Hej.
Såhär ser det ut just nu runt ytterdörren(Det är ena långsidan sedd uppifrån, dörrbladet tilll höger):
[Namnlos].jpg
[Namnlös].jpg
1. Vindpapp, Isolering, fuktspärr..
2. Stående reglar, C/C 60.
3. Drev.
4. Dörrkarm.
Skalvägg av tegel, ca 1" luftspalt mellan tegel och vindpapp. Jag kan inte se några "luftningsfogar" i tegelväggen.

Här kommer ett foto också:
[Namnl%C3%B6s]%20(1).jpg
(Sett "utifrån")
Svart dörrkarm till vänster, gult drev, trä/brunt/grått stående regel och vidare, grått/vitt längst till höger tegel med puts.

Nu är tanken att sätta dörromfattningar runt dörren, dvs plåt, eftersom det ju är öppet just nu för både smådjur och vind.. Dörromfattningarna är i princip 90°-vinklar.

Men hur brukar man göra med tätning när man sätter dit dem? Ska jag låta allt vara som det är och bara sätta dit plåtarna, dvs plåtvinklarna blir det enda mellan uteluft och luftspalt? Eller ska jag sätta dit nåt slags tätning av luftspalten precis "innanför" plåten? (Eller blir det fel och håller kvar fukten i luftspalten då, om den luften görs mera innesluten?)
 
T Torbjörn Stabo skrev:
Hej.
Såhär ser det ut just nu runt ytterdörren(Det är ena långsidan sedd uppifrån, dörrbladet tilll höger):
[bild]
[bild]
1. Vindpapp, Isolering, fuktspärr..
2. Stående reglar, C/C 60.
3. Drev.
4. Dörrkarm.
Skalvägg av tegel, ca 1" luftspalt mellan tegel och vindpapp. Jag kan inte se några "luftningsfogar" i tegelväggen.

Här kommer ett foto också:
[bild]
(Sett "utifrån")
Svart dörrkarm till vänster, gult drev, trä/brunt/grått stående regel och vidare, grått/vitt längst till höger tegel med puts.

Nu är tanken att sätta dörromfattningar runt dörren, dvs plåt, eftersom det ju är öppet just nu för både smådjur och vind.. Dörromfattningarna är i princip 90°-vinklar.

Men hur brukar man göra med tätning när man sätter dit dem? Ska jag låta allt vara som det är och bara sätta dit plåtarna, dvs plåtvinklarna blir det enda mellan uteluft och luftspalt? Eller ska jag sätta dit nåt slags tätning av luftspalten precis "innanför" plåten? (Eller blir det fel och håller kvar fukten i luftspalten då, om den luften görs mera innesluten?)
Det är viktigt att drevningen är diffusionstät/ångtät på insidan
på utsidan skall där vara lite mellanrum ca 10mm mellan plåten och drevet
 
T tergo skrev:
Det är viktigt att drevningen är diffusionstät/ångtät på insidan
på utsidan skall där vara lite mellanrum ca 10mm mellan plåten och drevet
Ok, luft mellan plåt och drev. Men..ångspärr? Hur får man till det ⅓ in i drevet? Jag menar, utrymmet för drevet är ju kanske 2 cm*10-12 cm? Eller ska man sätta det på den del av dörrkarmen som vetter mot insidan av huset? Dvs helt innanför drevet?

Och hur gör du mellan luftspalten precis innanför skalväggen och plåten?
 
T Torbjörn Stabo skrev:
Eller ska man sätta det på den del av dörrkarmen som vetter mot insidan av huset? Dvs helt innanför drevet?
Ja
 
Bara för tydlighetens skull: Jag tänker mig att man kan sätta isolering/drev/tätning på 2 ställen:
  • Mellan den stående regeln och dörrkarmen, dvs det som tråden handlat om hittills.
  • Mellan den stående regeln och tegelväggen, dvs vinkelrätt mot föregående.
Frågan är om nån mera erfaren skulle tycka att det(nummer 2) vore en bra idé?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.