Hur mycket batterimarginal planerar du för att minst ha när du kommer fram?

  • Marginal? Det är bara pengar i nån annans ficka. Allt över 2 % är slöseri!

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    20
Nu på vintern behöver jag göra ett laddstopp på väg till och från landet. På nervägen blir det av infrastrukturskäl 10 mil från målet, hem kan det vara 5–10 mil.

I synnerhet på hemvägen ser jag det som en sport att inte ladda för mycket på dyra snabbladdare, och har ofta bara ett par procents marginal. Det går ju att räckviddsreglera en del med hastigheten också, så sannolikheten att man skulle göra bort sig helt och inte nå fram är rätt liten, och storstadsnära kan man ju svänga in och ladda också, om det skulle vara så.

Så hur gör och tänker ni? Får risktagande och småsnålhet regera, eller goda marginaler och bekvämlighet?

Vi börjar utifrån normala förhållanden. Att det finns särfall som snöstorm och liknande hoppar vi initialt över.
 
  • Gilla
bonardi.jonas
  • Laddar…
Saknade alternativ för mer.
Blir det under 20% så blir jag nervös !
På fossilbilen går jag helst aldrig under 1/3 tank.

En sak är att köra en sträcka som man ofta gör och beräklna efter det. Men vad händer om det sker en olycka framför ? Eller det komemr en snöstorm osv
Jag vill alltid ha marginaler.
Men vår elbil har tyvärr bara 40kw batteri, så det dröjer kanske lite innan vi kan köar helt på el. Vid längre sträckor blir det en massa laddande om vi skulle ta den just nu, iaf 50 mil vill jag nog ha i räckvidd på en långfärdsbil, gärna 60-80 mil, så kan man ha iaf 10-15 i reserv i alla lägen...
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
På fossilbilen går jag helst aldrig under 1/3 tank.
Hallå!!! :surprised:
Du måste ju vänta på att symbolen som talar om att man får tanka tänds! ;)
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Sällan under 5%.
Jag har närmaste publika laddare ca 1 mil hemifrån. Jag brukar vilja ha minst 3 mils räckvidd kvar när jag passerar på väg hemåt.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Saknade alternativ för mer.
Blir det under 20% så blir jag nervös !
Ja, jag funderade på det. Det finns ju ett minimalistslternativ, så ett rejält trygghetsalternativ hade kanske varit på sin plats.

Men nåt ska man ju ha själva tråden till också!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
10% är nog det lägsta jag släppt ner den till än så länge. Har bara haft den 2 månader.

Brukar ladda den till 45-50% som max.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Brukar sikta på 10% kvar hemma eller vid laddare för att ha lite marginal. Kan acceptera lite mindre ibland.. På väg hem från julfirande i vintras skulle det vara 10% - men jag lyckades både köra fel och råka ut för stopp i trafiken pga bilolycka. Båda resulterade i omvägar på rätt många mil vilket ledde till att mätaren slog om till 1% precis när jag lade i parkeringsbromsen hemma.

Liiiite nojigt men jag höll mig kall och stannade inte på laddaren några km hemifrån med 2% kvar. Sa inget till familjen i bilen heller förrän jag kände att det var lugnt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.