Hej!
Ska bygga nytt kök i huset och behöver plugga vattnet till köksblandaren när jag river diskbänken.
Tanken är att sätta på ballofixer att strypa vattnet med, och sedan montera den nya blandaren på ballofixerna.
Har inte tummen mitt i handen men skulle behöva lite hjälp med att hitta rätt delar då jag inte känner mig hemma på alla rörkopplingar. Kan vara skönt att slippa åka till affären 10ggr för att få ihop det.
Blandarens fattning är R10 och på den tjocka nuvarande rörkopplingen står det 15 på.

Mvh Tom

Så här ser det ut idag:
 
  • Två kopparvattenrör med påmonterade skruvkopplingar och anslutna flexibla slangar, placerade innanför en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av köksblandarens anslutningsrör med dimensioner märkta G3/8 (R10).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag rörmokar brukar frekventa tripper till bygghandeln bli legio tyvärr - VVS är ett jäkla pussel med olika standarder :/

Troligen går din rör från 15mm ned till 10mm (eller 12 ?), så en 10 eller 12/15 klämkopplings-ballofix "borde" funka.
Mär rören med ett skjutmått så får du iaf den dimensionen rätt, och även om befintliga anslutningar inte funkar så kan du såga av röret och sätta på ballofixen.

Sen kanske du behöver en adapter/förlängning för att koppla vidare senare (adapter ser det ut som redan finns), men det är så det kan bli...

Eller så får du läsa och mäta dig till så gott det går och se om du hittar rätt ballofix för den existerande kopplingen.
 
  • Gilla
Omaley
  • Laddar…
tommib
Undrar om inte det som sitter där idag är halvkopplingar mot en bussning och sedan blandarens koppling?

I så fall borde du kunna köpa en lämplig kulventil med yttergänga som du skruvar i halvkopplingen.
 
  • Gilla
Omaley och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Undrar om inte det som sitter där idag är halvkopplingar mot en bussning och sedan blandarens koppling?

I så fall borde du kunna köpa en lämplig kulventil med yttergänga som du skruvar i halvkopplingen.
Typ den här?
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...ventil-klamring-x-klamring-15-x-10-mm-3087998

Halvkopplingens klämring som sitter på kopparröret borde väl gå att återanvända, så isåfall bara skruva loss bussningen och byta mot ovan kulventil.
 
  • Gilla
Omaley
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Undrar om inte det som sitter där idag är halvkopplingar mot en bussning och sedan blandarens koppling?

I så fall borde du kunna köpa en lämplig kulventil med yttergänga som du skruvar i halvkopplingen.
Ska kolla upp det.. Hade varit smidigt om det fungerade. Tack för snabba svar
 
tommib
H hattkatt skrev:
Typ den här?
[länk]

Halvkopplingens klämring som sitter på kopparröret borde väl gå att återanvända, så isåfall bara skruva loss bussningen och byta mot ovan kulventil.
Nej, om det är en halvkoppling, och då G15 som texten på sidan antyder så ska du ha en kulventil med G15 rörgänga, inte klämring.

Stäng av vattnet och skruva isär kopplingen så går det lättare att säga vad du har.
 
  • Gilla
Omaley och 1 till
  • Laddar…
Finns det andra avstängningsmöjligheter för vattnet och slangarna från blandaren räcker ner en bit så skulle jag ju kapat rören och monterat nya ballofixer med rätt ändar. Då blir det friska grejer och man slipper kopplingarna där det ser ut att ha pyrt lite vatten/ärgat.
 
  • Gilla
Omaley och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jo, det vore nog bättre men det är lite svårare och det går inte att backa om det blir tokigt.

Som bisak kan nämnas att rören ska vara fixerade med rörklammer innan övergången till blandaren.
 
  • Gilla
Omaley
  • Laddar…
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.