TS har ju avböjt kommentarer om vad som är behörighetskrävande eller ej så det kan vi lämna därhän men man får väl anta att övriga föreskrifter är av intresse?

Annars är ju frågan om det går att ha en kabel i ett rör ganska trivial att svara på.
 
Nu har jag svårt att se att det första inlägget skulle handla om nått annat än elinstallationer i ett hus.
Det handlar absolut inte om en installation i en båt.
 
Ett så grovt rör blir meningslöst för FK så då bör det handla om mantald kabel.

För mantlad kabel i rör utgör inte ett eventuellt (VP-)rör någon del av isoleringen av (grupp)ledningen, så jag ser inget hinder att en snickare eller lekman installerar ett sådant rör.

Nästa fråga blir väl belastning, värme & brandtålighet.
Blir det många belastade kablar kommer de att värma upp varandra och röret. Därmed kanske den maxström de klarar reduceras i något extremfall. Vilken temperatur tål avloppsröret och hur länge? Tiden för Max temp på ett avloppsrör kan vara begränsad till 60˚C 2 minuter. :oops:

Kan man se det grova röret som ett kabelschakt?
Vem får lov att bygga/snickra/gjuta ett kabelschakt i en vägg?
 
  • Gilla
laseryxa
  • Laddar…
wildeside
E elmont skrev:
Nu har jag svårt att se att det första inlägget skulle handla om nått annat än elinstallationer i ett hus.
Det handlar absolut inte om en installation i en båt.
Är väll skit samma vart man drar röret hus eller båt.
Kanske va en husbåt jag drog rören i.:crysmile:

Frågan jag svara på är om det går att använda avloppsrör för att dra nån annan modell av kabel i än vad ett avloppsrör är ämnat till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.