Hej,

Har en egen strand vid vårt sommarhus vid en insjö i Småland. På stranden ligger väldigt mycket sten vilket gör det mindre roligt för barnen att bada där. Vad jag vet har tidigare ägaren muddrat och gjort i ordning (20år sen) men nu börjar det bli trist igen.

Fastigheten ligger utanför planlagt område men inom sammanhållen bebyggelse. Den ligger också inom strandskyddat område.

Vågar man be någon komma dit och schakta bort lite sten och lägga på lite sand?

Om man inte får men ändå väljer att göra det. Vad blir konsekvenserna?
 
Jag har ingen koll på om man får eller inte. Men det finns väl rätt många halvt konstgjorda stränder så det borde inte vara omöjligt. Om vi leker med tanken att du inte får göra det, men gör det iallafall, så kan det nog vara risk för att det blir dyrt. Du kan ev. åläggas att återställa.
 
Regelverket är kristallklart. svaret är nej.
sen får du bedöma risken för upptäckt. Kan bli dagsböter om någon anmäler.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Nej.

Men om man gör det ändå beror allt på grannar och omgivning och omfattning.
Köper man en släpvagn sand och kör ned till stranden med skottkärra så är väl "risken" liten att någon bryr sig.
Drar man dit en 30tons grävmaskin och bökar runt och bygger pirar etc så lär man åka på en reaktion.

Även fast fastigheten ligger inom skyddat område kan det väl vara möjligt att få bygglov för att återställa..

/ATW
 
F FritidshusetSmåland skrev:
Hej,

Har en egen strand vid vårt sommarhus vid en insjö i Småland. På stranden ligger väldigt mycket sten vilket gör det mindre roligt för barnen att bada där. Vad jag vet har tidigare ägaren muddrat och gjort i ordning (20år sen) men nu börjar det bli trist igen.

Fastigheten ligger utanför planlagt område men inom sammanhållen bebyggelse. Den ligger också inom strandskyddat område.

Vågar man be någon komma dit och schakta bort lite sten och lägga på lite sand?

Om man inte får men ändå väljer att göra det. Vad blir konsekvenserna?
Låter som att du behöver både dispens och anmälan om vattenverksamhet. Att skita i tillstånden kan bli jobbigt, om kommun, länsstyrelsen eller någon granne kommer på dig. Du kan bli åtalad 5 år efter att du gjort åtgärden. Samt att de kan förelägga dig om att återställa. Man kan be länsstyrelsen att göra hela prövningen, både dispens och anmälan.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Om man ber länsstyrelsen om lov är det kör direkt. Alternativet är att vi får göra detta förhand men kommer ta ett par år om man plockar lite löpande. Vi är inte ute efter att köra dit grus utan enbart få bort alla stora stenar.
 
F FritidshusetSmåland skrev:
Om man ber länsstyrelsen om lov är det kör direkt. Alternativet är att vi får göra detta förhand men kommer ta ett par år om man plockar lite löpande. Vi är inte ute efter att köra dit grus utan enbart få bort alla stora stenar.
Hur vet du det? Mig veterligen brukar de vara ganska tillåtande vad gäller vattenverksamhet. Men jag vet ju inte om det är några andra skydd som spelar in.
 
Kan det vara ett alternativ att påta på lite förhand? Då blir det ingen drastisk förändring från en dag till en annan och inga stora maskiner som sticker i ögonen på grannarna. Dessutom har ni ju något att göra under semestern:)
 
N nybyggarn3 skrev:
Kan det vara ett alternativ att påta på lite förhand? Då blir det ingen drastisk förändring från en dag till en annan och inga stora maskiner som sticker i ögonen på grannarna. Dessutom har ni ju något att göra under semestern:)
jo, det är ett bra alternativ som vi funderar på. Dock väldigt mycket sten
 
Hemmakatten
Som sagt. Det är inte tillåtet/möjligt att förändra en strand eller strandlinje. Kollade detta noga, la ner oerhört många timmar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.