Jag ska köpa mig en bättre kap-gersåg i födelsedagspresent. Den vi har just nu är gammal, trög och inte särskilt precis.

Vi sågar just nu mest golv/taklister och 45x45 reglar, men såklart annat också ibland. Man vet aldrig vad man kan behöva såga när man renoverar ett gammalt trähus.

Vad ska man tänka på när man väljer? Hur stor skillnad är det på olika märken? Vad stör man sig på om man köper ”fel”?

Jag vill ha bra grejer. Budget finns upp till 5-6000.
 
M
Hur skall du använda sågen? Skall den flyttas runt eller stå still på ett ställe?
Större klinga ger bättre kapacitet men större och klumpigare såg, jag har med 216mm klinga vilket är lite klent ibland men samtidigt så skulle jag inte vilja flytta runt en såg med 305mm klinga.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
En fördel om man sågar mycket lister är att kunna gera åt bägge hållen, tex Bosch GCM 8 SDE [länk]

Sen ett GTA 3800 så är du komplett.
Vi köpte just den sågen med GTA 3800 åt farsan i födelsedagspresent, den är skitbra. Den brukar också komma på drive på bauhaus t.ex emellanåt med såg och stativ till bra pris.
Jag själv har en makita 714 och 1018, använder i särklass 714 mest. Det är bra att ha en stor såg när det behövs (köpte min 1018 begagnat när jag skulle kapa x antal meter 4"x4" i olika vinklar) men den är så jäkla tung så man får köra den på pirra när man ska flytta mellan baksida och framsida.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Hur skall du använda sågen? Skall den flyttas runt eller stå still på ett ställe?
Större klinga ger bättre kapacitet men större och klumpigare såg, jag har med 216mm klinga vilket är lite klent ibland men samtidigt så skulle jag inte vilja flytta runt en såg med 305mm klinga.
Bra poäng! Den kommer åtminstone att flyttas undan mellan användningarna, och det vore bra om jag också orkar lyfta den.
 
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Vi köpte just den sågen med GTA 3800 åt farsan i födelsedagspresent, den är skitbra. Den brukar också komma på drive på bauhaus t.ex emellanåt med såg och stativ till bra pris.
Låter ju bra (y)
 
Makita LS0815FLN med DEAWST06 bänk, finns ofta till kampanjpris.
Lätt att flytta på med hjul på bänken.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
V Vante skrev:
Makita LS0815FLN med DEAWST06 bänk, finns ofta till kampanjpris.
Lätt att flytta på med hjul på bänken.
Deawst06 skulle jag inte rekommendera, den är tung, otymplig och utrymmeskrävande. Jag har själv DeWalt de7023 som är sjukt bra, men Gta 3800 är minst lika bra. Det är ju heller ingen nackdel att såg och bänk är samma fabrikat. Om jag var TS skulle jag hålla utkik efter boschsågen med tillhörande bänk vid kampanj-/ paketpris
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Jag ska köpa mig en bättre kap-gersåg i födelsedagspresent. Den vi har just nu är gammal, trög och inte särskilt precis.

Vi sågar just nu mest golv/taklister och 45x45 reglar, men såklart annat också ibland. Man vet aldrig vad man kan behöva såga när man renoverar ett gammalt trähus.

Vad ska man tänka på när man väljer? Hur stor skillnad är det på olika märken? Vad stör man sig på om man köper ”fel”?

Jag vill ha bra grejer. Budget finns upp till 5-6000.
Har själv en GCM10SD med GTA3700 sedan 15år, har bytt klinga 1-2ggr på dessa år, den dubbel-lutar precis som 8SDE, nackdelen med 10" varianten är att den är ett tungt as.
Du kommer inte bli besviken om du väljer GCM8SDE med GTA3700. (y)
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Söker själv en som klarar större vinklar typ uppemot 60⁰.
 
L lat skrev:
Söker själv en som klarar större vinklar typ uppemot 60⁰.
Skärmbild av tekniska specifikationer för GCM8SDE inklusive kapacitet och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Specen för GCM8SDE.
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.