Hej,
Jag undrar om det är någon som anlitat Värma Norden AB eller Svensk Villavärme AB för installation av luftvärmepump?
Jag har sedan november ett fritidshus men direktverkande el som jag behöver ersätta givet utveckling på elmarknaden. Har begärt ett antal offerter på en duo, dvs en pump med 2 innerdelar (en till källaren, en till huset huvudkropp). Offerterna skiljer sig mellan ca 50 000 - till runt 32 000.

Skulle tacksamt ta emot rekommendationer från andra som installerat nyligen. Huset finns utanför Stockholm, norrort.

Tack!
/Karin
 
J Josth skrev:
Hej! Hur stort är huset och när är det byggt? Ganska snabbt är det lika bra att välja två single-split istället för en duo om det finns utrymme för två utedelar runt huset. Mycket är slut i lager och långa leveranstider nu men Polarpumpen (nätbutik) verkar ha en mindre Daikin duo i lager: [länk]
Hej Josth,
Tack för din feedback!
Jag har rätt många offerter, vissa kan installera med ganska kort ledtid verkar det som. Jag har försökt söka på "bäst i test" när det gäller pumpar, har fått alltifrån Innova, Mitsubishi, Daikin, etc.. Har du erfarenhet om Innovas pumpar?
Huset är ca 95 kvm, men hela huset kommer inte att värmas med hjälp av pump. Källare och huvudkropp ska värmas med den, innerdelarna hamnar väldigt nära varandra vilket fick mig att tänka att duo var bättre. Det är främst underhållsvärme jag behöver vintertid då vi bara kommer att var där vissa helger (plus jul-nyår) så undrar om det fortfarande behövs 2 separata enheter?
Väldigt tacksam för din feedback!
Vänligen,
Karin
 
Krokben
Jag skulle fortfarande välja två separata pumpar för de olika planen. Har en vän som har en Daikin med tre inndelar och det funkar rätt så kasst att fördela värmen över de olika innedelarna. När det är runt -5 får han i stort sett stänga av en eller två innedelar eller elda ved för att hålla tempen uppe.
 
B
Det är rätt många som får problem med multisplitenheter, och det är inte mycket man sparar ekonomiskt på att ha det så jämfört med 2 vanliga luft luft vp med varsin utedel. Så har man plats för och estetiskt kan acceptera att ha 2 utedelar så skulle jag förorda det.
 
K Karin Säby skrev:
Hej Josth,
Tack för din feedback!
Jag har rätt många offerter, vissa kan installera med ganska kort ledtid verkar det som. Jag har försökt söka på "bäst i test" när det gäller pumpar, har fått alltifrån Innova, Mitsubishi, Daikin, etc.. Har du erfarenhet om Innovas pumpar?
Huset är ca 95 kvm, men hela huset kommer inte att värmas med hjälp av pump. Källare och huvudkropp ska värmas med den, innerdelarna hamnar väldigt nära varandra vilket fick mig att tänka att duo var bättre. Det är främst underhållsvärme jag behöver vintertid då vi bara kommer att var där vissa helger (plus jul-nyår) så undrar om det fortfarande behövs 2 separata enheter?
Väldigt tacksam för din feedback!
Vänligen,
Karin
Hej! Innova är en Kina-pump som Ahlsells importerar. Säkrast är att välja något japanskt kvalitetsmärke såsom Daikin, Mitsubishi, Panasonic, Fujitsu eller Toshiba. Kontrollera att det är fem års garanti och vilket läge för underhållsvärme de har. Vissa klarar 10° till 30° steglöst. Om huset är 95 kvm entrévåning och 95 kvm källare så skulle jag absolut satsa på två singel-split istället för duo. Det blir normalt så att värmepumparna kommer att stå för nästan all värme när de blivit installerade. El-radiatorerna kan finnas kvar som back-up och behövs i sovrum, badrum etc med stängda dörrar.
 
Tack för all feedback!
Gäller detta (bättre med 2 enheter) även om det primära behovet är underhållsvärme?
Är det någon som har erfarenhet ag Innovas pumpar? Daikin verkar ha långa ledtiden, men Mitsubishi och Innova kan gå fortare. Har fått gott förtroende för en installatör som förespråkar Innova, men har inte sett dem representerade i någon typ av "bäst i test"..
 
Två moderna single-split ger klart mer värmeeffekt tillsammans än en duo. Ska man bara ha underhållsvärme ca 8° - 10° räcker det naturligtvis med lägre effekt men det normala användningssättet är att man drar på värmepumparna för fullt när man kommer till den kalla stugan och då vill man ha mycket värmeeffekt snabbt. Det går också att styra värmen via SMS eller app och WiFi i stugan på de flesta värmepumpar numera. Finns bara lite skrivet om Innova på värmepumpsforum: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=151.0 Jag tror Ahlsells och installatörerna har bra försäljningsmarginal på Innova och därför gärna förespråkar det märket. Söker man "bäst i test" får man leta bland andra märken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.