Fick för drygt två veckor sen fiber till landstället via IP Only.
Jag gjorde beställningen förra året och i det avtalet stod det att jag skulle ha ett separat avtal med internetleverantören. Det var några olika kampanjpris med tjänstebundling och jag kryssade i rutan Ownit. Där den enda vidhängande informationen var att jag valde 24 månaders bindningstid till fast pris (349).
Grävning och installation gjordes samma dag och jag har bra fart.
Nu till min undran. Ownit har ännu inte fått uppgifter om mig och kan inte ge support om jag behöver. Jag har inget skrivet avtal med Ownit utan enbart ett kryss i rutan på IP Onlys beställningsformulär.
Ownit har på sin hemsida villkor, men i rimlighetens namn är det väl inte självklart med hur och när jag ska betala när vi inte har avtal om det. Och när jag ringer till Ownit säger de att jag inte är kund. Men på uppkopplingen står det Ownit.
IP Onlys kundtjänst svarar automatiskt när man ringer att de inte kan besvara frågor utan hänvisar till mail och att de har långa svarstider. jag har mailat men inte fått svar.
Jag ser i värsta fall ett scenario när jag avkrävs avi-avgifter för pappersfaktura eller att det blir avbrott utan att jag får teknisk support.
Nån som har liknande erfarenheter?
 
Gratis internet låter bra.
Skapa ett konto i din bank och döp det till (Ownit) överför 349kr varje månad!
Nu är det bara att vänta och se hur länge du kan surfa gratis, det kan ta år innan dom upptäckter dig.:cool:
PS. Ownit har ett bra rykte. DS
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Du får nog gå på Ownit lite mer. Troligtvis har du hamnat på en port med en redan aktiverad Ownit-anslutning. När du säger att det redan står Ownit på din anslutning antar jag att Bredbandskollen eller liknande säger Ownit. Om du tar reda på vilket ip-nummer du har och sedan använder det med Ownits kundtjänst så kan de ju försöka att förklara bort det. Troligtvis kan de inte göra något just då så be dem att öppna ett ärende så kommer de nog reda ut detta på en vecka.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
kisumisu
L Leif i Skåne skrev:
Gratis internet låter bra.
Skapa ett konto i din bank och döp det till (Ownit) överför 349kr varje månad!
Nu är det bara att vänta och se hur länge du kan surfa gratis, det kan ta år innan dom upptäckter dig.:cool:
PS. Ownit har ett bra rykte. DS
Ownit är riktigt bra!

Men håller med dig! Ingen kan egentligen säga att det är ts fel om inte ens räkningar dyker upp. Däremot kan dem dyka upp.

Jag hade såhär med mobiltelefoni från Tele2. Dum som jag var köpte ja en ny mobil och efter det började fakturor komma. Men hade fri telefoni ca 1 år. Det här var flera år sen närmare 20år sedan. Då var man ju även ung o dum :) idag hade man behållt simkortet och köpt mobilen kontant obunden.

Tror dem har 10år på sig eller är det ännu kortare tid kräva tillbaka bakåt i tiden? Är säkert kortare tid.

Men fakturor kan ju strula även åt annat håll. Telenor var ju experter. Kom jämt olika räkningar på fibern. Ownit ägs av Telenor. Men Ownit har trevligare kundservice och aldrig hittils blivit någon faktura som fel.
 
Redigerat:
Z
Vi fick ip-only ingrävt i slutet av 21 där jag valt Ownit som leverantör då dom hade exakt samma kampanj.

Vi fickdock välkomstmail från Ownit när IP-Only då meddelade att installationen var klar.

Kan du logga in på Ownits sida med BankID?

Har du kontaktuppgifter till projektansv hos IP-Only eller säljaren som sålde det till dig?

Jag skulle isf ta kontakt med dom i första hand, ip-only har haft en extremt expansiv fas så jag tror dom är extremt överbelastade tyvärr :(
 
kisumisu
Vet någon här vad som gäller för openuniverse (Telenor) kunder?

