Hej,

Vi har solceller på vårt villatak sedan mer än 4 år tillbaka (aug. -17) - 12,8kW totalt installerad effekt. Under åren har jag haft stenkoll på produktionen och har samlat denna data i fina excelblad. Man kan säga att solinstrålningen/produktionen är mkt konstant från år till år. De tre senaste årens årsproduktion är:

-19: 10140.1 kWh
-20: 10375.78 kWh
-21: 10334.33 kWh

Nu läser vi i kommuntidningen om planer på att bygga ett flertal höghus, där det högsta planeras bli ett 12-våningshus (!) i oroande närhet till vårt villaområde.

Då detaljplanen för detta nya höghusområde är ej färdig, utan sägs starta i det närmaste kan jag naturligtvis inte bedöma om, och isåfall hur mycket, dessa höghus påverkar instrålningen på våra solplaneler.

Vad är mina chanser att få ersättning på förlorad solinstrålning?

Då jag som sagt har perfekt data över de senaste 4 årens produktion kommer jag enkelt kunna se ev. negativ påverkan. Eftersom det kommer ta ett par år till dess höghusen står där de ska, kommer jag under tiden hinna få ytterligare produktionsdata.

Kan nämna att det är flera på vår gata som har solceller på taket, som också riskerar bli påverkade negativt. Vi har dock inte pratat med varandra kring detta än.

/Martin
 
Börja med att försök påverka detaljplanen innan den vinner laga kraft. Annars är ni nog chanslösa, hur när kan byggnaderna komma egentligen ?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Möjligheten till ersättning är noll. Grannen får fritt nyttja sin tomt i enlighet med detaljplan och bygglov. Din bästa möjlighet till påverkan är att lämna synpunkter i samrådsprocessen på detaljplanen samt bygglovsskedet för bygglovet.

Jag har dock svårt att se att ni kommer bli drabbade, annat än kanske vintertid när solen står lågt. Solstudier brukar vara en del av arbetet som görs för att ta hänsyn till grannar och rimligtvis sitter dina paneler på taket, så både några meter upp och några meter från tomtgräns.

Men blir det ändå så att de mot all förmodan får bygga en tolvvåningspjäs i tomtgräns så har du ingen rätt till ersättning för det. Vill du säkra upp din solo strålning får du köpa granntomten själv.
 
Gå ihop med grannarna och jobba för att detaljplanen även ska gälla era tomter, sedan kan ni förhoppningsvis sälja tomterna för en rejäl hacka till någon fastighetsutvecklare som bygger höghus. Sedan flytta ut från stan och köpa ett hus med såpass rejäl tomt att ingen i framtiden kommer kunna skugga.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
estoril,

I vilket väderstreck skulle "höghuset" byggas sett från ert solcellspanelfält?
Hur högt skulle taknocken på "höghuset" bli?
Hur långt bort från ert solcellspanelfält placeras höghuset?

Mot vilket väderstreck är ert solcellsmodulfält?

Ett höghus 50 meter söder om ett solcellsmodulfält på ett enfamiljshustak som vätter åt söder, ger säkert produktionsförluster.

Byggs verkligen höghus ibland enfamiljshus i villakvarter?
 
H
E eztoril skrev:
Hej,

Vi har solceller på vårt villatak sedan mer än 4 år tillbaka (aug. -17) - 12,8kW totalt installerad effekt. Under åren har jag haft stenkoll på produktionen och har samlat denna data i fina excelblad. Man kan säga att solinstrålningen/produktionen är mkt konstant från år till år. De tre senaste årens årsproduktion är:

-19: 10140.1 kWh
-20: 10375.78 kWh
-21: 10334.33 kWh

Nu läser vi i kommuntidningen om planer på att bygga ett flertal höghus, där det högsta planeras bli ett 12-våningshus (!) i oroande närhet till vårt villaområde.

Då detaljplanen för detta nya höghusområde är ej färdig, utan sägs starta i det närmaste kan jag naturligtvis inte bedöma om, och isåfall hur mycket, dessa höghus påverkar instrålningen på våra solplaneler.

Vad är mina chanser att få ersättning på förlorad solinstrålning?

Då jag som sagt har perfekt data över de senaste 4 årens produktion kommer jag enkelt kunna se ev. negativ påverkan. Eftersom det kommer ta ett par år till dess höghusen står där de ska, kommer jag under tiden hinna få ytterligare produktionsdata.

Kan nämna att det är flera på vår gata som har solceller på taket, som också riskerar bli påverkade negativt. Vi har dock inte pratat med varandra kring detta än.

/Martin
Gå in på Boverket och läs. Det finns pdf dokument. Ni har rätt till ljus, sol, det står även om solcellsproduktion I den pdf filen. Har läst så många och jag kommer inte ihåg i vilken pdf fil jag läste det. Lättare att ringa Boverket så kanske de kan ge dig rätt pdf fil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.