Något som slog mig var detta med TV, hur fungerar detta?
Frågan kanske låter lite lustig men hur får jag in TV-signal i mitt hus när det står på plats. TV-antenn? Anledningen till min reflektion är ju att man aldrig ser antenner på nybyggda hus nu för tiden, parabol ser man på vissa.
 
kabeltv är väl det mest vanliga idag inom alla bostads områden. Då behövs ju ingen antenn eller parabol....
:) börjar låta som boxer......
 
Om du ändå bygger, dra ett rör till varje rum från ett ställe i huset, kanske elcentralen, då kan du senare ha satellitmottagare i vilka rum du vill. Fördelen med att bygga ett sådant här nät är du kan ha flera mottagare igång och titta på olika program samtidigt. Ok, invändningen blir att det blir för dyrt med flera abonnemang men under alla omständigheter är det bättre att bygga så här.
Ett tips är också att låta en "riktig" antenninstallatör göra en projektering hur rören ska dras och sedan låta honom dra kablaget då rören är på plats, (jag är inte antenninstallatör). Elektriker är duktiga på att dra rör och elkabklar men jag har sett lite för många installationer som fått göras om fullständigt senare då de fått "fixa antennen". Håller med Pelle om att det bara är att "gödsla med tomrör" det blir alltid snyggast att få undan kablarna.
 
Lexelsystemet ser ju riktigt trevligt ut ! Håller precis på och projekterar för vårt bygge och vänder och vrider på vilket system vi ska välja för TV/Data/Tele.
Frågan är dock, funkar Lexelsystemet för satellit ? Vad jag har lyckats få fram på deras hemsida är att det endast funkar för "vanlig" TV. Om jag har rätt så verkar det som om man för att vara på säkra sidan än så länge får dra vanlig koax för TV & satellit om man vill kunna pryda sitt hus med en parabol. Vi bor idag i ett Bostadsrättshus där vi har kabel-TV men jag har kopplat in en parabol ändå då man enligt min mening får både bättre utbud och framförallt bättre bild & ljudkvalité. Slutligen så håller jag med om att det givetvis finns elektriker som är kanonduktiga på både el och antennjobb, tyvärr så vet man inte det förrän efteråt...
 
Okej, tack för svaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.