Var egentligen därför jag sökte upp den här tråden och har nu letat o letat. Men hittar ej någon tråd.

IP-Only köpte upp Openuniverse. Fick en lapp hem. Tänkte först det var bara reklam (Ip-Only sålde ju sin tjänst i en annan stadsdel innan Telenor börja sälja sin. Dem var dock aldrig på min del av stan. De floppade totalt fast deras lösning var billigare än Telenors. Ändå vann Telenor då, var nog anledningen att Telenor var smartare. Telenor började ju med oss som inte får 4G eller har kabeltv lösningar och ADSL som gick max 0.5 mbit, bara på våran gata tog nästan alla det. Var kanske 2 hus av över 20 som inte tog).

Hursomhelst blir det nu billigare eller dyrare? Jag kommer inte åt IP-Only tjänsteportal.

Har en bekant som bor i hyreshus och där släcker Telenor sitt gruppavtal. Dem ska få Telia öppenfiber (typ samma dåliga avtal som vi i egna villor). Slutar Telenor helt med fiber och satsar på 5G tro?
Dåliga avtal menar jag att dem har haft Telenor 100/100 för 199kr/mån...samma tjänst får jag som villaägare punga ut 419kr/mån.

Blev en hel del offtopic nu, sorry.
 
Redigerat:
Z
kisumisu kisumisu skrev:
Vet någon här vad som gäller för openuniverse (Telenor) kunder?

Var egentligen därför jag sökte upp den här tråden och har nu letat o letat. Men hittar ej någon tråd.

IP-Only köpte upp Openuniverse. Fick en lapp hem. Tänkte först det var bara reklam (Ip-Only sålde ju sin tjänst i en annan stadsdel innan Telenor börja sälja sin. Dem var dock aldrig på min del av stan. De floppade totalt fast deras lösning var billigare än Telenors. Ändå vann Telenor då, var nog anledningen att Telenor var smartare. Telenor började ju med oss som inte får 4G eller har kabeltv lösningar och ADSL som gick max 0.5 mbit, bara på våran gata tog nästan alla det. Var kanske 2 hus av över 20 som inte tog).

Hursomhelst blir det nu billigare eller dyrare? Jag kommer inte åt IP-Only tjänsteportal.

Har en bekant som bor i hyreshus och där släcker Telenor sitt gruppavtal. Dem ska få Telia öppenfiber (typ samma dåliga avtal som vi i egna villor). Slutar Telenor helt med fiber och satsar på 5G tro?
Dåliga avtal menar jag att dem har haft Telenor 100/100 för 199kr/mån...samma tjänst får jag som villaägare punga ut 419kr/mån.

Blev en hel del offtopic nu, sorry.
Det är ju dock inte IP-Only som köpt Open Universe utom IP-O moderbolag GlobalConnect, då ni har avtalet med OU är det det som gäller och era tjänster kommer mest troligen fortsätta administreras via OUs portal i en oöverskådlig framtid.

Försäljningen av OU är märklig högst sagt då Telenor fortfarande har stora bestånd och alltid kommer vara en ägare av fiber med dels sig själva för mobilnäten men framför allt gamla BredBandsBolaget och Ownit som ägs av Telenor också.
 
Z zapy skrev:
Försäljningen av OU är märklig högst sagt då Telenor fortfarande har stora bestånd och alltid kommer vara en ägare av fiber med dels sig själva för mobilnäten men framför allt gamla BredBandsBolaget och Ownit som ägs av Telenor också.
Ja det är lite spännande att de har 2 st konsument ISPer. Men jag skulle nog inte heller bråka med Ownit som varumärke och ISP. De har ju hög kundnöjdhet vilket jag tror är något man inte vill tappa bort i onödan. Gamla BBB och Ownit delar säljorganisationen iaf och de köper nog in utrustning centralt. Så jag skulle tro att Ownit some varumärke kommer att fasas ut till slut.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Z
M merbanan skrev:
Ja det är lite spännande att de har 2 st konsument ISPer. Men jag skulle nog inte heller bråka med Ownit som varumärke och ISP. De har ju hög kundnöjdhet vilket jag tror är något man inte vill tappa bort i onödan. Gamla BBB och Ownit delar säljorganisationen iaf och de köper nog in utrustning centralt. Så jag skulle tro att Ownit some varumärke kommer att fasas ut till slut.
Så är det garanterat, varumärket Ownit är starkt frågan är om det någonsin kommer försvinna!

