mathiash77 skrev:
Utifrån besiktningen så har säljaren och Anticimex ryggen fri från alla stora kostnader i huset och det finns troligen inget alls att hämta.


Så då är frågan vad huset kostade, vad andra hus i området kostar och om det kommer ut hus regelbundet eller väldigt sällan. Det jag syftar på är vad läget är värt för er?! Om platsen är perfekt är det oftast värt något men hur mycket kan bara ni avgöra.



När det gäller huset och renoveringar måste ni avgöra vilka marginaler ni har. Om ni behöver lägga ut 200000 på badrum och 150000 på taket om två år klarar ni detta och/eller får ni lov att låna mer? Hur nära lånetaket är ni.



tittar man på bilderna verkar det som att det mesta varit eftersatt eller inte gjorts något med de sista 20 åren. Det betyder att många saker kan komma att behöva renoveras och bytas ut inom tio år.

Hur mycket pengar kan ni sätta av per månad i en reparationsfond till huset? Är det 1000kr/månad eller 5000kr?


Tak
Dränering/Isolering/inkommande vatten/avlopp
Badrum
Vattenstammar i huset
Ventilationen
Köket
Värmesystemet


Detta är de punkter som brukar kunna kosta en hel del och orsaka huvudvärk om man inte är förberedd.

Slutligen om ni har en buffert och huset är drömhuset för er, genomför köpet! Men om ni är osäkra på ekonomin föreslår jag att ni tänker efter några gånger till för att inte förstöra familjen.
Bilderna jag lagt upp är inte representativa för resten av huset, som till stor del är (ny)renoverat. Nytt kök 2021, nytt stort badrum/bastu 2016 (1 av totalt 3, varav de andra är äldre och bilden på det äldsta), nya golv och målat/tapeter 2016. Bergvärme 2007, kompressor bytt nyligen. Några år sedan fönster byttes etc.

Läget är centralt i medelstor stad, södersluttning med solbadande tomt, delvis havsutsikt, inget som skuggar pga långt till hus framför/nedanför, där även tvåvåningsus ligger några meter nedåt i sluttningen = ingen stor insyn eller skugga. Lummig tomt med låg insyn. Så allt är bra förutom eventuella problem med själva huset.

Vi har gott om utrymme till lånetak, där ryms både renovering av badrum och takbyte, dock har vi inte pengarna undanlagda, utan bundna i nuvarande radhus + lägenhet. Vid försäljning räknar vi med att klara ungefär handpenning + en mindre buffert. Vi kommer troligen låna till renovering av badrum för att inte slå ut bufferten.

Vi kan relativt bekymmersfritt lägga undan kanske 10-15k per månad framöver. Hade givetvis gärna redan haft mer buffert undanlagt redan nu, men har ätits upp av barn och relativt nyligt lägenhetsköp.

Sammantaget kommer vi dock bo billigare i villan än nuvarande radhus + lägenhet.


Bakgrund: (för den som är nyfiken)

- Vi fick lite oväntat tvillingar för ca 1 år sedan (hade dock räknat med 1 barn utöver vår 3-åring). Vi har ingen släkt i närheten och stort behov av hjälp/avlastning. Nuvarande radhus för litet för att bekvämt inhysa hjälp/släkt längre perioder. Därför skaffade vi en gästlägenhet. - paus för att ni skall ta er för pannan och himla med ögonen åt detta oekonomiska beslut ;) - MEN vi visste att extra lägenhet såklart är onödigt dyrt, men ack så nödvändigt. Däremot vill vi flytta till villa snart, så vi kan få (billigare) och bättre boende. Enligt kalkyl som kommer villan kosta ungefär lika mycket som vårt radhus per månad, dock om det krävs många renoveringar blir det dyrare. Det kommer dock ej upp i kostnaden för radhus + lägenhet (y) Dessutom så blir det större del amortering och mindre del föreningsavgift.
 
  • Gilla
  • Älska
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
  1. "Besiktningsmannen sa att skivorna faller är normalt"
    "Besiktningsmannen sa att man ofta lägger på ett lager plåt till"

    Det där är kvalificerat skitsnack!
    Bortsett från det tycker jag inte bilderna visar på något alarmerande.
    Taket är lätt att bedöma för att få fast pris på byte, vilket bör göras närmaste åren om man inte går upp själv och fixar lite "nödraketer" och sätter tillbaka skivor etc.
    Är det inget krångel med badrummet i nuläget kan det vänta det med så ni hinner samla er.
    Har ni möjlighet att besikta själva så kan ni gå runt och lukta i alla hörn där luften står stilla, kolla hängrännor så det inte läckt ner på fasaden, isf lukta på insidan. Kräla på vinden och lyft på isoleringar och runt genomförningar. Trä med fuktantydan på är inget farligt, men peta med kniv där. Det här är enkla saken ni själva kan göra. När ni gjort det och vill gå vidare och anlita en riktig besiktningsman, har ni ont om tid nu, fundera över hur ont om tid ni får i ett byggkaos?

