Marike
Undrar om någon vet vikten av laddspänning.
Har en Huawei mobile wifi E589 10 år gammal, men ytterst sällan använd på batteri, har mest underhållsladdat. Batteriet svällde upp till dubbel storlek och slutade fungera. Detta efter ett längre el-avbrott.
Har det med laddström att göra? På batteriet anges max 4,2 volt laddström men laddaren levererar 5 volt.
Finns det möjligen något i modemet som begränsar strömmen till 4,2 volt? Kan det i så fall gått sönder?
Nytt batteri kostar ca 200 kr och är lätt att byta men man vill gärna veta om det är normalt att batteriet sväller efter 10 år.
Det finns andra modem för ca 500 kr men då Huawei tar 1200 resp. 1800 för efterföljare till mitt förmodar jag att det är bättre.
Närbild på en svullen Huawei mobilmodembatterietikett som visar specifikationer, inklusive 3,7V och 3000mAh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en Huawei laddare med specifikationer inklusive modell HW-050200E3W och output på 5.0V=2A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Marike Marike skrev:
Undrar om någon vet vikten av laddspänning.
Har en Huawei mobile wifi E589 10 år gammal, men ytterst sällan använd på batteri, har mest underhållsladdat. Batteriet svällde upp till dubbel storlek och slutade fungera. Detta efter ett längre el-avbrott.
Har det med laddström att göra? På batteriet anges max 4,2 volt laddström men laddaren levererar 5 volt.
Finns det möjligen något i modemet som begränsar strömmen till 4,2 volt? Kan det i så fall gått sönder?
Nytt batteri kostar ca 200 kr och är lätt att byta men man vill gärna veta om det är normalt att batteriet sväller efter 10 år.
Det finns andra modem för ca 500 kr men då Huawei tar 1200 resp. 1800 för efterföljare till mitt förmodar jag att det är bättre.
Många frågor... Men vi tar det viktigaste först. Dessa batteri tål egentligen inte att ligga och underhållsladdas så om det hållit i tio år är det bara att gratulera. De flesta enheter som ligger med konstant laddning av den här typen de ger upp långt tidigare.

Och ja. Din enhet begränsar laddningsspänning och laddström. (Du skriver 4.2V ström, men enheten för spänning är Volt, ström Ampere). Den här typen av batterikemi klarar inte överspänning, och de klarar inte "underhållsladdning" dvs att kontinuerligt laddas med liten ström. I det förra fallet så börjar de brinna, och i det andra fallet så avgasar de och sväller. (Om man då backar och låter det ligga så kan de rekombinera, och trycket minska, men det är inget man skall hoppas för mycket på.)

Din enhet begränsar därför definitivt spänningen till max tillåtna. För att den skall kunna reglera spänningen till 4.2V så behöver den lite högre spänning in; här 5V, så det är helt i sin ordning. Dock så brukar de inte vara smarta nog att avbryta laddning när det är fullt på ett tillräckligt kompetent sätt, utan de försöker hålla batteriet full-laddat hela tiden. (Det är typ bara nyaste och bästa, tänk iPhone av senaste modell, som försöker vara smartare än så.) Detta sliter på batterier av den här typen. Jmf. modern elbil som verkligen står på huvudet för att få cellerna att räcka länge. Det kräver betydligt mer av tillverkaren av prylen.

Så vad som antagligen hänt här är att batteriet blivit sämre och sämre med tiden, och när du sedan helt plötsligt använde det; dvs när det laddades efter strömavbrottet så puttades det över kanten, och havererade med besked när det laddades med max laddström. Det brukar som sagt hända bara av att enheten ligger på laddning.

Så, med 99% sannolikhet så är det inget fel på din enhet, utan det är bara att byta batteriet och vara glad. Batteri i en sådan här tillämpning är att betrakta som förbrukningsvara. Om de håller i tio år så måste man vara väldigt nöjd. Fem år är nog mer normalt.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Marike
Ok. Då byter jag batteri och kör vidare.
Problemet med en sån där grej är att man inte kan använda den utan batteri med nätinkoppling, alternativet är ju då att emellanåt dra stickproppen och låta den urladda några timmar. Men som sagt, jag får väl vara nöjd. Var mest orolig att det var ett fel i modemet men det kan uteslutas, jag öppnade det gamla och det finns ett kretskort i batteriet.
Tack för ett uttömmande svar, och pekpinnen om mitt slarv med enheterna.;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Ok. Då byter jag batteri och kör vidare.
Problemet med en sån där grej är att man inte kan använda den utan batteri med nätinkoppling, alternativet är ju då att emellanåt dra stickproppen och låta den urladda några timmar. Men som sagt, jag får väl vara nöjd. Var mest orolig att det var ett fel i modemet men det kan uteslutas, jag öppnade det gamla och det finns ett kretskort i batteriet.
Tack för ett uttömmande svar, och pekpinnen om mitt slarv med enheterna.;)
Du kan ju alltid sätta en timer i uttaget.
 
A Andy78 skrev:
Du kan ju alltid sätta en timer i uttaget.
Ja, men å andra sidan så tål dessa batterier inte så många cykler heller. Så efter några år så har man slitit ut det pga att man torskat på antal laddnings-cykler.

Så det enda rationella här blir tyvärr att köpa ett nytt batteri då och då.

Hur man än vänder sig...
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, men å andra sidan så tål dessa batterier inte så många cykler heller. Så efter några år så har man slitit ut det pga att man torskat på antal laddnings-cykler.

Så det enda rationella här blir tyvärr att köpa ett nytt batteri då och då.

Hur man än vänder sig...
Så vad är minst sämst? att ha laddaren i eller köra en timer som börjar ladda när batteriet kommit ned till 20% och stänger av när det nått 80% grovt räknat.
 
A Andy78 skrev:
Så vad är minst sämst? att ha laddaren i eller köra en timer som börjar ladda när batteriet kommit ned till 20% och stänger av när det nått 80% grovt räknat.
Ja, för det första så lär det bli svårt att träffa rätt laddnings-status med en enkel timer. Man behöver bättre batteriövervakning för det.

För det andra så är li-po typiskt optimerade för högt effektuttag på bekostnad av bla antal cykler. Bara det bästa li-po-batterierna når 300 cykler, och många klarar bara en bråkdel av det. Så även om man optimerar och inte laddar fullt så kommer det antagligen inte att klara sig särskilt länge.

Jag hade (och har) accepterat det som en förbrukningsvara. Och efter för många iPhone/iPad osv. som svällt så mycket att de ser ut som en banan (och naturligtvis blivit helt förstörda) så låter jag dem inte ligga på laddning utan stänger av helt om jag inte skall använda dem på några dagar.
 
Behöver du batteri funktionen?
Annars hade jag satt batterikretskortet på en kondensator och satt i mobilen...
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Marike
A Alexn72 skrev:
Behöver du batteri funktionen?
Annars hade jag satt batterikretskortet på en kondensator och satt i mobilen...
Ja det har du kanske rätt i. Men nu är batteriet beställt till en kostnad av 155 kr inkl frakt, men ska ha det i åtanke till nästa gång.
Å andra sidan är det ju skönt att veta man kan ta internet med sig om man skulle förflytta sig, fast det lär väl aldrig hända. :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.