Jag håller på att dra in rör för en gästtoalett. Prisolrören kommer upp ur golvet. Ska plasten runt rören tas bort under golvnivå så att bara kopparrören syns eller följa med en bit upp? Jag har sett installationer där det sticker upp plast och det är ju inte så snyggt. Installationer där plasten kapats under har jag aldrig sett, eller rättare sagt, när det bara kommer upp koppar vet man ju inte om det är Prisol...
 
K KungAnka skrev:
Jag håller på att dra in rör för en gästtoalett. Prisolrören kommer upp ur golvet. Ska plasten runt rören tas bort under golvnivå så att bara kopparrören syns eller följa med en bit upp? Jag har sett installationer där det sticker upp plast och det är ju inte så snyggt. Installationer där plasten kapats under har jag aldrig sett, eller rättare sagt, när det bara kommer upp koppar vet man ju inte om det är Prisol...
Plasten ska med ut, men varför genom golv? Inte möjligt att få det genom vägg ist?
 
G ekaa88 skrev:
Plasten ska med ut, men varför genom golv? Inte möjligt att få det genom vägg ist?
Ush så fult, men är det så så får det väl vara fult. Jag hade inga mjuka kopparrör hemma, så jag får väl låta bli att titta på eländet.

Det är plankväggar, dvs massivt trä, inte reglar och skivor. Ska man dra något i dom måste man fräsa in det. Och det är bara en toalett, inget badrum.
 
Plasten är som rör i rör. Skulle kopparröret mot förmodan läcka så ska vattnet sippra ut i ändarna där det syns. Som sagt är golvgenomföringar inte bra om det hamnar vatten på golvet.
 
Förut, när man brukade dra prisolrör ur golv, så använde man så kallade "baldakiner". En slags huv som täckte änden på prisolröret samt kopplingen med övergång till förkromade rör.
Dessa finns inte att köpa längre tyvärr.

Jag skulle försökt få ut dem i väggen ändå. Då går det att sätta dit en prydlig väggbricka
 
Jag får väl hitta på nåt snyggt sätt att dölja det hela.

Det finns 15 element, 2 kök med varsin diskmaskin plus 2 badrum i huset. Samtliga, värme, vattenledningar och avloppsrör går ut genom golv. Och i denna toan går både 110+50 mm avlopp genom golvet. Känner inte att risken för vattenskada ökar så mycket att det motiverar att hugga upp väggen för 2 små rör. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.