Vet inte riktigt om jag benämner detta rätt nu, men en vanlig träfasad på hus som man "bryter" mellan under- och övervåning, kallas det att fasaden har midja? Hur som helst så är jag på jakt efter en detalj (ritning) som visar hur man gör vid skarven, vi tänker oss stående fasad både över och under skarven. Tips på vart man kan hitta liknande detaljer?
 
Det finns hus med midja då man oftast har en liggande bräda som löper där.
Om du du bara tänker dig att den stående brädorna ska vara förskjuta i djupled, där den över delen ligger längre ut. Detta löser man genom ett större spikläkt. Tror mina har ett mått på 34 resp 57 till en 21mm panel. Detta var ju dock på 70-talet. Då blev det endast en 3mm glipa.
 
T Tompafix skrev:
Det finns hus med midja då man oftast har en skolkande bräda som köper där.
Om du du bara tänker dig att den stående brädorna ska vara förskjuta i djupled, där den över delen ligger längre ut. Detta löser man genom ett större spikläkt. Tror mina har ett mått på 34 resp 57 till en 21mm panel. Detta var ju dock på 70-talet. Då blev det endast en 3mm glipa.
"Skolkande bräda som köper där", vad betyder det?
Vart blev det en 3 mm glipa, förstår inte riktigt hur du menar?
 
G Gör_det_själv skrev:
"Skolkande bräda som köper där", vad betyder det?
Vart blev det en 3 mm glipa, förstår inte riktigt hur du menar?
Haha autokorrekt spelade mig ett spratt :crysmile:
Har redigerat nu.
 
Sektionsritning av en väggkonstruktion med detaljerade delar och beskrivning av komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gör_det_själv
  • Laddar…
Blev lite mer lättförståeligt nu...
Men vill man inte ha ett droppbleck i skarven också?
3 mm glipa, är det i höjdled mellan övre och undre panel? Och sen bara en bräda utanpå det? Är det vanligt att övre delen är mer utskjutande än undre?
 
Gjorde enligt bild på fasad, men monterade en liggande panel under droppblecket, målade blecket i fasadfärg.
 
Byggdetalj från husritning som visar en skarv utan droppbleck och en 3mm glipa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så här ser det ut på mitt hus.
Inget droppbleck i skarven. 3mm glipa i djupled.
Antingen sätter du droppbleck längs hela skarven, jag har bara sätt överbleck på fönsterna för att jag tycker det ser snyggare ut än längs hela fasaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.