"Det tickar en mögelbomb bakom många av landets nybyggda husfasader. Byggnader i riskzonen är 95 procent av alla hus med putsfasader byggda under den senaste tioårsperioden. Den som varnar för riskerna är en av landets ledande byggexperter."

Fukt i felbyggda fasader hotande mögelbomb
 
Jo, såg artikeln och det är ju inte så konstigt när man tar bort luftspalten i väggen....
Det finns en hel del trähus utan luftspalt också och en del får problem och andra inte beroeende på utförande, lokala väder/klimat förhållanden o.s.v. mem jag skulle då inte utelämna luftspalt vid något bygge!
 
Jag hade mina misstankar om den putsmetoden redan innan ... och skulle aldrig komma på att bygga en låtsas stenhus. Skulle aldrig lita på en konstruktion av yttervägg som liknar en "smörgåstårta" och som ser bättre ut än det smakar.

Luftspalt eller inte .... det är en liten tröst när tättningen inte håller vid fönster, dörrar och liknande även om man kanske klarar sej utan spänningskador i putsen i övrigt.

Man kan ju gissa vad några droppar vatten per vecka under 10 år kan göra med ett trähus som aldrig torkar. Men så länge mögel stannar på rätt sida av plastpåsen så bör det inte vara hälsofarligt.
Experter .... ja, var har dom varit när putssystemmet togs i användning???????
Verkar som om nya byggmetoder testas gång på gång på nybyggarnas bekostnad. Liksom utefärg, våtrumsmassor .... och försäkringsbolag vet inte längre vad mer skall det uteslutas i deras klausuler ;)
Sånt gör mej bara mer nöjd med mitt gamla hus utan inbyggda experiment. Det enda som inte håller måtet i detta huset är "förbättringar" gjorda på 70-80 talet... :).
gaia
 
Känns som en riktig kalldusch, det är nu 3 år sen vi putsade vårt Älvsbyhus på precis detta sätt... vissserligen inte ända upp till nock men ändå. Känns ändå lite som "Akrylamid i chips" varning, när experterna snackar om mögel i upp till 95% av byggena så är det märkligt att inte larmen kommit tidigare om man nu gjort såhär sedan 80-talet... gäller antagligen att se till så tätningar vid fönsterbleck och liknande verkligen är i gott skick, kan man kolla med någon mätare om det är fukt i väggen utan att göra åverkan på fasaden?
 
Att 95% är i riskzonen är inte samma sak som att det kan vara mögel i 95% av byggena. Men visst, om era byggare hållit samma kvalitet som i Hammarby Sjöstad, då hade jag inte sovit gott om jag var i era kläder. Men rätt utfört är det inga problem med den här konstruktionen, även om man ginalerna är betydligt mindra än i ett putsat stenhus.
 
K
Känns konstigt att gå ut i tidningar och media och blåsa "panik" innan den fullständiga rapporten från SP ens har presenterats.
 
G
Håller helt med jag tror att mycket utav felen ligger redan innan man satt på isoleringen tex dyblött underlag och sedan bristande plåtslageri som inte håller tätt man borde byta all gips mot minerit skivan som är cement baserad och inte suger vatten och skippa velfac fönster som ställer till mycket problem med sina plåt detaljer runt om.Sedan vet jag inte om det är så bra med plasten i trä väggen när man har puts på utsidan den lilla ånga som tränger in känns bättre om den inte har en plast att fastna på.
 
Snailman
Jag antar att det inte är så många som ger sig på sina väggar (lär ju vara förstörande provning) för att undersöka om det finns mögel fukt, så det kan ju vara en anledning till att man inte hittat så mycket.
 
K
Det är inte bara bristande plåtslageri utan anslutningarna ska ju tätas också. Säg att putfirman gör allt rätt... Torr stomme, tätning mellan stomme och isolering och avslutar alla infästningar t.ex runt fönster och dörrar med mjukfog. Hur många husägare ser senare, med jämna mellan rum, över alla sina fogar och anslutningar? Mjukfog har ju en tendens att torka ut och spricka upp.
 
