Hej

Är det någon som kan identifiera den här gamla temostaten?
Jag skulle gärna vilja hitta adaptrar eller nya tremostater så jag slipper byta alla ventiler också. Är på gång med bergvärme i ett gammalt stationshus och behöver fungerande termostater i huset. Mycket tacksam om någon kan veta.

Gammal termostat med slitna märken och logotyp på toppen, efterfrågad för identifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan inte hjälpa men tipsar på att du skicka in bilden till MMA ventiler.
 
Tack - Ja det kan ju vara en bra idé
 
Tack Jag få nog maila dem, hittar inte denna fossila temostat bland deras utgångna på hemsidan. Men det lär ju vara IMI som det står på termostaten. Nu är jag ju lite på spåret Kanon(y)
 
Men vad skall du med termostatventiler till om du skall installera värmepump.
Den skall jobba mot fullt öppna radiatorer, för att kunna jobba med så låg framledningstemperatur som möjligt, och den reglerar inneklimatet med uttempgivaren, värmekurvan och ev kompletterat med en innegivare. Är väl bara sovrum som eventuellt kan behöva termostatventil om man vill ha det svalt där.
 
Det är ett gammalt stationshus där väntsal och biljettexp i undervåningen är arbetslokaler med högt i tak och som ska hålla lägre temperatur än boytan som är på ovanvåningen, så jag tänkte hålla radiatorerna strypta därnere för att hålla ner värmekostnaderna. Nu är allt eldat med vedpanna och självcirkulerande system. Trött på att hugga ved...
 
C chrpoi33 skrev:
Det är ett gammalt stationshus där väntsal och biljettexp i undervåningen är arbetslokaler med högt i tak och som ska hålla lägre temperatur än boytan som är på ovanvåningen, så jag tänkte hålla radiatorerna strypta därnere för att hålla ner värmekostnaderna. Nu är allt eldat med vedpanna och självcirkulerande system. Trött på att hugga ved...
Ja det förklarar saken, och även dom gamla termostatventilerna som jag tyckte mig känna igen.
 
  • Gilla
chrpoi33
  • Laddar…
C chrpoi33 skrev:
Det är ett gammalt stationshus där väntsal och biljettexp i undervåningen är arbetslokaler med högt i tak och som ska hålla lägre temperatur än boytan som är på ovanvåningen, så jag tänkte hålla radiatorerna strypta därnere för att hålla ner värmekostnaderna. Nu är allt eldat med vedpanna och självcirkulerande system. Trött på att hugga ved...
Hej,

Fick du reda på vad det var för typ av ventil?
Har samma i mitt hus och vill byta ut dessa.
 
Hej,
Jag gav upp tillsist. Hade problem att hitta ersättningsventiler som inte ströp det självcirkulerande systemet som jag har i botten och vill behålla.
Ventilen är Holmbergs. Ett svenskt familjeföretag som blivit uppköpt och finns under annat namn. De tillverkar inte radiatorventiler längre. Jag har lite uppgifter hemma och kan höra av mig senare. / Christian
 
C chrpoi33 skrev:
Hej,
Jag gav upp tillsist. Hade problem att hitta ersättningsventiler som inte ströp det självcirkulerande systemet som jag har i botten och vill behålla.
Ventilen är Holmbergs. Ett svenskt familjeföretag som blivit uppköpt och finns under annat namn. De tillverkar inte radiatorventiler längre. Jag har lite uppgifter hemma och kan höra av mig senare. / Christian
Tackar.
Alla termostater är bortplockade och står nu öppna och pannan reglerar värmen med hjälp av en innetemperaturgivare.
Men det blor ojämn värme i rummen och när jag eldar i kaminen så sänker pannan värmen och det blir kallare i de rum som är längst från kaminen.
Jag vill ta bort tempgivaren och köra termostater på alla rum istället.
Får se vad som blir bäst. Hitta delar till de gamla eller sätta dit nya ventiler.
 
