F Falckman skrev:
Ah men då är du ju iaf med på banan vad gäller de eventuella förrättningskostnaderna. Jo precis, det finns ett antal omständigheter som kan leda till att LM är lite skeptiska till bostadsfastigheter som är större än en hektar. Om du gärna vill ha en riktigt stor tomt bör du undersöka möjligheterna att bilda en bostadsfastighet med kombinerat ändamål. Ett exempel skulle kunna vara att ni har för avsikt att hålla kreatur, ha lite skog för att nyttja till vedbrand eller någon typ av mindre odling. Lantmäteriet kommer undersöka hur förutsättningarna för tex. djurhållning är på fastigheten, men det kommer inte att göras några kontroller över att du faktiskt skaffar djuren ifråga. Du kan alltså på din ansökan hävda att du tänkt ha några får och därför vill ha 3 hektar betesmark till din bostadsfastighet och sedan när fastigheten väl bildats ångra dig. Du måste bara vara lite fiffig i hur du formulerar dig till lantmäteriet. Då kan större arealer accepteras, men då kan du lätt hamna i sitsen att en hektar anses vara för litet. Så det är en fin balansgång att gå.

Sen är det ju så att ju större styckningslotten är, desto större risk att det finns oregistrerade samfälligheter inom din tilltänkta fastighet, vilket kan komplicera (och därmed fördyra) förrättningen.


Det förstod, jag försökte också vara lite lustig :)
Min (begränsade) erfarenhet av norrländska bönder (vilka är det enda bönder jag har erfarenhet av) säger samma som dig. I regel är dom inte jättetaggade på att sälja om det inte rör sig om att typ avveckla en verksamhet och försöka tjäna lite snabba pengar inför ett arvskifte eller nått sånt. Eller då om det rör en släkting eller bekant, då kan dom istället vara mer än generösa.
Vi har gått vidare från den tomten, säljaren verkar ha helt orimliga fantasier om vad han kan göra med marken och dess värde… han snackade om att stycka upp den i ett stort antal tomter och sälja till husleverantörer mm och sälja dem för långt över vad någon tomt har sålts för i området. Skulle vilja vara en fluga på väggen när han får reda på att kommunen säger nej till alla förhandsbesked i området pga detaljplan kravet (tror jag det kallades), detta eftersom det kommit in så många ansökningar om FB under senare tid(fick reda på det när jag snackade med en handläggare på kommunen)

Men nu var det inte det jag tänkte fråga om.
Eftersom det vi eg är ute efter är lite mer mark och har lite planer på att ha någon form av djurhållning.. mest frun, jag vill mest ha en ursäkt för att köpa en ATV :p

Men seriös, eftersom det är en annan bedömning på FB när det gäller en sådan fastighet du nämner och för en sådan borde rimligen inte beröras av detaljplan kravet, eller hur?
 
N noone70 skrev:
Vi har gått vidare från den tomten, säljaren verkar ha helt orimliga fantasier om vad han kan göra med marken och dess värde… han snackade om att stycka upp den i ett stort antal tomter och sälja till husleverantörer mm och sälja dem för långt över vad någon tomt har sålts för i området. Skulle vilja vara en fluga på väggen när han får reda på att kommunen säger nej till alla förhandsbesked i området pga detaljplan kravet (tror jag det kallades), detta eftersom det kommit in så många ansökningar om FB under senare tid(fick reda på det när jag snackade med en handläggare på kommunen)

Men nu var det inte det jag tänkte fråga om.
Eftersom det vi eg är ute efter är lite mer mark och har lite planer på att ha någon form av djurhållning.. mest frun, jag vill mest ha en ursäkt för att köpa en ATV :p

Men seriös, eftersom det är en annan bedömning på FB när det gäller en sådan fastighet du nämner och för en sådan borde rimligen inte beröras av detaljplan kravet, eller hur?
Han vill väl rimligtvis sälja till husleverantör för detaljplaneläggning.

Lantmäteriet kommer fortfarande ställa samma krav på förhandsbesked om det är icke bebyggd mark. Sannolikt även att förhandsbeskedet även omfattar någon typ av ekonomibyggnad. Skulle säga att den typen av fastighet endast i undantagsfall är planlagd, men att det generellt inte underlättar förhandsbeskedet på något vis.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Lantmäteriet kommer fortfarande ställa samma krav på förhandsbesked om det är icke bebyggd mark. Sannolikt även att förhandsbeskedet även omfattar någon typ av ekonomibyggnad. Skulle säga att den typen av fastighet endast i undantagsfall är planlagd, men att det generellt inte underlättar förhandsbeskedet på något vis.
Men om kommunen mer eller mindre helt har satt stopp för förhandsbesked till att bygga ”vanliga” hus borde väl att söka FB för gård vara en framkomlig väg och då är det inga problem att ha tomt på 5ha ?
Krävs det ekonomibyggnad så får vi väl ta med det :cool:
 