    Med den info jag sett så verkar det vara ett bra köp, men syna mäklaren och ta in en egen besiktningsman asap.

    Lycka till
    /W

https://www.byggahus.se/forum/members/skrivbordsbonden.209028/
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tack för många bra svar. Även de som är kritiska är hjälpsamma, då får man ju tänka ett varv till!

Som det ser ut nu så har vi fått tänka lite och troligen gör vi på följande sett:

- Säger att vi behöver längre tidsfrist för att kunna undersöka ordentligt. Om vi får nej, så får köpet gå åter. Det var snälla säljare, vi vill dem inget ont, men då kan vi inte genomföra köpet. Och de får säkert sålt pga läget.

- Alternativt att vi låter köpet gå åter med den information vi redan har. Som det ser ut nu så vet vi nu att vi måste/bör byta tak inom några år. Lite riskkonstruktioner i badrum etc som KAN behöva åtgärdas snart eller längre fram. + Det som alltid händer med gamla hus: Något oväntat som blir dyrt (även om man gör en djup besiktning).

Vi var beredda på något oväntat som kan bli dyrt framöver "någon gång", men inte på att vi redan dessutom skall planera för takbyte. Det hänger inte bara på kostnad, utan också tid/energi. Så kanske blir det för stora projekt för att vi skall kunna slappna av, även om en djupare besiktning inte visar något ytterligare problem.

Så vi kommer fundera några dagar och samtidigt kolla när vi kan få tag på en besiktningsman.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
D Dr.E skrev:
Tack för många bra svar. Även de som är kritiska är hjälpsamma, då får man ju tänka ett varv till!

Som det ser ut nu så har vi fått tänka lite och troligen gör vi på följande sett:

- Säger att vi behöver längre tidsfrist för att kunna undersöka ordentligt. Om vi får nej, så får köpet gå åter. Det var snälla säljare, vi vill dem inget ont, men då kan vi inte genomföra köpet. Och de får säkert sålt pga läget.

- Alternativt att vi låter köpet gå åter med den information vi redan har. Som det ser ut nu så vet vi nu att vi måste/bör byta tak inom några år. Lite riskkonstruktioner i badrum etc som KAN behöva åtgärdas snart eller längre fram. + Det som alltid händer med gamla hus: Något oväntat som blir dyrt (även om man gör en djup besiktning).

Vi var beredda på något oväntat som kan bli dyrt framöver "någon gång", men inte på att vi redan dessutom skall planera för takbyte. Det hänger inte bara på kostnad, utan också tid/energi. Så kanske blir det för stora projekt för att vi skall kunna slappna av, även om en djupare besiktning inte visar något ytterligare problem.

Så vi kommer fundera några dagar och samtidigt kolla när vi kan få tag på en besiktningsman.
Värt att tänka på är att hus i sluttning mer eller mindre alltid får vissa problem med fukt mot konstruktionen, det behöver inte var ett fel som man måste göra så mycket med men det sätter sina begränsningar på hur man kan utnyttja ytan. Ett hus som är äldre kommer alltid ha saker som kommer behöva åtgärdas. Antingen så är man fine med att saker är eftersatt, knakar lite konstigt om natten o luktar lite speciellt när man kommer hem, eller så köper man något som är mer nybyggt typ 2000 eller senare.
 
  • Gilla
Gundabad och 3 till
  • Laddar…
Det ni bör tänka på som vi tänkte på och som känns viktigast är om LÄGET är perfekt. Alltså ni ska känna här vill vi bo. Då spelar det andra mindre roll. Trivs man vill man lägga pengar på sitt hus så är det. Lägger är nr 1 när man köper hus, det andra löser sig med tiden.
 
