F Fabaa skrev:
Tack för tips!

Verkar som ni är rätt eniga om att spegelvända huset, ska känna efter om det skulle kännas bra på tomten. I den sydöstra tomtgränsen är det skog medan det mot sydväst och väst är öppet det är därför vi tänkt som vi gjort med matplatsen åt det hållet och den stora balkongen ditåt.

Precis som du klurade ut går trappen ner från hallen från entrévåningen.

Håller absolut med om att det stör att entrédörren inte är centrerad på huset. Den går helt säkert att flytta så det blir symmetriskt, men om man nu ska tänka siktlinjer som BirgitS var inne på så kommer det inte bli nån siktlinje genom huset om vi centrerar entrédörren, samtidigt som vi tappar möjligheten att bygga en klk i hallen om vi vill, där har vi inte bestämt oss än. Tar gärna emot smarta idéer på hur entrén kan centrerad och samtidigt få en bra insida :)
Då skulle jag säga som såhär.

Gör en farstu i samma bredd som "vinkeln" på vardagsrummet, och ha bara en enkeldörr och ett enkelfönster I samma bredd. Cwnterar ni då dessa I farstun så kan ni uppnå både sikttriangel och få ett snyggt utseende :D
 
Nu har vi laddat ner ett program så att man kunde ladda hem planlösningen från Anebyhus hemsida och själv rita på den.
Så vi har suttit och klurat mer detaljerat vad vi tänker oss och här är vårt förslag. Vad tror ni om det? Vi glömde av entren och centreringen av den, men ska kolla på det också.

Nu blev allt spegelvänt för man kunde inte välja när man laddade ner vilket håll huset skulle vara åt. Även om ni var några som föreslog att spegelvända allting så tror vi ändå att rummens placering får vara som i första inlägget och alltså spegelvänt mot bilderna i det här inlägget, hoppas det inte blir väldigt förvirrande.

Spegelvänd planlösning av ett hem med markerade rum, möblering och balkong från Anebyhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anpassad planlösning av ett hus med etiketterade rum och inredning, ritad i ett ritprogram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har vi laddat ner ett program så att man kunde ladda hem planlösningen från Anebyhus hemsida och själv rita på den.
Så vi har suttit och klurat mer detaljerat vad vi tänker oss och här är vårt förslag. Vad tror ni om det? Vi glömde av entren och centreringen av den, men ska kolla på det också.

Nu blev allt spegelvänt för man kunde inte välja när man laddade ner vilket håll huset skulle vara åt. Även om ni var några som föreslog att spegelvända allting så tror vi ändå att rummens placering får vara som i första inlägget och alltså spegelvänt mot bilderna i det här inlägget, hoppas det inte blir väldigt förvirrande.

Visa bilaga 552593 Visa bilaga 552592
 
BirgitS
Det har blivit bättre :)

Blev inte hallen väl liten nu för en hel familj, gäster och barnvagn?
Det är inte nödvändigt med en utslagsvask när diskhon är i samma bänklängd men visst är det praktiskt.
 
Tycker också det ser bättre ut, men det finns fortfarande lite utrymme för förbättring!

Först och främst hade jag övervägt en U-trappa istället på samma plats som den nuvarande.

Där nere hade jag gjort följande.

Bytt plats på sovrum och tvätt, dvs spegelvända den "nedre" delen av sutterängvåningen.

Skäl:
Kortare rördragning för varmvatten till badrummen.

Om ni dessutom drar in dörren till tvätten så att den väggsnutten med dörren linjerar med bänkskåpen istället så kan ni sätta dörren till sovrummet ut i korridoren. På så vis får ni loss mer sammanhängande väggyta I allrummet/gillestugan.
Dessutom blir sovrummet mer isolerat från allrummet/gillestugan och det blir närmare till badrummet.
 
Nu har vi klurat lite mer och fått ett förslag från en arkitekt som vidgat våra vyer. Vi står nu mellan det förslaget som arkitekten ritat och det ursprungliga vi hade.

1) Vårt ursprungliga förslag:
Översiktsbild av en husplan visar en layout med vardagsrum, kök, sovrum och badrum i en föreslagen design från en arkitekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fördelar vi ser: privat badrum och separat gästtoalett. Inte så många ”döytor”
Nackdelar: onödigt med två toaletter på samma våning och lång väg till stora badrummet var man än är (utom i sovrummet)

2) Arkitektens förslag (som jag ritat i programmet dit det gick att ladda ner Anebyhus ritningar till för att kunna jämföra med de andra förslag vi har).
Översiktsplan av ett hem med vardagsrum, kök, badrum, ett tomrum (klk) och möblerade rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fördelar: mer flexibel lösning med en klk (det tomma rummet) som också kan inredas som litet sovrum eller hemmakontor. En hel (möblerbar) vägg utan dörr från vardagsrummet till sovrummet.
Nackdel: inget privat badrum och mindre hall (men barnen kommer inte ha barnvagn hela livet heller).

Vi har varsin favorit här hemma och tycker för- och nackdelarna är de samma men tycker de väger olika tungt.

Har ni några tankar, tips, förslag idéer eller kanske till och med en favorit?

