Hej

När jag köpte fastigheten så fanns det även med ett ”komplementhus” enligt beskrivningen. Det är en gammal stuga som jag nu håller på att piffa upp för uthyrning.

Har läst lite om att det inte är tillåtet att hyra ut en attefallare edyl permanent så jag gick in på lantmäteriet och såg då att det här komplementhuset är klassat som bostadshus. Det borde väl betyda att jag kan hyra ut bostaden för permanent boende om jag så önskar..?
Inte för att jag tror att det spelar någon större roll då jag misstänker att många hyr ut sina icke-bostadshus-klassade boenden permanent och att det är få som blir påkomna. Men det känns ju lite skönt om man har ryggen fri ändå.

En annan fundering jag har är om det ät smartast att ha elen på eget nät och kallhyra + el eller köra på samma nät och minska nätavgift och sen köra på varmhyra..? Idag är det separat nät.
 
Åsa Lund
Absolut kallhyra och att hyresgästen betalar hela sin egen förbrukning
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Absolut kallhyra och att hyresgästen betalar hela sin egen förbrukning
Jo det känns väl enklast men iom att nätavgiften är relativt hög så tänker jag att man i princip kan tjäna in den utgiften såvida hyresgästen inte brassar på jättemycket värme när det är kallt o kör jättemycket ac när det är varmt…
 
Tar du betalt av hyresgästen för förbrukad el skall du betala in moms för den vidareförsäljningen.

/Höghus
 
Åsa Lund
Du kan absolut köra ett gemensamt abonnemang. Men köp då en mätare så du kan ta betalt per kWh av hyresgästen. Annars är risken stor att det slösas nåt vansinnigt med el.
 
Y Yonaz skrev:
Jo det känns väl enklast men iom att nätavgiften är relativt hög så tänker jag att man i princip kan tjäna in den utgiften såvida hyresgästen inte brassar på jättemycket värme när det är kallt o kör jättemycket ac när det är varmt…
Har du redan separata abonnemang så fortsätt med det!
Nätägaren har färdiga rutiner för "uthyrt" så det brukar lösa sig, sedan går räkningen till hyresgästen.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Tar du betalt av hyresgästen för förbrukad el skall du betala in moms för den vidareförsäljningen.
moms är bara aktuellt om man momsregristrerar sig (bostäder är undantagna)

Däremot blir ”försäljningen” skattepliktig om den ”bakas in” i hyras, självkostnandsdebitering enligt mätaravläsning är inte skattepliktigt
 
Lång text. Jag frågade skatteverket när vi skulle hyra ut för något år sedan. Om jag tog ett fast pris för elen skulle det beskattas på samma sätt som hyran, men om den var rörlig skulle den inte. Jag frågade om det var ok med vårt upplägg, att hyresgästen som har det mindre huset betalar en tredjedel av elräkningen och vi själva två tredjedelar. Det var ok och vi skulle inte skatta för det. Någon moms nämndes inte.

Är det nytt?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Lång text. Jag frågade skatteverket när vi skulle hyra ut för något år sedan. Om jag tog ett fast pris för elen skulle det beskattas på samma sätt som hyran, men om den var rörlig skulle den inte. Jag frågade om det var ok med vårt upplägg, att hyresgästen som har det mindre huset betalar en tredjedel av elräkningen och vi själva två tredjedelar. Det var ok och vi skulle inte skatta för det. Någon moms nämndes inte
Jag fick liknande svar när gården köptes….. ”baka” inte in det i hyran för då får du skatta för försäljningen……..
 
Om man tar betalt för den faktiska förbrukningen måste moms betalas. Det var ju lite snyggt att komma runt detta genom att ta andel av totala kostnaden.

Anledningen till att det blev såhär har att göra med att alla transaktioner till en person skall påförs mervärdesskatt (en gång). Hyra för boende är undantaget, man har försökt få mätt el underordnat boendet men så blev det inte.
 
Fast momsen betalas, den bara inte redovisas separat när man inte är momsregistrerad…..
Man får då ej heller dra av momsen vid inköp
 
Y Yonaz skrev:
Hej

När jag köpte fastigheten så fanns det även med ett ”komplementhus” enligt beskrivningen. Det är en gammal stuga som jag nu håller på att piffa upp för uthyrning.

Har läst lite om att det inte är tillåtet att hyra ut en attefallare edyl permanent så jag gick in på lantmäteriet och såg då att det här komplementhuset är klassat som bostadshus. Det borde väl betyda att jag kan hyra ut bostaden för permanent boende om jag så önskar..?
Inte för att jag tror att det spelar någon större roll då jag misstänker att många hyr ut sina icke-bostadshus-klassade boenden permanent och att det är få som blir påkomna. Men det känns ju lite skönt om man har ryggen fri ändå.

En annan fundering jag har är om det ät smartast att ha elen på eget nät och kallhyra + el eller köra på samma nät och minska nätavgift och sen köra på varmhyra..? Idag är det separat nät.
Är huset godkänt för heltidsboende, dvs det är ett komplementbostadshus och inte en komplementbyggnad, får du hyra ut det som heltidsboende. Håller helt med dig, bäst att ”ha ryggen fri” - följa gällande regler.
 
L Lillekitte skrev:
Är huset godkänt för heltidsboende, dvs det är ett komplementbostadshus och inte en komplementbyggnad, får du hyra ut det som heltidsboende. Håller helt med dig, bäst att ”ha ryggen fri” - följa gällande regler.
Står bara att det är ett bostadshus. Om det är ett bostadshus så känns det som att det borde vara godkänt för heltidsboende annars borde det väl vara klassat som komlementbyggnad eller uthus...?
 
Kör på!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.