Hej!

Jag har idag en altan på plintar med trallen 90cm ovan mark. På denna ska jag ställa ett uterum. Uterummets spårprofiler ska sänkas ner och stå direkt på altanens bjälklag så att de kommer i nivå med trallen och bjälklaget ska isoleras. Uterummet är en aluminiumstomme med vår/höst-partier och 32mm kanalplasttak.

Kring detta uppstår två funderingar:

1. Bärighet under spårprofiler samt avrinning/fuktsäkring in mot uterum.
Se bild, hur jag tänkt regla upp dels för att få en glipa för avrinning utanför profilen samt minimera risk för att fukt rinner/vandrar in under profilerna mot uterummet. Denna lösning ska även ge tillräckligt med stomme på båda sidor för att fästa trallen i.
- Vad tror ni, blir detta styvt nog för skjutpartierna att stå på?
- Är detta tillräckligt för att minimera risken att fukt rinner/vandrar in i uterummet? Behövs plåtarbete under spårprofilen för att inte träet ska dra fukt?

2. Isolering av bjälklag
Jag har tänkt fästa 21x95 trallbräda under varje golvbjälke, lägga trossbottenboard på denna i botten av varje fack och och fylla upp med 100+40mm cellplast. Lägga trall uppe på och avsluta med matta i uterummet.
- Är 140mm en lämpligt tjocklek? Gör de extra 40mm någon skillnad?
- Behövs plast? Vindduk? I så fall, var ska dessa ligga?

Tacksam för feedback på konstruktionen
 
  • Konstruktionsritning för isolering och fästning av uterummets spårprofiler på en altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J JKim skrev:
Hej!

Jag har idag en altan på plintar med trallen 90cm ovan mark. På denna ska jag ställa ett uterum. Uterummets spårprofiler ska sänkas ner och stå direkt på altanens bjälklag så att de kommer i nivå med trallen och bjälklaget ska isoleras. Uterummet är en aluminiumstomme med vår/höst-partier och 32mm kanalplasttak.

Kring detta uppstår två funderingar:

1. Bärighet under spårprofiler samt avrinning/fuktsäkring in mot uterum.
Se bild, hur jag tänkt regla upp dels för att få en glipa för avrinning utanför profilen samt minimera risk för att fukt rinner/vandrar in under profilerna mot uterummet. Denna lösning ska även ge tillräckligt med stomme på båda sidor för att fästa trallen i.
- Vad tror ni, blir detta styvt nog för skjutpartierna att stå på?
- Är detta tillräckligt för att minimera risken att fukt rinner/vandrar in i uterummet? Behövs plåtarbete under spårprofilen för att inte träet ska dra fukt?

2. Isolering av bjälklag
Jag har tänkt fästa 21x95 trallbräda under varje golvbjälke, lägga trossbottenboard på denna i botten av varje fack och och fylla upp med 100+40mm cellplast. Lägga trall uppe på och avsluta med matta i uterummet.
- Är 140mm en lämpligt tjocklek? Gör de extra 40mm någon skillnad?
- Behövs plast? Vindduk? I så fall, var ska dessa ligga?

Tacksam för feedback på konstruktionen
Verkligen ingen med tankar/erfarenhet av området?
Måste väl vara jättevanligt att isolera befintlig altan och bygga uterum på densamma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.