N noone70 skrev:
Men om kommunen mer eller mindre helt har satt stopp för förhandsbesked till att bygga ”vanliga” hus borde väl att söka FB för gård vara en framkomlig väg och då är det inga problem att ha tomt på 5ha ?
Krävs det ekonomibyggnad så får vi väl ta med det :cool:

Nja, det är ju fortfarande ett "vanligt" hus? Det krävs ju samma förutsättningar i princip vad gäller avfallshantering, men tillgänglighet osv. De sätter väl stopp när det är för mkt, men de vill ju generellt inte ha bebyggelse för utspritt heller. Men som alltid är det ju en prövning i det enskilda fallet, men så mkt lättare att få FB tror jag inte ni får det.

Ett alternativ kanske kan vara att hitta en mindre befintlig gård, och kanske bygga ett nytt bostadshus. Befintligt hus skulle kunna rustas upp som gästhus tex. I det fallet skulle jag tro det kan vara lättare att få bygglov eller förhandsbesked för ett nytt hus. Eller kanske bara riva befintligt om det inte är mkt att spara. Rivning är dock inget jag generellt förespråkar :). Men jag skulle nog inte utesluta att kolla på befintliga byggnader.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Nja, det är ju fortfarande ett "vanligt" hus? Det krävs ju samma förutsättningar i princip vad gäller avfallshantering, men tillgänglighet osv. De sätter väl stopp när det är för mkt, men de vill ju generellt inte ha bebyggelse för utspritt heller. Men som alltid är det ju en prövning i det enskilda fallet, men så mkt lättare att få FB tror jag inte ni får det.
Jo men jag tänkte om man ska bygga en ”gård” så måste den ju ligga lite avsides, tex hästgårdar måste ligga på ett visst avstånd från annan bebyggelse(typ 100-200m från annan bebyggelse)?
Så min ”teori” eller förhoppning är att en mindre gård trillar i mellan stolarna, för man får ju trots allt bilda sådana fastigheter och det är ju svårt få dem in i va/detalj-planerna pga att de ligger i deras natur att ligga lite avsides från övrig bebyggelse.
 
N noone70 skrev:
Jo men jag tänkte om man ska bygga en ”gård” så måste den ju ligga lite avsides, tex hästgårdar måste ligga på ett visst avstånd från annan bebyggelse(typ 100-200m från annan bebyggelse)?
Så min ”teori” eller förhoppning är att en mindre gård trillar i mellan stolarna, för man får ju trots allt bilda sådana fastigheter och det är ju svårt få dem in i va/detalj-planerna pga att de ligger i deras natur att ligga lite avsides från övrig bebyggelse.
Jag delar inte den bedömningen. Det bildas massor av sådana fastigheter, absoluta majoriteten är befintliga byggnader som avstyckas från större jordbruk. Ett nytt bostadshus är alltid ett nytt bostadshus.
 
N noone70 skrev:
Vi har gått vidare från den tomten, säljaren verkar ha helt orimliga fantasier om vad han kan göra med marken och dess värde… han snackade om att stycka upp den i ett stort antal tomter och sälja till husleverantörer mm och sälja dem för långt över vad någon tomt har sålts för i området. Skulle vilja vara en fluga på väggen när han får reda på att kommunen säger nej till alla förhandsbesked i området pga detaljplan kravet (tror jag det kallades), detta eftersom det kommit in så många ansökningar om FB under senare tid(fick reda på det när jag snackade med en handläggare på kommunen)

Men nu var det inte det jag tänkte fråga om.
Eftersom det vi eg är ute efter är lite mer mark och har lite planer på att ha någon form av djurhållning.. mest frun, jag vill mest ha en ursäkt för att köpa en ATV :p

Men seriös, eftersom det är en annan bedömning på FB när det gäller en sådan fastighet du nämner och för en sådan borde rimligen inte beröras av detaljplan kravet, eller hur?
Tyvärr är det guldfeber hos vissa säljare… Tittade runt lite på Hemnet och hittade en ”gård” med några hektar mark, men ca 10 mil från Fjollträsk - Björkvik i sörmland: https://www.hemnet.se/bostad/gard-6rum-bjorkvik-katrineholms-kommun-tegnebol-berghaga-18034095

Hittade en fin tomt också: https://www.hemnet.se/bostad/gard-flens-kommun-vadsbro-17571937
 
D rob_t_j72 skrev:
Tyvärr är det guldfeber hos vissa säljare… Tittade runt lite på Hemnet och hittade en ”gård” med några hektar mark, men ca 10 mil från Fjollträsk - Björkvik i sörmland: [länk]

