Jag behöver sätta två akustikpaneler (120x60cm) i taket och jag får tyvärr inte skruva i taket för hyresvärden.

En lösning vore att spänna två linor (eller dylikt) över rummet med cirka 1m mellanrum. Alltså likt två tvättlinor över rummet. Panelerna som jag önskar väger 3,6kg/st (finns en lättare variant på 1,8kg/st).

Väggarna är vanlig tunn gipsvägg. Så vad jag hade tänkt var att sätta krokar upptill på väggarna och därefter spänna någon form av lina. Rummet och avståndet där dom skulle sitta är 4,53m.

*Om linorna belastas med totalt 7,2kg, blir det för mycket för gipsväggarna? Panelerna kommer dock att läggas ut mot väggarna och inte mitt i rummet.

*Hur vore det bästa sättet att fästa dom i gipsväggen?

*Vilken typ av vajer/lina skulle passa? Den får inte va för slak, tanken är ju att panelerna ska ligga relativt stilla på linorna. Samtidigt måste linorna klara en total vikt på 7,2kg.

*Bryr mig inte alls om hur det ser ut, syftet är att musik ska låta bra i rummet.

Jag kan ingenting om att bygga och dylikt. Får knappt i en spik :) Så jag söker tips, ideér och feedback som kan vara till hjälp.
 
Limma i taket?
 
Palmis Palmis skrev:
Limma i taket?
Får inte limma i taket heller. Jag får skruva i väggarna men taket får jag inte röra.
 
Gipsskivorna är inget problem. Använd rätt fästelement (gipsexpander troligen) eller se till att träffa reglarna bakom. Problemet är nog att spänna det tillräckligt så att skivorna inte buktar ner i mitten. Jag tror du behöver stålvajrar och vantskruvar att spänna upp med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.