Jag hoppas i hemlighet att ni gillar min favorit och kan hjälpa mig att komma på argument för att få igenom den, men avvaktar lite med att säga vilken jag gillar bäst för att inte färga era svar :)
 
BirgitS
Arkitektens förslag är renare, enklare och billigare men jag skulle ju vilja ha en dörr mellan sovrummet och klädkammaren eller planera för ett par garderober för det nödvändigaste i sovrummet.

Hallen rymmer ju en barnvagn utan problem.

Vardagsrummet har blivit bättre.

Att ta bort gästtoaletten borde leda till att man får mer yta någon annanstans men jag kan inte riktigt se att det har blivit så förutom att det har blivit en korridor.
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Jag hade gått på Arkitektens förslag då det ger större möjligheter samt kommer göra att huset känns större då mer yta blir allmänt tillgänglig allt från er sovrumsdörr och innanför kommer ju att vara ”dolt”.
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Arkitektens förslag är renare, enklare och billigare men jag skulle ju vilja ha en dörr mellan sovrummet och klädkammaren eller planera för ett par garderober för det nödvändigaste i sovrummet.

Hallen rymmer ju en barnvagn utan problem.

Vardagsrummet har blivit bättre.

Att ta bort gästtoaletten borde leda till att man får mer yta någon annanstans men jag kan inte riktigt se att det har blivit så förutom att det har blivit en korridor.
BirgitS BirgitS skrev:
Arkitektens förslag är renare, enklare och billigare men jag skulle ju vilja ha en dörr mellan sovrummet och klädkammaren eller planera för ett par garderober för det nödvändigaste i sovrummet.

Hallen rymmer ju en barnvagn utan problem.

Vardagsrummet har blivit bättre.

Att ta bort gästtoaletten borde leda till att man får mer yta någon annanstans men jag kan inte riktigt se att det har blivit så förutom att det har blivit en korridor.

Tack :)
Ja vi har också snuddat vid tanken att ev ha klk dörr från sovrummet men har inte testat att rita ut det. Troligen hamnar några byråer i sovrummet också, just för att ha vissa kläder nära. Men ska tänka igenom dörren till klk mer noga.

Vi gillar båda ut vardagsrummet blir enklare att möblera och kanske ändra möbleringen om man nån gång önskar.

jo vi har också letat efter de kvadratmetrarna men tror det är att korridoren tar upp ca 1kvm mer yta än den tidigare passagen utanför gäst wc och sen har klk blivit ca 2kvm större än i förslaget med gäst wc.

Vad tänker du om att arkitektens förslag har en helvägg vid trappen? Det gör ju att man inte ser rakt in genom huset från entrén om man inte tar några steg åt sidan, närmre köket. Om man istället ville ha halvvägg känns det som att det skulle vara konstigt med en korridor med halvvägg på ena sidan och vanlig hög vägg på andra sidan.
 
T TypRätt skrev:
Jag hade gått på Arkitektens förslag då det ger större möjligheter samt kommer göra att huset känns större då mer yta blir allmänt tillgänglig allt från er sovrumsdörr och innanför kommer ju att vara ”dolt”.
Stort tack, väldigt bra kommentar! Tanken att huset kommer kännas större har vi inte tänkt på, jag har kanske lite fått den känslan men inte kunnat sätta ord på det :)
 
BirgitS
F Fabaa skrev:
Vad tänker du om att arkitektens förslag har en helvägg vid trappen? Det gör ju att man inte ser rakt in genom huset från entrén om man inte tar några steg åt sidan, närmre köket. Om man istället ville ha halvvägg känns det som att det skulle vara konstigt med en korridor med halvvägg på ena sidan och vanlig hög vägg på andra sidan.
Har du frågat arkitekten varför hen har valt en helvägg?

Jag tror inte att det är konstigt med en halvvägg på ena sidan utan att det kommer att trolla bort lite av känslan av att man är i en korridor. Dock kommer en halvvägg, åtminstone om den är längs hela trappan, göra att det inte känns lika privat att gå på toaletten för gäster.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du frågat arkitekten varför hen har valt en helvägg?

Jag tror inte att det är konstigt med en halvvägg på ena sidan utan att det kommer att trolla bort lite av känslan av att man är i en korridor. Dock kommer en halvvägg, åtminstone om den är längs hela trappan, göra att det inte känns lika privat att gå på toaletten för gäster.
Ska fråga och se vad hon svarar om hel/halvväggen. Det är alltså en egen arkitekt vi pratat med och inte ritarna på Anebyhus. Vi tänkte tanken om att kanske ha halvvägg fram till där väggen vid hallgarderoberna börjar på motsatt sida (bara den rödmarkerade biten på bilden) Då blir toaletten lite dold. Men har svårt att visualisera hur det skulle se ut. Får be om att få tillbaka några förlag på hur det kan se ut och vara :)

Översiktsritning av ett hem med markerad halvvägg i rött i ett öppet vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag tror det ser bra ut med en halvvägg av den längden, det kommer att påverka upplevelsen av huset sett från hallen.
 
  • Gilla
Fabaa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.