45 190 läst · 126 svar
45k läst
126 svar
Bygge av lada med verkstad
För korrugerade fibercementskivor utan undertak är rekommendationen 45x70 stående på cc 1000mm mellan takåsar/takstolar. Jag är lite osäker på om 45x70 är ok för cc120cm mellan takåsar/takstolar. Det kan vara så att 45x95 är minimikrav. Efter egen erfarenhet så tycker jag att 75x75 eller 100x100 är rimligt utan undertak. Har man klättrat runt på ett logtak ca 6 m över marken på bara bärläkten, och med cc på ca 100cm mellan bärläkten så vill man inte riskera att knastar gör att bärläkten knäcks. Klenvirke som 45x70 och 45x95 brukar inte vara klassat med ngn högre bärighet, utan man får själv se till att det är högklassigt virke. Ju grövre virke desto mindre påverkan har enstaka knastar för bärigheten.A arkTecko skrev:
Vill man sedan ta höjd för röta och trägnagare så lägger man på lite dimension ytterligare. Långvariga småläckage är nog mer regel än undantag på enklare tak...
Nu skulle det väl iofs vara genomtrampningssäker underlagsduk så det minskar kanske kraven på bärläkten map personsäkerhet?
Med grövre virke blir det också snyggare sett inifrån. Det finns inget så fult som synliga plåt/spikvinklar pepprade med ankarspik/skruv. Med grovt och rejält virke så spikar man allt. Spik är generellt billigare än skruv & plåtvinklar.
Produkter som diskuteras: "ankarspik"
Ankarspik
Ankarspik är speciellt designade för infästning av beslag, vilket gör dem till ett utmärkt verktyg för att säkra och förstärka byggkonstruktioner.
Läs mer
Huh, man ska kunna gå på taket också. Det är ju en vettig poäng. Tur att det finns de som är bättre på att tänka än jag som kan hjälpa till! Det blir att gå upp till 75x75 (Med urtag där de korsar tväråsarna, det borde inte bli några bärikhetsprblem med det tror jag).Oldboy skrev:För korrugerade fibercementskivor utan undertak är rekommendationen 45x70 stående på cc 1000mm mellan takåsar/takstolar. Jag är lite osäker på om 45x70 är ok för cc120cm mellan takåsar/takstolar. Det kan vara så att 45x95 är minimikrav. Efter egen erfarenhet så tycker jag att 75x75 eller 100x100 är rimligt utan undertak. Har man klättrat runt på ett logtak ca 6 m över marken på bara bärläkten, och med cc på ca 100cm mellan bärläkten så vill man inte riskera att knastar gör att bärläkten knäcks. Klenvirke som 45x70 och 45x95 brukar inte vara klassat med ngn högre bärighet, utan man får själv se till att det är högklassigt virke. Ju grövre virke desto mindre påverkan har enstaka knastar för bärigheten.
Vill man sedan ta höjd för röta och trägnagare så lägger man på lite dimension ytterligare. Långvariga småläckage är nog mer regel än undantag på enklare tak...
Nu skulle det väl iofs vara genomtrampningssäker underlagsduk så det minskar kanske kraven på bärläkten map personsäkerhet?
Med grövre virke blir det också snyggare sett inifrån. Det finns inget så fult som synliga plåt/spikvinklar pepprade med ankarspik/skruv. Med grovt och rejält virke så spikar man allt. Spik är generellt billigare än skruv & plåtvinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovan ser man även hur "isoleringsboxen" är tänkt. Runt denna blir det vindpapp på kanter och takunderlagsduk ovan. Resten av taket har ingen duk under falorna. Droppar det lite så gör det - det kan torka ut bra.
Här kommer också en bild av hur taket är tänkt att lösas. Jag hoppas klara mig utan någon plåt, förutom i nocken där jag tänker täcka skarven med en enkel vinkelplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill inte komplicera bygget ytterligare, men måste ändå nämna gnagare.
Om bygget kommer att stå ute på landet här i Skåne så kommer det att vara utsatt för ett högt gnagartryck. Gnagare älskar fluffig isolering. Vindpapp ger inget nämnvärt skydd. Har själv asfaboard och det gnager de också lätt igenom tyvärr. Så fasad och tak måste vara helt gnagartäta om man inte vill få isoleringen förvandlad till lite damm längst ner i botten på facken.
Alt sätter man råspont på väggar och tak under pappen.
Råttor är också utmärkta grävare och kan gräva sig in i golvkonstruktioner på mark. Tjockt med makadam 16-32 stoppar dem, men inte finare fraktioner.
Om bygget kommer att stå ute på landet här i Skåne så kommer det att vara utsatt för ett högt gnagartryck. Gnagare älskar fluffig isolering. Vindpapp ger inget nämnvärt skydd. Har själv asfaboard och det gnager de också lätt igenom tyvärr. Så fasad och tak måste vara helt gnagartäta om man inte vill få isoleringen förvandlad till lite damm längst ner i botten på facken.
