Min termostat till min golvvärme (el) i badrummet gick sönder och var således tvungen att köpa en ny. Blev en ny modell som tydligen var efterföljare till den jag hade. En Raychem NRG-DM. Den kopplades in och var enkelt då resistansen i min gamla golvsensor var samma (12kOhm). Startade igång den och efter lite instuktionsboksläsande så tickade den igång. Så långt allt gott.

Nu till mitt problem. Vaknade på
Morgonen och märker att den slagit av och badrummet är iskallt. Jag har läst av vilka temperaturer den läser av i rums och golvgovaren och de verkar stämma. Trots att jag drar upp temperaturen till max så vill den inte slå på. Efter ett tag så gick jag in och ändrade reglerläge så bara golvsensorn används och då kickade den igång. Jag fattar inget. Varför gör den så här? Har vi någon kunnig där ute som kan hjälpa mig.
 
E
När både rumsgivare och golvgivare används så regleras golvvärmen efter rumstemperaturen och golvgivaren fungerar enbart som temperaturbegränsare.

Jar du kollat så att den inte aktiverat något energisparprogram?
 
  • Gilla
AndersPaulsen
  • Laddar…
Ja exakt men om termostatens rumstemperatur är 22 grader (man kan gå in och läsa av temperaturerna) och jag satt den på 24 grader så borde den ju starta men det gör den inte.
 
  • Gilla
gbroll
  • Laddar…
Hej

hur har det gått med termostaten och värmen?

jag har byt mina t2 nrg-temp till de nya nrg-dm.

upplever samma problem med både de gamla och de nya i läget rumsgivare med golvgivare som avgränsare för temp.

dom verkar fungera lika dåligt om man kopplar bort golvgivaren helt och bara kör på rumsgivaren.

kör man dom på konstantdrift eller på ett sparprogram funkar dom bra, specielt den nya sorten som värmer golvet mycket gämnare en de gamla t2 nrg-temp gjorde.

jobbigt när man inte får dessa att fungera som man vill.

till skilnad från dig har jag mina i sovrumen och har även luft luft pumpar som värmer på dagen och är avstängd på natten.

vi har ac med värmedrift i sovrumet för att spara lite energiåtgång. Just därför vill jag att den nya termostaten ska gå på konstantdrift och känna av när luftvärmepumpen värmer.

kör man i mitt fall med bara golvgivaren så fungerar det klockrent men värmen i golvet går även om luftvärmepumpen värmer.

mvh
 
Det går väl sådär kan man säga. Jag kör på endast golvgivare. Funkar väl ok. Har ju inte lika stora behov av styrning som du men kopplar jag jag in kombinerad golv/rumsgivare slår den bara ifrån. Båda givarna fungerar. Det kan jag se när man läser av temperaturerna i termostaten.
 
Samma termostat samma ”problem” i badrummet. Funkade dåligt med rumstermostat inkopplad. Kör nu endast golvgivare.
Lite dåligt…
 
  • Gilla
gbroll
  • Laddar…
A AndersPaulsen skrev:
Det går väl sådär kan man säga. Jag kör på endast golvgivare. Funkar väl ok. Har ju inte lika stora behov av styrning som du men kopplar jag jag in kombinerad golv/rumsgivare slår den bara ifrån. Båda givarna fungerar. Det kan jag se när man läser av temperaturerna i termostaten.
En tanke som slog mig idag var att man kanske måste ställa in min och maxtemp man vill ha i golvet.

det blir då golvgivarens uppgift att slå till och från inom detta span man väljer. Tror det är 5 grader till 35 som standard.

men om man minskar ner det till minst 20 grader och max 26 grader, undra om den blir bättre då eller om den är lika dan?

Det är inte roligt att hålla på att bolla fram och tillbaka, det tar tid och dagar att kalibrera och prova sig fram.

tycker deras konstruktion är lite dålig då rumsgivaren borde vara den som avgör om termostaten ska slå till värmeslingan och att den ska begränsas med instälda värden.

nu funkar inte termostaten als om man har den på rumsgivare bara eller rumsgivare med golvgivaren som begränsare.
 
En sak som jag gör då värmeregleringen fungerar som bäst är att inte kalibrera golvgivarens värde i termostaten.

Den är från fabrik inställd på 23 grader.
När jag sedan vill ha golvet varmt nog för att ha 20 grader i sovrummet på dygnets alla timmar får jag ställa golvets temperatur på 24 grader.

