Bygger ett gästhus"generationsboende på c:a 38m2 boyta. Har sett och läst reklamen om det Sundsvallsbaserade företaget Air-Stars från-tilluftsaggregat med värmeåtervinning. Har någon på forumet erfarenheter av Air-Staraggregaten, som synes prisvärda om effekten är ok. I gästhuset går det åt två aggregat men blir billigare än luft/luftvärmepump. Jag slipper också dessa fula aggregat utomhus.
Synpunkter???
Björn E.
Nässjö
 
Om du eller dina gäster är ljudkänsliga ska du nog överväga annan lösning. Jag funderade på Airstar men övergav tanken efter demonstarion. Passar nog bra i sällskapsdel men inte nattetid i sovutrymme.

UoC
 
Men du kan inte jämföra Air-Star och en luft/luft-värmepump.
Air-Star ger ventilation, värmepumpen ger bara värme.
 
Kan möjligtvis ge synpunkt om ett tag, har "osett" (och "ohört") köpt två stycken AirStar aggregat till vår vind som inreds för tillfället men dessa har inte levererats ännu. Den senaste "generationen" av dessa aggregat skall ha lägre ljudnivå än föregångaren samt funktioner för sänkning av ljudnivå nattetid (= sämre "prestanda" förstås) m.m. Dessa kommer att fungera som värmekälla på vinden (de värmer faktiskt också, förutom att återvinna värmen i frånluften) tillsammans med den värme som förhoppningsvis hittar upp från den L/L värmepumpen som skall installeras på bottenvåningen. För säkerhetsskull så kommer ett par "vanliga" element finnas som backup också.

Vi är ganska ljudkänsliga så är det störande så kommer vi garanterat att kommentera detta senare...
 
Återkom gärna med erfarenheter, jag har sneglat lite på dessa också... men har varit lite skeptisk mot främst ljudvolymen.
 
Jag ser med intresse fram mot att få höra Dina erfarenheter. Inköp/ beslut om system blir nästkommande årsskifte för min del varför Du då har hunnit utvärdera både ljud och värmtillskott.
Björn E
Nässjö
 
Nå bonnier nu har det gått drygt 2 år :) har du fått lite "matnyttig" fakta att förmedla?

Är själv nyfiken förstås även om det kommit ut nyare versioner?
 
hmm har ju inga siffror eller liknande utan bara upplevd känsla...luftkvaliteten i de rum där jag har aggregaten tycker jag är ok, det ena försörjer två mindre rum på kanske 30m2 samt den andra en inredd vind på ca 35-40m2. Värmen...hysat OK, åtminstone på vinden men den har ett visst tillskott även från en luftvärmepump i närheten. I det andra fallet så är värmefaktorn sådär, men det beror säkert på ganska dålig isolering. Det jag kan klaga på är ljudnivån, jag skulle absolut inte ha ett aggregat i sov- eller vardagsrum. Förutom att nivån är ganska hög så är skiftningarna i "ut/in andningen" lite irriterande, även om man inte direkt tänker på det normalt.
Så skulle jag rekommendara dem...ja, har man ingen eller dålig ventilation så är dom bra, har man välisolerat så funkar dom säkert bra också. Men har man risigt med isolering, självdrag man inte kan kontrollera och är ljudkänslig så skulle jag tänka efter ett par gånger och leta andra möjliga alternativ.
 
Ok.

Får se hur jag gör, de har ju en modell av airstar på brädgården(lokala) så man får väl kika å lyssna först.

Har ju inte överdrivet mycket isolering i vägg och golv, totalt ca y-panel 20mm, isolering 50mm, timmer 130mm, sist 25mm skivor på insidan.Golv ca 20cm spån.

Kommer nog inte isolera mer i vägg på insidan heller efter vad man läst och hört.

Så jag tror att huset lär "andas" in lite ny fräsch luft med förutom vägg tallrikarna(tilluft), har ju imkanal i muren med.

Så länge man eldar så tror jag att självdrags principen fungerar ypperligt..

Lär nog bli en luft-luft senare + ev. en braskamin, då nya planlösningen är hyfsat öppen.

När jag tänker efter så har jag nog ingen bra plats för en airstar, dels tycker jag den verkar vara lite klumpig sedan var det ju de där med decibellen.

Ideén tycker jag verkar smart annars, kanske petar ner en så´n till källaren istället.

Jaja först ska väl renoveringen bli klar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.