Vi tänker köpa Yale Doorman L3 till vår ytterdörr. Men hur vet jag om det kommer att passa? Jag har ingen aning om vad det sitter för lås i dörren just nu. Låset är troligen från 70-talet. Finns det någon skiss med mått på Yale så att jag kan jämföra med min dörr? Vad är det för mått som måste stämma?
 
Redigerat:
Du kan börja med att fotografera din låskista så vi får se vad du har.
Annars blir det svårt att svara på om det går eller ej.
 
S s97danl skrev:
Du kan börja med att fotografera din låskista så vi får se vad du har.
Annars blir det svårt att svara på om det går eller ej.
Så här ser det ut. 22,5 cm högt, ca 23 mm brett.

Närbild av ett dörrlås i en öppen dörrs kant, inramad av trä, med nycklar i skymd bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har ett FAS 479 låshus vilket betyder att du måste byta slutbleck, hur mycket jobb det är beror på vad du har för slutbleck idag men det är inte jättekomplicerat oavsett.
Jag tycker det ser ut som om det är ett stort plösmått så kanske krävs ett annat slutbleck än de som följer med.
Jag ser inte om det är SYM eller OSYM låshus du har men i värsta fall så får du göra försänkningen för stolpen lite högre (7,5mm).
Det går att montera ett Doorman L3 i den dörren däremot rekomenderar jag ett paket där även täckskyltar ingår.
Teknisk ritning av en dörrlåsenhet med måttangivelser, indikerar en diskussion om låshustyper och installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1 123abc skrev:
Du har ett FAS 479 låshus vilket betyder att du måste byta slutbleck, hur mycket jobb det är beror på vad du har för slutbleck idag men det är inte jättekomplicerat oavsett.
Jag tycker det ser ut som om det är ett stort plösmått så kanske krävs ett annat slutbleck än de som följer med.
Jag ser inte om det är SYM eller OSYM låshus du har men i värsta fall så får du göra försänkningen för stolpen lite högre (7,5mm).
Det går att montera ett Doorman L3 i den dörren däremot rekomenderar jag ett paket där även täckskyltar ingår.
[bild]
Om du med SYM och OSYM menar om det sitter i mitten av dörren så är det SYM. Svårt att se pågrund av tätningslisten men det är lika mycket material på båda sidor. Jag laddar upp en bild på slutbläcket. Täckskyltar, är det borrskyddet du menar då?

Slutbleck i dörrkarm som visar symmetrisk placering och tecken på tätningslist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det slutblecket känner jag inte igen, vad är det för mått?
Det är ett större plösmått än de slutbleck som följer med, hur stort är det? Gissar ca 20mm.
 
1 123abc skrev:
Det slutblecket känner jag inte igen, vad är det för mått?
Det är ett större plösmått än de slutbleck som följer med, hur stort är det? Gissar ca 20mm.
Plåten är ca 4,5 x 20 cm. Är det måtten på hålen du vill ha eller måttet från vänstra kanten till hålet? Måttet från kanten är 20mm.
 
Jag postar en ritning över 1487 slutblecken, det följer med ett 1487-2 till L3 i en del paket ingår även 1487-1.
När man går från klassiska modullåshus till nyare connect så plussar man 1mm på slutbleckets plösmått, om ditt plösmått är exakt 20,5mm så ska det nya slutblecket vara 21,5mm alltså 1487-4.
Radiemåttet skiljer mellan ditt gamla slutbleck och det nya men det blir endast estetiskt, även tjockleken lär skilja så slutblecket behöver troligtvis försänkas lite (om det finns plats så behöver du inte försänka mer om du inte vill men då skruven tagit i i underkant så behövs det troligen försänkas).
A=bredd B=plösmått E=längd
Teknisk ritning av olika modeller av slutbleck 1487 med måttangivelser och detaljvyer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://static-mpc-spear-production.assaabloy.com/asfe//Fetchfile.aspx?id=44567
 
  • Gilla
NeoA och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Jag postar en ritning över 1487 slutblecken, det följer med ett 1487-2 till L3 i en del paket ingår även 1487-1.
När man går från klassiska modullåshus till nyare connect så plussar man 1mm på slutbleckets plösmått, om ditt plösmått är exakt 20,5mm så ska det nya slutblecket vara 21,5mm alltså 1487-4.
Radiemåttet skiljer mellan ditt gamla slutbleck och det nya men det blir endast estetiskt, även tjockleken lär skilja så slutblecket behöver troligtvis försänkas lite (om det finns plats så behöver du inte försänka mer om du inte vill men då skruven tagit i i underkant så behövs det troligen försänkas).
A=bredd B=plösmått E=längd
[bild]
[länk]
Tack jättemycket för proffsig hjälp. Jag ska beställa ett Yale Doorman L3 så tror jag det ger sig själv när jag har prylarna i handen. Filmerna om installationen är ju väldigt tydliga. Tack igen :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.