OU är ju öppen fiber och Telenor vill väl inte vara med och fortsätta sin utbyggnad där utom satsar mer på att vara tjänsteleverantör eller singel-leverantör (Ownit och deras egna nät tex, det byggs väl fortfarande ut vad jag vet)
 
kisumisu
M merbanan skrev:
Ja det är lite spännande att de har 2 st konsument ISPer. Men jag skulle nog inte heller bråka med Ownit som varumärke och ISP. De har ju hög kundnöjdhet vilket jag tror är något man inte vill tappa bort i onödan. Gamla BBB och Ownit delar säljorganisationen iaf och de köper nog in utrustning centralt. Så jag skulle tro att Ownit some varumärke kommer att fasas ut till slut.
Yes jag håller med. Jag hade Ownit hos HSB när jag bodde i Sthlm.

Nu när jag bor i Norrland i eget hus blev det ju OU. Ett år fick man lite billigare Telenor. Massa strul och tjafs med Telenor gällande räkningar. Varenda månad var det lotteri vad fakturan blev.
För grannen gick de värre hamnade i inkasso på obetslda räkningar som var betalda.

Jag fortsatte med Telenor efter deras blackfriday erb...fick med många om och men ett erbjudande som de sen kom rätt räkningar.

Nästa blackfriday, nu gick det inte alls..."bara nya kunder" var svaret. Abbet sades då upp. Bytte till Halebop 2 mån gratis men deras nät var kass 150/20 (abbet var 250/250)...en ping på 40-50.
Bytte till Bredband 2...där var också problem med hastighet höll inte vad lovat.

Sedan bytte jag till Ownit 329kr/mån för samma tjänst som Telenor (o även andra) tar 400kr+/mån.

Enda skillnaden är att man är själv ansvarig för Router. Ownit skulle ha 800kr (om jag inte minns fel) för samma router som Telenor använder. Jag behöll Telenors router till en kostnad på 549kr, för mig var det värt det då den fungerar 100% för mina behov.

Så man kan säga att Telenor egentligen tar 100kr / mån hyra för routern.

Hos Ownit får man dessutom en hemsideplats 100Mb dom ingen annan isp verkar längre inkludera.
 
kisumisu
Z zapy skrev:
Det är ju dock inte IP-Only som köpt Open Universe utom IP-O moderbolag GlobalConnect, då ni har avtalet med OU är det det som gäller och era tjänster kommer mest troligen fortsätta administreras via OUs portal i en oöverskådlig framtid.

Försäljningen av OU är märklig högst sagt då Telenor fortfarande har stora bestånd och alltid kommer vara en ägare av fiber med dels sig själva för mobilnäten men framför allt gamla BredBandsBolaget och Ownit som ägs av Telenor också.
Nix det står att vi ska surfa in på
ip-only.se/tjanster

Men när jag gör det så kommer bara en ruta upp att fastigheten är ej ansluten till deras fiber.
 
Z
kisumisu kisumisu skrev:
Nix det står att vi ska surfa in på
ip-only.se/tjanster
Har du prövat gamla portalen?
Det skulle vara exceptionellt snabbt om dom lyckats flytta över allt till deras system, speciellt då köpet inte ens är klart!