Enligt hjärnan vill jag ha 20 grader i displayen vilket ska motsvara referenstermometern på väggen i rummet.

Tycker det är lätt att man kalibrerar bort sig i inställningsläget där man kan justera värdet upp eller ner.

I mitt fall skulle väll jag behöva justera ner världet från 23 grader till ett lägre värde då jag har 20 grader på rumstermostaten. Inte lätt när man inte kan se två värden samtidigt utan måste justera och trycka klart för att sedan se i termostatfönstret vad värdet blev.

om man inte är nöjd måste man gå tillbaka in i justeringsläget och trycka klart igen för att se om man hamnade rätt.

har man som jag ställt in eventläge så måste man även vara med på att dessa tidigare värden nu är helt felinställda och måste ställas om.

Man snurrar lätt bort sig i alla åtgärder och menyval.

Så lättast är att låta fabriksinställningen vara och höja golvvärmen tills man uppnår den önskade temperaturen man vill ha i badrummet eller rummet.

Likt det du berättar så är det med den nya termostaten ett mer ljumet golv en med tidigare termostat då mitt golv var varmare mer hela tiden.

Tror dom med den nya termostaten har ett bättre mer energisparande program vilket då upplevs som mindre värme i golvet.
 
A AndersPaulsen skrev:
Min termostat till min golvvärme (el) i badrummet gick sönder och var således tvungen att köpa en ny. Blev en ny modell som tydligen var efterföljare till den jag hade. En Raychem NRG-DM. Den kopplades in och var enkelt då resistansen i min gamla golvsensor var samma (12kOhm). Startade igång den och efter lite instuktionsboksläsande så tickade den igång. Så långt allt gott.

Nu till mitt problem. Vaknade på
Morgonen och märker att den slagit av och badrummet är iskallt. Jag har läst av vilka temperaturer den läser av i rums och golvgovaren och de verkar stämma. Trots att jag drar upp temperaturen till max så vill den inte slå på. Efter ett tag så gick jag in och ändrade reglerläge så bara golvsensorn används och då kickade den igång. Jag fattar inget. Varför gör den så här? Har vi någon kunnig där ute som kan hjälpa mig.
Ett tag sen du skrev detta, men har du hittat någon lösning? Jag har exakt samma problem. Den slår aldrig till värmen om jag kör med både rumsgivare och golvgivare, trots att den mäter rätt temperaturer och jag drar upp värmen till max. Kör jag reglering endast på golvgivaren slår den iaf till värmen.
 
gbroll gbroll skrev:
Ett tag sen du skrev detta, men har du hittat någon lösning? Jag har exakt samma problem. Den slår aldrig till värmen om jag kör med både rumsgivare och golvgivare, trots att den mäter rätt temperaturer och jag drar upp värmen till max. Kör jag reglering endast på golvgivaren slår den iaf till värmen.
Nej tyvärr. Jag har pillat med massa inställningar men problemet kvarstår. Skulle ju kunna ge mig på att få tag i någon sorts support hos tillverkaren men den fungerar ju när bara golvgivaren är på och går ju att justera lagom temp med bara den på så incitamentet för att ödsla tid på detta finns ej. Störande är det dock. Hittar du lösningen på problemet så får du gärna skriva här.
 
  • Gilla
gbroll
  • Laddar…
Har tyvärr heller inte fått det att funka, så jag kör också endast med golvgivaren nu. Tack för svar.
 
gbroll gbroll skrev:
Har tyvärr heller inte fått det att funka, så jag kör också endast med golvgivaren nu. Tack för svar.
Ser i min gamla maillåda att detta medelandet kom för något år sedan.

Jag har varit i kontakt med tillverkaren och funktionen att använda rumstermostat fungera mycket dåligt och är en dåligt utvecklad funktion som sällan fungerar på ett effektivt sätt. Rekomenderades att bara använda golvgivaren.

Har även hunit byta denna termostaten till någon annan variant och nyare typ 2 år gammal och samma sak där med rumsgivaren, funktion obrukbart.

Jag körde bara golvgivaren och referenstermometer i mina rum och struntade i rumsgivare tillsammans med golv givaren.

Sedan gick det inte med bara rumsgivare heller då golvvärmen är så otroligt seg och inte hänger med i svängningarna.

Jag har nu sålt huset och har bosat mig i en lägenhet så nu ska nästa person lära sig och tragla igenom detta. Bättre att bara erbjuda golvlägesgivare och inte ens ha en funktion för rumsgivare.

Mvh
 
  • Gilla
AndersPaulsen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.