Hej undrar om någon är duktig/kunnig och kan hjälpa mig med mitt fönster.
Fönster är från elitfönster och det har fastnat.
Handtaget vrids och öppnas på bara ena sidan medan det är fast på andra sidan. Någon som har en lösning?
 
Hej!

Verkar som att handtaget tappat kontrollen över den högra spanjolettstången. Går det att komma åt att peta på den från utsidan? Om du har handtaget i öppet läge, och försöker påverka stången. Kanske bända bågen åt höger (inifrån sett) också.

Edit:
Nu visar det sig att fönstret kanske inte har låskasse och stänger utan spanjolett. Kan du ta en bild på låsmekanismen på ett fönster som fungerar? (Undersidan av bågen, i öppet läge alltså)
 
En liten bågfil från biltema gjorde susen. Sågade från utsidan gick galant
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Hej Ville, Jag har exakt samma problem, men fönstret sitter 5 meter från marken så jag kommer inte åt från utsidan. Har smörjt, och försökt komma åt att skjuta in sprintern men kommer inte åt. Kan du förklara hur du löste med bågfil?
 
OhändigKvinna OhändigKvinna skrev:
Hej Ville, Jag har exakt samma problem, men fönstret sitter 5 meter från marken så jag kommer inte åt från utsidan. Har smörjt, och försökt komma åt att skjuta in sprintern men kommer inte åt. Kan du förklara hur du löste med bågfil?
OhändigKvinna OhändigKvinna skrev:
Hej Ville, Jag har exakt samma problem, men fönstret sitter 5 meter från marken så jag kommer inte åt från utsidan. Har smörjt, och försökt komma åt att skjuta in sprintern men kommer inte åt. Kan du förklara hur du löste med bågfil?
Hej. Jag kom åt den höra spanjolettstången från utsidan. Mellan fasaden och fönstret finns det en liten glipa där jag stoppade in bågfilsbladet och började sågade. Funkade galant och tog 10 min kanske.
Du verkar ha ett lite svårare då det är 5m upp och du inte kommer åt från utsidan. Jag ringde först företaget som monterat huset o dom kan oftast i värsta fall skicka ut någon som hjälper en att lösa problemet (kostar dock en slant).
Så vet tyvärr inte hur man kan göra. Ring kanske företaget och kolla om dom har några tips för det har säkert hänt flertalet gånger. Lycka till och hoppas det löser sig
 
Tack snälla för svar. Ska göra felanmälan på Borohus, så får vi se. Kanske skaffar en lång stege och följer ditt exempel. Tack!

V Villedeluxe skrev:
Hej. Jag kom åt den höra spanjolettstången från utsidan. Mellan fasaden och fönstret finns det en liten glipa där jag stoppade in bågfilsbladet och började sågade. Funkade galant och tog 10 min kanske.
Du verkar ha ett lite svårare då det är 5m upp och du inte kommer åt från utsidan. Jag ringde först företaget som monterat huset o dom kan oftast i värsta fall skicka ut någon som hjälper en att lösa problemet (kostar dock en slant).
Så vet tyvärr inte hur man kan göra. Ring kanske företaget och kolla om dom har några tips för det har säkert hänt flertalet gånger. Lycka till och hoppas det löser sig
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.