  • Gilla
Träkåk och 1 till
  • Laddar…
Ja läget är o onekligen svårt att ändra men det är viktigt att man känner att man inte blir besviken över sitt köp. Köper man ett äldre hus med trästomme så rör saker på sig. Allt är kanske nyrenoverat och nymålat för visningen men efter några månader har man sprickor i färgen längs alla hörn o skarvar. Sitter det istället kvar gamla skugglister som vid första anblick kanske känns omoderna så ser allt fortfarande snyggt ut. Det är lätt att renovera sönder saker som man inte förstår för att man idag tror att allt ska se ut som en 3d modell där allt är i perfekta 90 grader och inga skavanker existerar. Har man köpt för rätt pris dvs inte betalt för ett nybygge så har man minst 500 000 kvar för att fixa det som behöver uppgraderas. Det är lätt att man ser till tomtstorlek och kvm o ytskikt och sedan låter huset kosta lika mycket oavsett om det är 80år gammalt eller 15år. Det blir lätt en dyr miss och att dra igång stora (eller små) renoveringsprojekt när man har små barn är oftast mycket svårare än man tänkt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T
T TypRätt skrev:
Värt att tänka på är att hus i sluttning mer eller mindre alltid får vissa problem med fukt mot konstruktionen, det behöver inte var ett fel som man måste göra så mycket med men det sätter sina begränsningar på hur man kan utnyttja ytan. Ett hus som är äldre kommer alltid ha saker som kommer behöva åtgärdas. Antingen så är man fine med att saker är eftersatt, knakar lite konstigt om natten o luktar lite speciellt när man kommer hem, eller så köper man något som är mer nybyggt typ 2000 eller senare.
Eller köper man äldre robusta med de bättre materialen som man använde då, typ från 1965 och bakåt.....Det finns slitage i alla hus äldre än typ 15år
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T
H hempularen skrev:
Det gäller väl framförallt att förstå vad som är dyrt. Om badrummet måste åtgärdas så kostar det 150 - 200 000 idag. Det går oftast inte att göra en renovering "light".

Om yttertaket är gammalt, så räkna med att det behöver bytas. Det kan bli akut nästa vecka eller 5 år. Men är det äldre behöver man ha en buffert för sådant. Kostnad för takbyte varierar oerhört mycket beroende på förutsättningar.

Undvik källare med boyta. OK, med tvättstuga, hobbyverkstad och liknande, men inte sovrum. Är det ett nytt hus (20 - 25 år max) så är källaren oftast byggd med en teknik som gör boyta OK.

Kolla med kommunen, dels att det inte finns några förelägganden, typ krav på avloppssystem, eldningsförbud i öppna spisen. Men även om det finns några större byggprojekt på gång i området. Synd om utsikten blir en stålverk nästa år. Eller nya sträckningen av E4 20m från huset. Även om det finns pågående bygglov på granntomterna.

När vi letade hus första gången, tittade vi på ett hus i ett litet pitoreskt villaområde. Det gick en grusväg utanför huset som ledde till en järnvägsövergån. Järnvägen gick 200 m från huset, med en bergskam mellan, man hörde inget av tågen.

Nu var vi av olika skäl inte intresserade av huset (jag var snuvig i 3 dagar efter 10 minuter i den fuktiga källaren). Men utanför huset reagerade vi på att flera av grannhusen såg helt förfallna ut. VIsade sig att de var inlösta av kommunen, enl. mäklaren för att det skulle byggas en park (trovärdigt??). Tre månader senare påbörjades bygget av en tvärväg mellan två genomfartsvägar, den passerar precis utanför huset på pelare 8m upp i luften för att gå över järnvägen, just vid huset är där av/påfarter, så det är 6 filigt....

Bara som en sedelärande historia. Lärdom: Lita ALDRIG på någonting överhuvudtaget som en mäklare säger, dubbelkolla ALLT. Det är lätt att tycka att ett sådant påstående kan ju inte vara lögn, sååå mycket kan ingen ljuga. Jo det kan "någon". Lita aldrig på något som kommer fram vid en försäljning.