Alt sätter man råspont på väggar och tak under pappen.
Råttor är också utmärkta grävare och kan gräva sig in i golvkonstruktioner på mark. Tjockt med makadam 16-32 stoppar dem, men inte finare fraktioner.
De kan lätt ta sig igenom masonit, men de brukar behöva/vilja ha en inbjudande möjlighet till att gnaga såsom alla kanter och ev skador från spik eller hammare etc. Så massivträ under alla skarvar/kanter och gärna över också, alt mkt tätspikat.
Nu var det råttor men en klasskompis pappa jobbade på Anticimex för många år sedan och där hittade råttorna vägen genom en betongvägg där de gnagt hål!A arkTecko skrev:
Nästa fråga till forumet: plintar. Det är ungefär så frostsäkert som det kan bli i sverige, med gammal jordbruksmark / lätt moränlera.
Plannen nu är att borra ner 80 cm eller så i marken, fylla i med singel e.dyl., och ställa i färdiggjutna plintar 500mm. Jag använder justerbara plintar, men sätter bara i en M20 gängstav. Sen borrar jag hål i syllen och ställer ovanpå.
Syllen vilar då på plinten och stabiliseras av gängstaven. och jag lägger en syllpapp mellan trä och betong. Håller det?
Plannen nu är att borra ner 80 cm eller så i marken, fylla i med singel e.dyl., och ställa i färdiggjutna plintar 500mm. Jag använder justerbara plintar, men sätter bara i en M20 gängstav. Sen borrar jag hål i syllen och ställer ovanpå.
Syllen vilar då på plinten och stabiliseras av gängstaven. och jag lägger en syllpapp mellan trä och betong. Håller det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag räknat samman allt på nytt, och hamnar på 105kkr. Det enda som inte är medräknat då är grus, typ 8 kubik om jag ska ha 20 cm, och verktyg.A arkTecko skrev:
I förra veckan fick vi startbeskedet och utsättningen klarades av. I helgen var det dags att börja bygga!
En lokal bonde hjälpte till med grus (det är inte helt lätt att få tunga leveranser till platsen), och passade på att hjälpa oss skrapa bort översta matjorden.
Efter det borrade vi hål för prefab-plintar. 700mm i hörnen och under nocken, 500mm resten. Marken är ganska lättborrad med ett 275mm skurupsborr. Det viktiga är att den är ganska fuktig, i alla fall med lerig jord.
Geotxtil och 200mm grus, sedan mättes plinten in på rätt position och höjd.
Grävde ett litet dräneringsdike för att stoppa ytvatten från att rinna in i gruset under ladan.
Avslutade med geotextil, nu ska det fyllas upp med grus.
Tyvärr han jag inte klart med alla plintarna, så de sista fyra (av 24) får bli nästa helg. Ovan syns 3 av 7 sektioner.
Då ska syllen också på plats, det ser jag fram emot.
En lokal bonde hjälpte till med grus (det är inte helt lätt att få tunga leveranser till platsen), och passade på att hjälpa oss skrapa bort översta matjorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter det borrade vi hål för prefab-plintar. 700mm i hörnen och under nocken, 500mm resten. Marken är ganska lättborrad med ett 275mm skurupsborr. Det viktiga är att den är ganska fuktig, i alla fall med lerig jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Geotxtil och 200mm grus, sedan mättes plinten in på rätt position och höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävde ett litet dräneringsdike för att stoppa ytvatten från att rinna in i gruset under ladan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avslutade med geotextil, nu ska det fyllas upp med grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr han jag inte klart med alla plintarna, så de sista fyra (av 24) får bli nästa helg. Ovan syns 3 av 7 sektioner.
Då ska syllen också på plats, det ser jag fram emot.
Redigerat:
Bygget fortgår i sakta mak i sommarhettan..
Plintarna på plats, med syllpapp och en tapp av gängstav fixerar syllen (behöver jag komplettera med något för att hantera lyftkraften tror ni?)
Syllen klar för den isolerade delen:
Virket var för kort för att göra "ordentliga" sammanfogningar, och jag fick fuska lite med konstruktionsskruv, ev komplettera med dolda vinklar senare.
Syllen nästan färdig när det är dags att bryta för kvällen:
Plintarna på plats, med syllpapp och en tapp av gängstav fixerar syllen (behöver jag komplettera med något för att hantera lyftkraften tror ni?)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Syllen klar för den isolerade delen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Virket var för kort för att göra "ordentliga" sammanfogningar, och jag fick fuska lite med konstruktionsskruv, ev komplettera med dolda vinklar senare.
Syllen nästan färdig när det är dags att bryta för kvällen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder