Ska köpa strömbrytare till trappa o hall med dubbla vippor o trappfunktion..men fattar inte vilken man ska ha :-/ Det finns ju dubbeltrapp/kron och dubbeltrapp..vilken ska man ha?
 
Är det 1 strömbrytare som du ska köpa med två knappar? Som ska användas för att tända upp trappen med trappfunktion på en knapp och hallen på den andra. Då är det en dubbeltrapp som du ska köpa.
 
Precis..och båda ska fungera med trapptändning. Så då borde det som du säger alltså bli en dubbeltrapp utan kron då alltså?
 
Ja, om det är så att det bara finns 2st strömbrytare att tända trappen med och lika med hallen. Sedan vad jag vet så finns det ingen dubbeltrapp med kron, det skulle ju bli 4st knappar i en strömbrytare.
 
Har du en trappa med trappkoppling och en hall med trappkoppling och bara en dosa så ska det vara en dubbel trapp.

En kron är en dubbel strömbrytare som kan tända 2 lampor var för sig från ett ställe.

Prototypen
 
OK...var idag och skulle handla strömbrytare och på dom jag tittade på så stod det dubbeltrapp/kron, men då menar dom med andra ord att man kan använda dom till både och då troligen?
 
Ja då förstår jag och säkert fler också, vad som skiljer en dubbel trapp från en kron är 2 st metallbitar. Enpoliga brytare finns inte idag att köpa utan allt är trappbrytare och nu har det drabbat kronbrytaren också som är en dubbeltrapp.

Det är hur du kopplar som avgör hur den fungerar.

Prototypen
 
Kanon..nu fattar jag också ;) Tackar för hjälpen
 
Ja, en dubbeltrapp kan man koppla om till en kron. Genom att bygla fasen till den andra knappen och sedan ansluta en tändtråd till varje.
Man måste bara titta lite mer bak på kopplingschemat för att se på vilken anslutning man ska ansluta tändtrådarna för att få det hela rätt.
 
Det finurliga med en dubbel trapp att man kan använda ena halvan till trapp och den andra som enpolig.

prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.