Häromåret köpte vi fritidshus. Området vi var intresserade av håller på att få kommunalt vatten/avlopp. Flera mäklare undevek att prata om det men uppmanade spekulanter att kontrollera med kommunen, ett par mäklare står och säger "det brukar kosta max 50 000". Den korrekta kostnaden är 350 000 (obligatorisk) och uppåt i anslutningskostnad, till det kommer ingrävning på tomten. Vi var som sagt medvetna, men hur många spekulanter går och tror att de skall få vatten för 50 000...
Utan att ha sett planlösning, storlek och vilken utrustning som ingår i badrummet kan du väl inte skriva att det kostar 150-200tkr att renovera badrummet och att det inte går att renovera "light"? Vi rev ytskikten och bilade upp betonggolvet med småbarn, fixade snickrandet i tak och väggar och anlitade hantverkare till att gjuta nytt golv med golvvärmeslingor i, spackla upp väggarna, elektriker att dra ny el, mattläggare att måla tätskikt och sätta våtrumsmatta golv och väggar, allt enligt boken. Nytt porslin och duschvägg och handdukstork och ny belysning, i mindre badrum år 2003. I bra skick än idag. "light" va ju att vi rev och gjorde förarbeten själva över en påskhelg och en del kvällar. Kostade 42tkr, vilket med diffen i kostnadsprindex ger 50tkr år 2021. Nu har kostnadsläget exploderat så just nu kanske man ska tänka 60tkr. Ett stort badrum drar iväg lite men inte linjärt med ytökningen/kvadratmeter så maxmax 100 för normal standard. Ett badrum för 150-200 måste innebära flytt av bärande vägg, väldigt mycket lyxiga materialval, bubbelbad, bastu etc inkluderat, inte skrämma förstahusköpare sådär Kök däremot, det kan drar iväg till kvartsmiljonen....
 
T Träkåk skrev:
Utan att ha sett planlösning, storlek och vilken utrustning som ingår i badrummet kan du väl inte skriva att det kostar 150-200tkr att renovera badrummet och att det inte går att renovera "light"? Vi rev ytskikten och bilade upp betonggolvet med småbarn, fixade snickrandet i tak och väggar och anlitade hantverkare till att gjuta nytt golv med golvvärmeslingor i, spackla upp väggarna, elektriker att dra ny el, mattläggare att måla tätskikt och sätta våtrumsmatta golv och väggar, allt enligt boken. Nytt porslin och duschvägg och handdukstork och ny belysning, i mindre badrum år 2003. I bra skick än idag. "light" va ju att vi rev och gjorde förarbeten själva över en påskhelg och en del kvällar. Kostade 42tkr, vilket med diffen i kostnadsprindex ger 50tkr år 2021. Nu har kostnadsläget exploderat så just nu kanske man ska tänka 60tkr. Ett stort badrum drar iväg lite men inte linjärt med ytökningen/kvadratmeter så maxmax 100 för normal standard. Ett badrum för 150-200 måste innebära flytt av bärande vägg, väldigt mycket lyxiga materialval, bubbelbad, bastu etc inkluderat, inte skrämma förstahusköpare sådär Kök däremot, det kan drar iväg till kvartsmiljonen....
Jag gissar att ni båda har förhållandevis rätt. Om man gör mycket själv blir det billigare, men jag räknade ändå med 200-300.000kr för bardumsrenovering med vanliga medelprisgrejor och normalt klinker/kakel, ca 10-15m², har inte exakta mått ännu. Priset helt höftat från vad jag läst här på forumet. Vi skulle då inte göra någonting själva. Jag kan nog riva och snickra lite, men min fru skulle inte klara att ta hand om alla barnen själv så många kvällar och samtidigt må bra, så vi skulle lägga allt arbete på hantverkare.

Men nu står vi ju och funderar på om det blir för mycket att fixa på förhållandevis kort tid. Problemet med självfix är att när jag fixar så är frun 100% bunden till barnpassning. Det fungerar inte kväll efter kväll och helg efter helg. Ibland och småfix fungerar dock.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
T
D Dr.E skrev:
Jag gissar att ni båda har förhållandevis rätt. Om man gör mycket själv blir det billigare, men jag räknade ändå med 200-300.000kr för bardumsrenovering med vanliga medelprisgrejor och normalt klinker/kakel, ca 10-15m², har inte exakta mått ännu. Priset helt höftat från vad jag läst här på forumet. Vi skulle då inte göra någonting själva. Jag kan nog riva och snickra lite, men min fru skulle inte klara att ta hand om alla barnen själv så många kvällar och samtidigt må bra, så vi skulle lägga allt arbete på hantverkare.

Men nu står vi ju och funderar på om det blir för mycket att fixa på förhållandevis kort tid. Problemet med självfix är att när jag fixar så är frun 100% bunden till barnpassning. Det fungerar inte kväll efter kväll och helg efter helg. Ibland och småfix fungerar dock.
Mitt va på knappt 5 kvadratmeter.
 
D Dr.E skrev:
Det finns en del punkter vid den utförda besiktningen där det står "kolla upp/undersök vidare" och när jag pratar med besiktningsmannen så säger han också, "bör kontrollera". Då är ju frågan lite varför inte HAN kontrollerade det när han väl var där och besiktade? Skall ta den frågan med honom.
För att "utvidgad teknisk undersökning" inte ingår i det som är beställt och han fått betalt för. Det han gjort är att se till att sådana punkter är antecknade. Detta gör att ni aldrig kan kräva ersättning för några skador på huset som ni upptäcker inom 10 år som beror på dessa punkter (eller hade kunnat upptäckas om man gick vidare med undersökningarna).

