Mamma har en Grundig-kyl inköpt 2017, som började producera ett finkornigt brunt pulver för något kvartal sedan. Strax därefter började kylen sakta men säkert få svårt att hålla kylan, och just nu ligger temperaturen på 11-12 grader.

Det verkar som om flera på forumet har drabbats av exakt samma sak, och jag vill gärna höra om det finns någon information som någon skulle vilja ha vänligheten att dela med sig av.

En mailadress till Grundig vore t ex guld värt. På deras hemsida hittar jag bara ett sånt där "formulär" som jag genuint avskyr, bl a eftersom dessa brukar ha en begränsning i antal tecken som man får använda för att beskriva det inträffade.

Ännu mer fantastiskt vore det med kontaktuppgifter till någon reklamationsavdelning på Grundig, eller t o m till en ansvarig person, och - förstås - tips och råd från personer som råkat ut för samma sak, och överlevt.

Antar att vi gör bäst i att kontakta både Grundig och inköpsstället (i mammas fall Elon) parallellt, för att kunna parera eventuella försök att skylla på eller hänvisa till varandra.

Hemförsäkringen, är det någon mening att dra in den i det hela?
 
Hej, detta är ett relativt vanligt fel som rapporterats från nyare kylar. Det bruna pulvret är rost som kommer av att man tillverkat viktiga komponenter i rostbenäget stålmaterial för att minimera produktionskostnader.

Jag tror att forummedlemmen Electroluxaren har en det att förtälja om detta, men steg ett är att agera så snabbt som möjligt för att få detta utrett som ett garantiärende/goodwil/förlängda garantiåtagandenl. Kontakta säljaren i första hand.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Hej, detta är ett relativt vanligt fel som rapporterats från nyare kylar. Det bruna pulvret är rost som kommer av att man tillverkat viktiga komponenter i rostbenäget stålmaterial för att minimera produktionskostnader.

Jag tror att forummedlemmen Electroluxaren har en det att förtälja om detta, men steg ett är att agera så snabbt som möjligt för att få detta utrett som ett garantiärende/goodwil/förlängda garantiåtagandenl. Kontakta säljaren i första hand.
OK, tack!
 
A
T Talisman skrev:
Mamma har en Grundig-kyl inköpt 2017, som började producera ett finkornigt brunt pulver för något kvartal sedan. Strax därefter började kylen sakta men säkert få svårt att hålla kylan, och just nu ligger temperaturen på 11-12 grader.

Det verkar som om flera på forumet har drabbats av exakt samma sak, och jag vill gärna höra om det finns någon information som någon skulle vilja ha vänligheten att dela med sig av.

En mailadress till Grundig vore t ex guld värt. På deras hemsida hittar jag bara ett sånt där "formulär" som jag genuint avskyr, bl a eftersom dessa brukar ha en begränsning i antal tecken som man får använda för att beskriva det inträffade.

Ännu mer fantastiskt vore det med kontaktuppgifter till någon reklamationsavdelning på Grundig, eller t o m till en ansvarig person, och - förstås - tips och råd från personer som råkat ut för samma sak, och överlevt.

Antar att vi gör bäst i att kontakta både Grundig och inköpsstället (i mammas fall Elon) parallellt, för att kunna parera eventuella försök att skylla på eller hänvisa till varandra.

Hemförsäkringen, är det någon mening att dra in den i det hela?
Grundig har väl 5-års garanti?
hur skall de annars förklara det betydligt högre priset än på cylindas motsvarighet
 
Kontakta tillverkaren, så får en servicetekniker komma ut och konstatera läckage.
 
T Talisman skrev:
Mamma har en Grundig-kyl inköpt 2017, som började producera ett finkornigt brunt pulver för något kvartal sedan. Strax därefter började kylen sakta men säkert få svårt att hålla kylan, och just nu ligger temperaturen på 11-12 grader.

Det verkar som om flera på forumet har drabbats av exakt samma sak, och jag vill gärna höra om det finns någon information som någon skulle vilja ha vänligheten att dela med sig av.

En mailadress till Grundig vore t ex guld värt. På deras hemsida hittar jag bara ett sånt där "formulär" som jag genuint avskyr, bl a eftersom dessa brukar ha en begränsning i antal tecken som man får använda för att beskriva det inträffade.

Ännu mer fantastiskt vore det med kontaktuppgifter till någon reklamationsavdelning på Grundig, eller t o m till en ansvarig person, och - förstås - tips och råd från personer som råkat ut för samma sak, och överlevt.

Antar att vi gör bäst i att kontakta både Grundig och inköpsstället (i mammas fall Elon) parallellt, för att kunna parera eventuella försök att skylla på eller hänvisa till varandra.

Hemförsäkringen, är det någon mening att dra in den i det hela?
Hej,

Jag råkade ut för precis samma sak för några år sedan. Gjorde en tråd om det då:
https://www.byggahus.se/forum/threa...yl-nagon-som-har-en-aning-vad-det-aer.333909/

Vi fick rätt bra hjälp av Grundig som hjälpte till att sköta reklamationen till Mediamarkt där skåpet var köpt. Det var ingen enkel process och det bollades fram och tillbaka en hel del men tillslut så ordnade det sig. Kan skicka mailadress som jag använde i PM så kan du testa den vägen. Det var 2 år sen så kanske inte längre fungerar men det är ju värt ett försök.
 
berisen berisen skrev:
Hej,

Jag råkade ut för precis samma sak för några år sedan. Gjorde en tråd om det då:
[länk]

Vi fick rätt bra hjälp av Grundig som hjälpte till att sköta reklamationen till Mediamarkt där skåpet var köpt. Det var ingen enkel process och det bollades fram och tillbaka en hel del men tillslut så ordnade det sig. Kan skicka mailadress som jag använde i PM så kan du testa den vägen. Det var 2 år sen så kanske inte längre fungerar men det är ju värt ett försök.
Har läst din tråd, och hoppades att du skulle svara.

Stort tack för hjälpen!
 
Uppdaterar tråden med hur det gick, för den händelse ännu fler forummedlemmar råkar ut för Det Bruna Pulvrets Förbannelse.

Ärendet är nu löst, och jag skulle nog beskriva det här som en av dom smidigare reklamationerna jag har haft det tveksamma nöjet att genomgå.

ONSDAGEN DEN 9 FEBRUARI

Kl 15.43:
Jag mailar en utförlig reklamation med flera foton av det trasiga kylskåpet å mammas vägnar, till fabrikanten Grundig och inköpsstället Elon.

Kl 15.56:
Grundig svarar att dom beklagar det inträffade, och att dom via Elon kommer att byta ut kylskåpet.

Kl 16.27:
Elon svarar och efterfrågar en bild på typskylten, samt meddelar att när vi skickat den, kommer ett nytt kylskåp att levereras snarast möjligt.

TORSDAGEN DEN 10 FEBRUARI

C:a kl 12.45:
Elon levererar ett nytt kylskåp till mamma, och tar med sig det gamla.

Mamma är glad, jag är nöjd och friden är återställd.
 
  • Gilla
Södra Majoren och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.