Hej igen. Lite förtydliganden.
Jag försökte först hitta nya termostater på Rinkaby rör för att skruva på de gamla ventilerna, men hittade inga.
Då kollade jag med MMA som numera heter Purmo efter utbytesventiler som man sedan kan sätta nya termostater på. Där hittade jag "Bäst" utbytesventiler. Det är de som har sk. "slottsventiler" vilket jag tror suttit på våra element tidigare. Vi har i alla fall ventiler som dras fast med sk. "överfallsmutter". Jag hittade ventiler som passade i elementet men som tyvärr också gjorde genomflödningen mindre och inte hade tillräcklig slaglängd. (vi har jätteelement och tjocka rör för självcirkulation) Så där någonstans gav jag upp då vi skaffade bergvärme och det var bråttom att få allt i ordning. På Purmo.se hittade jag "Bäst" utbytesventiler:
Purmo/Produkter/Reglering/Ventilinsatser ROT/Utbytesinsatser Bästventiler. Man får skruva isär och mäta vilket dimensioner det är på den gamla ventilen som sitter i elementet för att veta vad man ska ersätta med.
Om du byter ventiler osv så får du gärna höra av dig igen så köper jag gärna dina gamla Holmgrenstermostater eftersom jag ju gett upp och har mina gamla kvar.
Skickar med ett par bilder från den gamla MMA Pdf:en på Bästventiler. (kan maila pdf:en om du vill) Skärmavbild av en PDF med "Bäst-utbytesventiler" för värmesystem, inklusive produktspecifikationer och bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på dokument med produktinformation och bilder av olika modeller av 'Bäst' utbytesventiler för element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C chrpoi33 skrev:
Hej igen. Lite förtydliganden.
Jag försökte först hitta nya termostater på Rinkaby rör för att skruva på de gamla ventilerna, men hittade inga.
Då kollade jag med MMA som numera heter Purmo efter utbytesventiler som man sedan kan sätta nya termostater på. Där hittade jag "Bäst" utbytesventiler. Det är de som har sk. "slottsventiler" vilket jag tror suttit på våra element tidigare. Vi har i alla fall ventiler som dras fast med sk. "överfallsmutter". Jag hittade ventiler som passade i elementet men som tyvärr också gjorde genomflödningen mindre och inte hade tillräcklig slaglängd. (vi har jätteelement och tjocka rör för självcirkulation) Så där någonstans gav jag upp då vi skaffade bergvärme och det var bråttom att få allt i ordning. På Purmo.se hittade jag "Bäst" utbytesventiler:
Purmo/Produkter/Reglering/Ventilinsatser ROT/Utbytesinsatser Bästventiler. Man får skruva isär och mäta vilket dimensioner det är på den gamla ventilen som sitter i elementet för att veta vad man ska ersätta med.
Om du byter ventiler osv så får du gärna höra av dig igen så köper jag gärna dina gamla Holmgrenstermostater eftersom jag ju gett upp och har mina gamla kvar.
Skickar med ett par bilder från den gamla MMA Pdf:en på Bästventiler. (kan maila pdf:en om du vill)[bild][bild]
Tack för info.

Tyvärr har jag inga termostater utan bara ventilen då tidigare ägare tagit bort dom så jag har fullt öppet på alla element.
Det resulterar i ojämn värme i huset och eldar jag i kaminen blir det pannkaka .
Vet inte hur jag ska göra än.
Har tot 12 element. Antingen ser jag om jag hittar nåt vettigt pris på ventil och termostat och byter rakt av bara på alla element.
Måste ändå tappa ur om jag ska göra nåt.
Men ska undersöka lite och byter jag kan du få de gamla av mig.
 
Jag förstår, tack. Vad har du för värmekälla förutom kaminen? En annan variant kanske är att skaffa utomhusgivare till pannan istället. Det har vi till bergvärmepumpen, funkar utmärkt och borde väl finnas att koppla till andra typer av pannor också. Vi har alla de gamla ventilerna helt öppna och eldar i kamin då vi vill, utan att det påverkar temperaturen på elementen nämnvärt.
 
C chrpoi33 skrev:
Jag förstår, tack. Vad har du för värmekälla förutom kaminen? En annan variant kanske är att skaffa utomhusgivare till pannan istället. Det har vi till bergvärmepumpen, funkar utmärkt och borde väl finnas att koppla till andra typer av pannor också. Vi har alla de gamla ventilerna helt öppna och eldar i kamin då vi vill, utan att det påverkar temperaturen på elementen nämnvärt.
Jag har en luft/vatten värmepump och har både ute och inne tempgivare.
Jag brukar köra med inne tempen och det funkar rätt bra på nedreplan. Stabil temp och eldar jag så känner den ju av att temperaturen ökar och stryper värmen till radiatorerna.
Men blir kallt i sonens rum som ligger på övre plan.
Kör jag enbart på utegivaren så stryper den ju inte alls då jag eldar villed gör att det blir ruskigt varmt plus att det inte går åt mindre el .
Men hade man ordentliga termostater så skulle den strypa i varje rum så borde bli aningens bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.