Så ju fler och större sådana punkter (det räcker att det står "riskkonstruktion"), desto mindre blir er möjlighet till ersättning för dolda fel.

D Dr.E skrev:
Så antingen måste man ta höjd ekonomiskt för dessa punkter och utgå från att de måste åtgärdas, eller göra en grundligare kontroll. Att göra en grundligare kontroll kan jag inte själv och som sagt med den korta tidsfristen ser jag att det blir svårt att hinna få dit någon som faktiskt kan kontrollera det.
Nu har jag inte lusläst tråden, men om tidsfristen är på säljarens initiativ så får ni säga att ni isåfall vill ha avdrag på prisen för att ta över risken för de punkter som har hittats där ni inte hinner med en teknisk undersökning. Annars får de förlänga tidsfristen så att ni har tid att hitta en besiktningsman. Kolla gärna runt innan onsdag så att ni har förhandsbokat någon.


D Dr.E skrev:
Jag har koll på att det är en stor affär att köpa hus och att vi som småbarnsföräldrar har dåligt med tid. Samtidigt har vi behov av större plats, men vi dör ju inte av att bo kvar en stund till, så nog kan vi släppa detta hus och leta vidare. Det är ju ett alternativ om just det här huset har extra stort och omfattande renoveringsbehov. Man får ju räkna med att villa innebär löpande underhåll och ibland något större som dränering eller takbyte eller stambyte etc. Om det dock blir allt på en gång så vill vi nog leta efter annat hus.
Ja, gör då klart för säljarna att det är ett alternativ. Köp INTE ett hus där ni ger er in på ekonomiska risker. jag talar tyvärr av egen dyrköpt erfarenhet.

D Dr.E skrev:
Jag är glad för att tidsfristen har gett lite betänketid och att man t.ex. kan ställa frågor här på forumet. Då har man ju lite chans att fundera över sina valmöjligheter. Jag är inte helt naiv eller blåst, men förstår att det kan framstå så när man frågar med lite tidspress i ryggen och rädsla för en dyrare affär än man tänkt sig.
Med facit i hand borde vi släppt det här huset - det har blivit alldeles för dyrt för oss. Stort och fint, men dyrt. Gör inte samma misstag...
 
  • Gilla
Dr.E
  • Laddar…
A andost skrev:
För att "utvidgad teknisk undersökning" inte ingår i det som är beställt och han fått betalt för. Det han gjort är att se till att sådana punkter är antecknade. Detta gör att ni aldrig kan kräva ersättning för några skador på huset som ni upptäcker inom 10 år som beror på dessa punkter (eller hade kunnat upptäckas om man gick vidare med undersökningarna).

Så ju fler och större sådana punkter (det räcker att det står "riskkonstruktion"), desto mindre blir er möjlighet till ersättning för dolda fel.



Nu har jag inte lusläst tråden, men om tidsfristen är på säljarens initiativ så får ni säga att ni isåfall vill ha avdrag på prisen för att ta över risken för de punkter som har hittats där ni inte hinner med en teknisk undersökning. Annars får de förlänga tidsfristen så att ni har tid att hitta en besiktningsman. Kolla gärna runt innan onsdag så att ni har förhandsbokat någon.




Ja, gör då klart för säljarna att det är ett alternativ. Köp INTE ett hus där ni ger er in på ekonomiska risker. jag talar tyvärr av egen dyrköpt erfarenhet.



Med facit i hand borde vi släppt det här huset - det har blivit alldeles för dyrt för oss. Stort och fint, men dyrt. Gör inte samma misstag...
Värt att tänka på. Jag tror vi "klarar" eventuella ekonomiska smällar, men frågan är om vi tycker det blir så kul. Man skall ju gilla sitt hus också!
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
D Dr.E skrev:
Värt att tänka på. Jag tror vi "klarar" eventuella ekonomiska smällar, men frågan är om vi tycker det blir så kul. Man skall ju gilla sitt hus också!
Att "tro" någonting hjälper inte... ;) Antingen vet ni, eller så får ni leva med risken ;)
 
  • Gilla
Dr.E
  • Laddar…
M maja.andersson27189 skrev:
Vad är det för grund? Oisolerad platta? Kryp? Källare..?
Betong, souterräng.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.