Q1 2022 ska det vara avslutat, 22 Dec 2021 vart det godkänt av Konkurrensverket.
 
kisumisu
Z zapy skrev:
Har du prövat gamla portalen?
Det skulle vara exceptionellt snabbt om dom lyckats flytta över allt till deras system, speciellt då köpet inte ens är klart!

Q1 2022 ska det vara avslutat, 22 Dec 2021 vart det godkänt av Konkurrensverket.
Kommer in på gamla portalen, men fick sånt här brev. Så köpet är ju klart.

Brev från IP-Only med information om övertagandet av Telenors villafiber och instruktioner för befintliga kunder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle bara vara kul jämföra vad IP-Only tar för nätavgift av operatörerna. Openuniverse var i alla fall inga billiga. En annan sak som jag tänker på att skulle det gå sälja sin del av fibern till t ex Bahnhof? Det var några år sedan, men Telia fick ge sig i den frågan.

För den här "konkurrensen" äts upp av dessa nätavgifter. Inte för att jag nu behöver 1Gbit, men känns surt behöva betala samma månkostnad för 100Mbit. Nu har jag visserligen Ownit som jag är rätt nöjd med. Förutom det att mån kostnaden även här är mer än för dem som bor ett stenkast ifrån mig på HSB.

Frågan är ändå att kommer avgiften nu höjas ytterligare när avtalstiden går ut (Har bundit 12mån) eller kommer det rentav bli billigare?
Vad betalar ni andra som har IP-Only för en 100/100 eller snabbare anslutning?
 
Redigerat:
Z
kisumisu kisumisu skrev:
Kommer in på gamla portalen, men fick sånt här brev. Så köpet är ju klart.

[bild]

Skulle bara vara kul jämföra vad IP-Only tar för nätavgift av operatörerna. Openuniverse var i alla fall inga billiga. En annan sak som jag tänker på att skulle det gå sälja sin del av fibern till t ex Bahnhof? Det var några år sedan, men Telia fick ge sig i den frågan.

För den här "konkurrensen" äts upp av dessa nätavgifter. Inte för att jag nu behöver 1Gbit, men känns surt behöva betala samma månkostnad för 100Mbit. Nu har jag visserligen Ownit som jag är rätt nöjd med. Förutom det att mån kostnaden även här är mer än för dem som bor ett stenkast ifrån mig på HSB.

Frågan är ändå att kommer avgiften nu höjas ytterligare när avtalstiden går ut (Har bundit 12mån) eller kommer det rentav bli billigare?
Vad betalar ni andra som har IP-Only för en 100/100 eller snabbare anslutning?
1 Februari så det är ju nytt, har du ringt in och sagt att du inte kommer åt portalen?

Ownit 250 Mbit ingick i 2 år vid installation.

Jag uppgradera till 500/500 och betalar mellanskillnaden, Ownits pris är dock 449 för tjänsten annars.

599 för 1Gbps
Man får räkna in kostnad för support i månadspriset tänker jag, Ownit har bra support om det skulle strula tex.

Tycker det är rimliga priser, tidigare hade vi kabel-tv.

1Gbps har prisinterval från 458 till 999 sek hos IP-O

Vad betalar du nu?
 
...hakar på med en fråga... Mina föräldrar har fått fiber till landet (roslagen) med IPOnly, egentligen behöver vi inte fiber där, då vi har mobilt bredband som funkar bra för när nån är där ute. Men föräldrarna ville både supporta de som behöver (då det var precis på gränsen de fick tillräckligt med anmälningar) och det kan vara bra att framtidssäkra. Därav tog vi INTE nån leverantör (och med det rabatten), vi tänkte låta den vara oinkopplad. Men frågan är, borde man "testköra" att allt funkar så det inte om ett par år när man ska ansluta uppdagas att nåt är felgjort och ev reklamationstid löpt ut? Eller kan man vara säker på att de testar av och ser att de gjort allt enligt boken och fibern funkar perfekt? Morsan sa att fakturan från IPonly kommit nämligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.