Jeg er maintainer av https://github.com/toreamun/amshan-homeassistant, som er en HAN port integrasjon til Home Assistant.

Integrasjonen støtter Aidon, Kamstrup og Kaifa elmålere som sender DLMS meldinger. Det arbeides med støtte for resterende formater. Integrasjonen kan motta data fra serieport (f.eks USB MBUS-adapter), TCP/IP og MQTT. Tibber Pulse kan man sette opp til å publisere til egen MQTT-server (f.eks Home Assistant Mosquitto broker Add-On), og du får da alle målingene direkte i Home Assistant.

Jeg trenger hjelp til å oversette språkfilen til svensk. Kanskje noen her kan hjelpe? Prøv gjerne integrasjonen. Alle tilbakemeldinger er velkommen.
 
  • Gilla
moonsire och 2 till
  • Laddar…
Da er det lagt til støtte for RJ12 porten og det P1 svenske meldingsformatet. Da skal både svenske P1/RJ12 og HAN/RJ45 mätare fungere.

Jeg fortsatt hjelp til å oversette språkfilen til svensk. Kanskje noen her kan hjelpe? Prøv gjerne integrasjonen. Alle tilbakemeldinger er velkommen.
 
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
Skicka den till mig i PM
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
  • Gilla
toreamun
  • Laddar…
Fn87 Fn87 skrev:
Bättre än så här blev det inte: [länk] Någon får gärna titta på det.
OK. Tar mig friheten med några kommentarer.
Skärmdump av felmeddelande om att en seriell enhet inte hittas. enhet

Skärmdump av kod med kommentar om giltigt portnummer mellan 0 och 65535. mellan 0 och 65535

Text på skärm som visar begreppet "port" associerat med "TCP/IP port nummer". portnummer (ett ord)

Skärmdump av kod med texten "dsrdtr": "slå på (DSR/DTR) flödes kontroll". flödeskontroll (ett ord)

Skärmdump av kodsnutt med texten "parity": "Parity kontroll", relaterat till konfiguration av portnummer och flödeskontroll. Paritetskontroll (borde vara OK tycker jag)
 
  • Gilla
toreamun
  • Laddar…
"timeout_read_messages": "Utläsning av data tog för kång tid",

"serial_exception_general": "Kunde inte upprätta kontakt med serieproten. Se loggen för mer information",

"mqtt_not_available": "Kontrollera att MQTT ingerationen är installerad" (lägg till bindestreck mellan MQTT och integrationen)

"bytesize": "Antaldata bits", (mellanslag, skriv istället ihop databits eller ännu hellre databitar)

"scale_factor": "Ström, styrka och enegi skalningsfaktor. Standard, och vanligast, är 1." (samt bindestreck eller skriv ihop)
 
  • Gilla
toreamun
  • Laddar…
Fn87 Fn87 skrev:
Skämsmössa på mig, version 2 med fixar.
[länk]
Språkpolisen hittar bara två särskrivningar att klaga på. Blir bra det där!


Text i kodformat med instruktioner för att slå på RTS/CTS flödeskontroll.
flödeskontroll
Textexempel med särskrivning: "parity": "Paritets kontroll",
Paritetskontroll
 
Två till:
  1. "voluptuous_port": "Måste vara ett giltigt port nummer (mellan 0 och 65535)",
  2. "host": "Värd adress (namn eller IP)",
Annars ser det jättebra ut.
 
  • Gilla
toreamun
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
"voluptuous_port": "Måste vara ett giltigt port nummer (mellan 0 och 65535)","host": "Värd adress (namn eller IP)",
NEJ och NEJ! ;) Introducera nu inga nya felaktiga särskrivningar. Värdadress och portnummer heter det på svenska. (y)
 
  • Gilla
toreamun
  • Laddar…
lärjungen
Alfredo Alfredo skrev:
NEJ och NEJ! ;) Introducera nu inga nya felaktiga särskrivningar. Värdadress och portnummer heter det på svenska. (y)
Jag tror det var just särskrivningar han uppmärksammade författaren på.
 
Reklamskylt för "NU HAR VI MJUK GLASS" hos Valla Grillen, dagstid med klar himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ständigt aktuell i dessa skidåkartider...
 
lärjungen lärjungen skrev:
Jag tror det var just särskrivningar han uppmärksammade författaren på.
:oops::oops::oops:

Jag får nog göra två:

Två svarta pudlar leker på en gräsmatta med buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
zarkov och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.