Hej,

Nån som satt in en värmepump i ett högtempsystem 80/60 och kan berätta lite hur det funkar och eventuella förändringar ni gjort?

Jag bor i ett hus som är dimensionerad efter 80/60 och har haft lite firmor som gärna installerar en värmepump med lite olika tillvägagångssätt, dock inga större förändringar...

Jag är lite tveksam till hur bra det kommer fungera, största problemet i mitt huvud är 12mm stammarna och att det är ettrörsytem. Kommer stammarna kunna transportera värmen jag behöver?

Ett alternativ jag googlat på som komplement till radiatorer är köra lite värme till ventilation. Sitter ett äldre ftx på vinden. Så blir då värmeväxlare till glykol upp till vinden till ett nytt ftx aggregatet. Men kostnaden blir säkert jävligt högt..
 
Ev om det går så kan man ju dra nya matningar till ett eller flera element eller ännu hellre fläktelement på bra ställen som hjälper till att sprida värmen å hålla ner framlednings temperaturen. Beror ju självklart lite på planlösning
 
Förmodligen är radiatorerna något överdimensionerade. Det finns en del avhandlingar som påstår att det nästan alltid är överdimensionerat i gamla 80/60 system, speciellt med 1-rörs system. Sen vad det är i verkligheten är svårt att säga.
Mitt tips är att göra jobbet med en effektberäkning av klimatskal samt installerad radiatoreffekt.
Dumt att chansa. Om du nu har uppgifter på hur huset är uppbyggt.
Det som blir svettigt är dimension på dina stammar. Även där skulle man behöva veta effektbehov per stam.

Om det handlar om bergvärmepump så blir det ju helt klart en ON/OFF med arbetstank. Då får värmepumpen sitt flöde och radiatorkretsen sitt som lär vara betydligt lägre.

Skulle man kunna stressa systemet något så behöver det inte bli många timmar elpatron per år.
 
Att dra nya stammar känns inte aktuellt just nu och vill inta ha utanpåliggande.

Radiatorer (10st) som finns just nu är av märket sensoterm, är bara ett rör som går två-tre "varv" på länden med flänsar direkt på röret så vattenvolymen är låg. Tänkte jag byta ut alla till typ 22 oavsett vad bergvärme firmorna säger. Men om stammen inte kan transportera värmen som behövs så spelar det väll ingen roll vad jag har för radiatorer så känner jag måste få bättre koll där först.

Finns det nån sida med enkelt verktyg för att räkna ut effektbehov och vad stammar kan få fram?

Vet att det är två slingor, men inte exact hur det är uppdelat. Sitter bypass i golv så kan inte stänga en radiator o se vilka som blir kalla.
 
Tack, ska kolla upp det där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.