W
Detta lär ju inte vara en höjdare för begagnat värdet på dessa hus. Hoppas det inte blir en sådan grej som med 60 & 70 tals hus med källare, eller radon hus. Där alla förväntar sig felen och att fixa dem räknas in i priset. Kan bli dyrt för en del nybyggare.
 
Att skippa plasten (diffusionsspärren) i en träregelkonstruktion är inte lyckat. På grund av temperaturskillnaden när det är kallare ute än inne får man en fukttransport inifrån och ut, och där fukten som är löst i luften kondenserar inne i väggen. Den lilla eventuella uttorkning man skulle få på sommaren går mycket långsammare och under en mycket kortare tid än när den väts ner inifrån.
 
Kan ju nämna att mitt hus blivit drabbad av mögel med putsfasad. Bara 2 månader efter putsningen växte det synlig mögel på utegips på båda sidorna och
trästommen. Det såg inte allt för kul ut. Nu har de rivit all puts och gips på huset och satt ditt nytt gips. Har dessutom bytt putssystem. Tjock puts på cellplast och så dimper det ned varning från statens forskningsinstitut. Suck. vad gör man nu...
Har pratat med putsleverantören och de säger att cellplasten och bruket på som putsbärare "andas" så det finns ingen risk att mögel frodas igen bakom gipsen. Eventuell fukt som kommer in kommer också ut menar dem, men enligt rapporten så spelar det ingen roll typ. för fukten bakom cellplasten hinner inte torka ut.
Visseligen så hade jag maximalt otur vid första putsningen. Det regnade i princip varje dag och när de monterade cellplasten på gipsen var den fuktig. I vissa fall nästan blött. De som putsade mitt hus tog inte hänsyn till vädret. Nu idag när de är nästa färdig med infäsning av cellplasten på huset har det inte regnat. Några droppar bara men ingen större mängd. Har dessutom skaffat fuktmätare som jag har mätt varje dag.
Några råd om hur man bör agera i denna situation?.
 
Tja, läs vad Skanska gör just nu:

I Gåshaga strand ska nu balkonginfästningarna göras om och de tidigare gipsskivorna byts ut mot stenskivor som inte släpper igenom fukt. Därefter kläs väggen med cellplast och ny puts och färg.
Fukt tvingar Skanska att bygga om 66 hus på Lidingö

Puts skall sitta på Leca/Lättbetong och inget annat ;)
 
ByggaNytt skrev:
Tja, läs vad Skanska gör just nu:


Fukt tvingar Skanska att bygga om 66 hus på Lidingö

Puts skall sitta på Leca/Lättbetong och inget annat ;)


Eller på tegel som i mitt 20-talshus. :)

Sen nämnde de i nyheterna (Aktuellt) igår också, att inte bara möglet är ett problem, utan fasaderna har ju usel mekanisk hållbarhet när de är byggda med frigolit (cellplast, isolerskiva, whatever). En arkitekt sa att man kan förstöra ytterväggen bara genom att luta en stege mot fasaden, eller ett cykelstyre etc. Han nämnde också - låt vara ett udda exempel - att man kan råka välta ett piano mot väggen innifrån och då få öppet hål rätt igenom. Dessa hus kallades kartonghus i reportaget av seriösa arkitekter som också undrade hur länge husen kommer att stå upprätt. Troligen inte om 100 år iallafall var svaret. Sjukt att i princip alla s.k. "putsade" hus byggda de senaste 10 åren har detta problem. Skandal var ordet. Vad är det man säger - "Gör om, gör rätt!".

/Alko
 
Tycker det framställs så dumt i vissa inslag. Det låter ju som om att alla dessa väggar går sönder så fort man petar på dem. Jag har fått testa hållfastheten på puts mot frigolit. Ett bygge som skulle kompletteras och fasaden skulle ner på en bit så det var fritt fram att testa med hammaren. Med en snickarhammare kunde man slå typ så hårt som man gör när man slår i 4 tum spik i en planka, väggen höll! Putsen var Finjas fiberarmerade puts. Ska man få hål på den med stegen måste man nog sringa med stegen framför sig som en slags lans...

Vill bara tillägga att tegelväggar ockås är skit, de tål ju inte att bli påbackade... Bil backade rakt in i vårdboende - Malmö - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.