Vi har funderingar på att bygga en baddamm modell lite större där en del har ca 1,5 meters djup. Jag har läst en del om material och tillvägagångssätt och har förstått att Firestone EPDM gummimatta är att rekommendera vid sådana byggen. Min bedömning är att vattenytan kommer bli runt 100 kvm. Är det någon här som har erfarenhet av sådana baddammar? Vad bör man tänka på och vad har kostnaden landat på för er som har fixat en sådan?

Tacksam för svar!
 
Kolla på mera damminriktade forum. T.ex. svenska Koi Galen/Koi Crazy :: Index eller mina två favoriter "over there" Koiphen.com och Your News : Viewing list of forums Koiphen är överlägset mest aktivt.

Dessa forum handlar mest om dammar till fisk förståss men konstruktion och rening är ju detsamma så den mesta informationen kan översättar rakt av mellan fisk och människa som badar.

Rejäl gummimatta är helt rätt när man ska i och bada i sin damm. Man ska nog också planera så att man tar sig i och ur dammen utan att röra för mycket vid duken. Om man nu inte ska gjuta/mura dammen men då börjar den mer eller mindre likna en pool.

Kostnad.Tja, hur långt är ett snöre?

Grävning, ingen aning.
Duk 15-25000 kanske?
Filteranläggning. Från 20000 och uppåt kanske om det ska vara bra grejer så man vågar bada. Mycket filter går att bygga själv men då ska man sätta sig in i konstruktionerna förståss. Dessa filter prisas av många Filter, vattenrening Avancerade filter - Nätbutik för trädgårdsdammar, pumpar, filter m.m. - vattenliv.nu och även om de kanske kostar en del så är det nog väl investerade pengar.

Poolfilter går nog inte att använda eftersom de bygger mera på att man rensar vattnet på kemisk väg. De är alltså för "finmaskiga" (fast det är sand i) och sätter igen snabbt om man har mer naturligt vatten.

Jag har ingen baddamm själv men en damm i ungefär den storlek ni funderar på och jag har väl badat i den i alla fall ett par gånger, oavsiktligt. Vi har dock turen att ha vattensjuk mark och en källa i ett hörn av tomten. Så vi lät helt enkelt gräva en grop i lagom storlek och så har naturen gjort resten :)

Här finns en trevlig artikel i ämnet http://www.gardenaquatica.com/DinTradgard_nr3.pdf OBS! Att den dammen i artikeln visar en pump i vattnet. Så får det *inte* vara i en baddamm. Alltså el i vattnet. En baddamm måste ha extern pump, vilket ändå är det bästa i längden om man kan planera det så.

*pust* det blev längre än planerat men dammar ligger mig varmt om hjärtat.
 
Vill ha!!!!
 
Tack Ola för det mycket informativa svaret!

Vi hade väl tänkt ha någon slags brygga som nog minskar slitaget på mattan när man ska in och ur dammen. Sen läste jag nånstans att det fanns någon duk som rekommenderades att läggas på gummimattan om den ska användas till bad..

Fler erfarenheter tas tacksamt emot!
 
Man ska ha skyddsduk under gummiduken i vanliga dammar, som skydd mot vassa stenar och rötter. I baddammar lägger man sådan skyddsduk ovanför gummiduken också och kanske litet grus som "botten".
 
Om ni ska bada i dammen så bör den ju vara rätt stor för den damm vi hade på 14 kubik skulle jag aldrig doppat mig i för det fanns så många äckliga djur i den. Stora skalbaggar och annat äckel.
 
Det är ju en fråga om filtrering. Men visst kommer en baddamm vara mer "aktiv" än en pool men det hoppas jag man har tagit med i beräkningen när man funderar på konceptet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.