Hittade en fin tomt också: [länk]
Nästan gratis jämfört med Fjållträsk :rofl:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Vi har gått vidare från den tomten, säljaren verkar ha helt orimliga fantasier om vad han kan göra med marken och dess värde… han snackade om att stycka upp den i ett stort antal tomter och sälja till husleverantörer mm och sälja dem för långt över vad någon tomt har sålts för i området. Skulle vilja vara en fluga på väggen när han får reda på att kommunen säger nej till alla förhandsbesked i området pga detaljplan kravet (tror jag det kallades), detta eftersom det kommit in så många ansökningar om FB under senare tid(fick reda på det när jag snackade med en handläggare på kommunen)

Men nu var det inte det jag tänkte fråga om.
Eftersom det vi eg är ute efter är lite mer mark och har lite planer på att ha någon form av djurhållning.. mest frun, jag vill mest ha en ursäkt för att köpa en ATV :p

Men seriös, eftersom det är en annan bedömning på FB när det gäller en sådan fastighet du nämner och för en sådan borde rimligen inte beröras av detaljplan kravet, eller hur?
Det var ju trist för er, men skam den som ger sig ;)

Precis som Manfreds är inne på är det inte säkert att bedömningen för att få ett förhandsbesked är lättare bara för att avsikten är att bilda en utökad bostadsfastighet med kombinerat ändamål. Om fastighetsbildningen ska ske utanför planlagt område är det däremot i regel lite lättare att i teorin få igenom dylika planer eftersom planbestämmelser ofta är väldigt detaljerade och därmed kan komma i vägen på ett annat sätt. Inom ett detaljplanelagt område måste t.ex. mark som ska bebyggas vara avsedd för just bostadsändamål, utanför ett detaljplanelagt område är det lite friare. Däremot kan det fortfarande t.ex. vara svårt att få bebygga jordbruksmark. Men under förutsättning att du antingen kommer över en befintlig bostadsfastighet eller får ett (positivt) förhandsbesked så är det betydligt lättare att tillskapa större bostadsfastigheter vid sådana omständigheter.

Så hur ska man säga, ett bygglov, ett förhandsbesked om bygglov eller möjligen ett positivt samrådssvar mellan kommunen och lantmäteriet kommer vara nödvändigt för att du ska kunna skapa en ny bostadsfastighet som endast ska omfatta obebyggd mark. Utanför detaljplanelagt område finns det färre hinder för ett bygglov, men det är fortfarande inte nödvändigtvis så att det kommer beviljas.

Lättast är om du kan hitta en fastighet som redan är bebyggd och sedan utöka den för t.ex. bostadsändamål. Att anlägga en helt ny gård kan bli svårare, men omöjligt är det så klart inte, det beror mycket på omständigheterna i övrigt. Lättast om du ska bygga nytt är då i så fall att inte försöka bygga på jordbruksmark utan istället kanske försöka bebygga lite skogsmark eller impediment. Det händer att jordbruksmark bebyggs, men det är en större uppförsbacke och det beror också till stor del på vart i landet du befinner dig. I vissa delar av landet vakar exempelvis länsstyrelserna som hökar över jordbruksmarken, i andra kan dom vara generösare.
 
Redigerat:
Nu har vi köpt mark med FB
Vi hittade en tomt på knappt 10ha med förhandsbesked på hus, gäststuga, garage och komplementsbyggnad på 140kvm
Det blev ordenligt mycket dyrare än vad vi tänkt först, men å andra sidan så fick vi ordentligt mycket mer mark

Säljaren är något utöver de vanliga. En sån som säljer till den han vill sälja till.

Efter vi kommit överens om köp och vi satt i bilen påväg till mäklaren för att skriva kontrakt så inkom det två bud till på 200000kr mer än vad vi bjudit från fastighetsutvecklare, men säljaren tackade nej, för han vill sälja till någon skulle bygga upp en gårdsverksamhet :)
 
  • Gilla
tio_Pepe och 3 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Nu har vi köpt mark med FB
Vi hittade en tomt på knappt 10ha med förhandsbesked på hus, gäststuga, garage och komplementsbyggnad på 140kvm
Det blev ordenligt mycket dyrare än vad vi tänkt först, men å andra sidan så fick vi ordentligt mycket mer mark

Säljaren är något utöver de vanliga. En sån som säljer till den han vill sälja till.

Efter vi kommit överens om köp och vi satt i bilen påväg till mäklaren för att skriva kontrakt så inkom det två bud till på 200000kr mer än vad vi bjudit från fastighetsutvecklare, men säljaren tackade nej, för han vill sälja till någon skulle bygga upp en gårdsverksamhet :)
Grattis får man väl passa på och säga då! :beer:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
I itscire skrev:
Grattis får man väl passa på och säga då! :beer:
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.