanget noll betydelse :)
 
Hej.
Ett bra verktyg är skisser i 3d. Då får man en mycket bättre bild av designen och det går att laborera med fönster och väggar.
Jag ritar i 3d som hobby och har hjälp många med gott resultat.
Mail: tj-invest@hotmail.com
 
Vet inte om det hjälper er något men några bekanta till oss har/hade denna planlösning på deras suterränghus. Tycker den påminner en del om den ni föreslår.

De som har detta huset bodde tidigare i ett hus med ett jätte stort kök med köksö och matplats för många så planen var när de flyttade in att de skulle ta bort sovrummet närmast köket och på så sätt få ett större kök samt ev göra ett sovrum uppe där det står matplats.

Men efter att ha känt på huset någon månad så kände de att det inte var rätt för huset. De har idag ett stort bord där köket tar slut och ut mot vardagsrummet, i vardagsrummet 2 st 3 sits soffor, och där det står matplats har de idag en mer tv hörna bibliotek. Riktigt bra

Det som de istället gör är att bygga entrén nere. Den är allt annat än bra. Man vill gärna större och mer separat entré. Tycker det blir mer påtagligt när entrén är på separat våningsplan.
 
  • Svartvit planritning av ett suterränghus med två sovrum, badrum, tvättstuga och förvaring/garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en övervåning i ett suterränghus med kök, två sovrum, vardagsrum, WC/dusch och matplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jarlsgård skrev:
Ja jo hur man beräknar markmedelnivå vet jag :)

Men i regel brukar man ju ta ut X antal punkter och att ett litet schakt med tex L-stöd som nämndes här skulle få det att tippa över till "icke godkänt" låter en aning osannolikt :surprised:

Sedan angående tillgängligheten från parkeringen så behöver inte ramp finnas, men det ska finnas hårdgjord yta för det om det så skulle behöva installeras och oavsett om den byggs eller ej så brukar man behöva redovisa det. Men slipper ni det så är det ju bara skönt för er (y)

Men att fastigheten varit bebyggd med ett hus som ni kommer riva till förmån för detta har i sammanhanget noll betydelse :)
Sorry var inte meningen att skriva dig på näsan ang beräkningen men det är ganska många som inte förstår beräkningen.

Är det nått som på bilden du tänker dig för att få till ett större fönster?

Du värkar var bra på tillgänglighet vet du vad det för krav på lutning och vilplan mm när det gäller ramper?
 
  • Husfasad med mosaikkakel ovanför källarfönster som är omgivna av nyligen gjutna betongkonstruktioner på en byggplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Anfan skrev:
Vet inte om det hjälper er något men några bekanta till oss har/hade denna planlösning på deras suterränghus. Tycker den påminner en del om den ni föreslår.

De som har detta huset bodde tidigare i ett hus med ett jätte stort kök med köksö och matplats för många så planen var när de flyttade in att de skulle ta bort sovrummet närmast köket och på så sätt få ett större kök samt ev göra ett sovrum uppe där det står matplats.

Men efter att ha känt på huset någon månad så kände de att det inte var rätt för huset. De har idag ett stort bord där köket tar slut och ut mot vardagsrummet, i vardagsrummet 2 st 3 sits soffor, och där det står matplats har de idag en mer tv hörna bibliotek. Riktigt bra

Det som de istället gör är att bygga entrén nere. Den är allt annat än bra. Man vill gärna större och mer separat entré. Tycker det blir mer påtagligt när entrén är på separat våningsplan.
Tack bra inspirrations ritningar, vi har utgått från ett kataloghus och sedan modifierat det en del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.