Sema Deli1
Hej!
Det gäller nybyggd villa 2020. Undrar om köparen kan anlita någon annan att fixa fel som sprickor och annat vid 2 års besiktning ,sen skicka fakturan till säljaren pga det funnit konflikter mellan dem dels för allt som säljaren fixat innan tillträde variet åt skogen och dels var säljaren likgiltiga och ohjälpsamma.
Vad säljaren har för skyldigheter vid 2 års besiktning? Vad gäller garanti?
Tack för allt råd och tips!
 
Redigerat:
BirgitS
Välkommen till forumet!

Sema Deli1 Sema Deli1 skrev:
Undrar om köparen kan anlita någon annan att fixa fel som sprickor och annat vid 2 års besiktning ,sen skicka fakturan till säljaren
Det tror jag inte för då skulle ju köparen kunna välja den dyraste tänkbara hantverkaren för att fixa felen, även en som lägger på extra mycket så att hen och köparen kan få en extra summa att ha kul för. Det är säljaren som har ansvar för att fixa felen.

Saken kommer i ett annat läge om säljaren väljer att inte åtgärda efter några uppmaningar och har blivit informerad om att det kommer att leda till att ett annat företag kommer att åtgärda felen på säljarens bekostnad.
 
Sema Deli1
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!


Det tror jag inte för då skulle ju köparen kunna välja den dyraste tänkbara hantverkaren för att fixa felen, även en som lägger på extra mycket så att hen och köparen kan få en extra summa att ha kul för. Det är säljaren som har ansvar för att fixa felen.

Saken kommer i ett annat läge om säljaren väljer att inte åtgärda efter några uppmaningar och har blivit informerad om att det kommer att leda till att ett annat företag kommer att åtgärda felen på säljarens bekostnad.
Tack för svaret men säljaren var inte frivilliga att samarbeta redan vid tillträde då skulle visa saker fixas men hen struntade helt och hållet och t.o.m inte fått instruktioner om värme,ventilation osv. De fixat innan tillträde visa sprickor som hållit sig bara ett par veckor samt fönstret från sovrummet som ramlat ner då vi fixat själva för de inte svarat trots flera uppmaningar. Vi vill inte ha problem men hen är omöjligt att samarbeta med.
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!


Det tror jag inte för då skulle ju köparen kunna välja den dyraste tänkbara hantverkaren för att fixa felen, även en som lägger på extra mycket så att hen och köparen kan få en extra summa att ha kul för. Det är säljaren som har ansvar för att fixa felen.

Saken kommer i ett annat läge om säljaren väljer att inte åtgärda efter några uppmaningar och har blivit informerad om att det kommer att leda till att ett annat företag kommer att åtgärda felen på säljarens bekostnad.
 
BirgitS
Jag förstår problemet. Om kommunen har en konsumentvägledare kanske det är ett sätt att komma vidare med det juridiska utan att det kostar något. Om det inte heller hjälper kanske det blir nödvändigt att kontakta en fastighetsadvokat.

För chansen att säljaren betalar bara för att du skickar en faktura låter ju väldigt liten.
 
Sema Deli1
BirgitS BirgitS skrev:
Jag förstår problemet. Om kommunen har en konsumentvägledare kanske det är ett sätt att komma vidare med det juridiska utan att det kostar något. Om det inte heller hjälper kanske det blir nödvändigt att kontakta en fastighetsadvokat.

För chansen att säljaren betalar bara för att du skickar en faktura låter ju väldigt liten.
Det är mitt första köp och varit strul från tillträde utan jag hitta förklaring varför säljarn beter sig på det här sättet! Hen påstår att de har skulder och vill själv fixa allt men hen har inga kunskap inom byggbranschen trots att de flesta gjort av själva säljaren därför inte fackmammässigt gjort och detta inte funnit i slutbesiktning och betraktar inte heller som dolt fel.
Jag väntar och se hur det blir annas fan bör säljaren sättas på plats. För man skall inte bygga fel och ändå inte ta sitt ansvar.
 
BirgitS
Sema Deli1 Sema Deli1 skrev:
Det är mitt första köp och varit strul från tillträde utan jag hitta förklaring varför säljarn beter sig på det här sättet! Hen påstår att de har skulder och vill själv fixa allt men hen har inga kunskap inom byggbranschen trots att de flesta gjort av själva säljaren därför inte fackmammässigt gjort och detta inte funnit i slutbesiktning och betraktar inte heller som dolt fel.
Jag väntar och se hur det blir annas fan bör säljaren sättas på plats. För man skall inte bygga fel och ändå inte ta sitt ansvar.
Alldeles riktig. Det som konsumentvägledaren eventuellt kan hjälpa dig med är dina rättigheter och hur du ska formulera dig för att det ska bli korrekt.
 
  • Gilla
Sema Deli1
  • Laddar…
Sema Deli1
BirgitS BirgitS skrev:
Alldeles riktig. Det som konsumentvägledaren eventuellt kan hjälpa dig med är dina rättigheter och hur du ska formulera dig för att det ska bli korrekt.
alltså inte ett företag utan en privatperson som har byggt via eget byggföretag ( gått i konkurs)som sen sålde privat med vinst.
 
BirgitS
Så du har köpt ett färdigbyggt hus av en privatperson. Då tror jag det är samma regler (Jordabalken) som när man köper ett begagnat hus av vilken privatperson som helst och då finns det ingen garantitid, ingen 2-årsbesiktning osv. utan bara 10 års skydd mot dolda fel.
 
Sema Deli1
BirgitS BirgitS skrev:
Så du har köpt ett färdigbyggt hus av en privatperson. Då tror jag det är samma regler (Jordabalken) som när man köper ett begagnat hus av vilken privatperson som helst och då finns det ingen garantitid, ingen 2-årsbesiktning osv. utan bara 10 års skydd mot dolda fel.
Den är helt nyttbyggd villa och jag är första som bor i huset och vi bokat 2 års besiktning men energibesiktning är säljaren som står för..
 
Finns ingen firma finns nog ingen 2-årsbesiktning heller.
 
Sema Deli1 Sema Deli1 skrev:
Den är helt nyttbyggd villa och jag är första som bor i huset och vi bokat 2 års besiktning men energibesiktning är säljaren som står för..
Kommer säljaren vara med på 2-årsbesiktningen som du kallar den? Vem betalar den?
 
Sema Deli1
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kommer säljaren vara med på 2-årsbesiktningen som du kallar den? Vem betalar den?
Enligt besiktmannen att säljaren bör står på energideklaration efter 2 års. Var bara säljarens byggfirmas address står innan jag köpt den.
 
Sema Deli1
Stefan N Stefan N skrev:
Finns ingen firma finns nog ingen 2-årsbesiktning heller.
Det visste jag inte! Jag dubbelkollar det med honom.
 
  • Gilla
Stejoh85
  • Laddar…
Huvudfrågan är egentligen vem som var första ägaren till huset .
Ägaren eller ägarens byggföretag
 
Sema Deli1
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Huvudfrågan är egentligen vem som var första ägaren till huset .
Ägaren eller ägarens byggföretag
Ägarens byggfirma som sålde sen privat till sig själv föratt sälja med vinst. Bara adressen till deras firma registrerad på adressen. Men vi är första som bott i huset. Energideklaration bör göra enligt Boverket efter 2 års och säljaren bör stå för eller???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.