Hej,

Jag och min sambo köpte ett hus byggt 1970 med platta på mark förra sommaren. När vi flyttade in märkte vi någon silverfisk då och då, inte mer än att jag tog bort dem. Men det fortsatte dyka upp silverfiskar när vi vaknade på morgonen lite överallt. Jag har nog inte sett en enda i våra badrum men i kök/matplats och i vårt sovrum dyker de upp hela tiden.

förra ägaren hade alla fönster lite öppet innan vi flyttade in i ca en månad då huset stod tomt. Det saknades även golvsockel på flera ställen då förra ägaren inte hade orkat göra färdigt detta. Jag har satt sockel överallt nu då jag tänkte att de bor under golvet i med det är flytande golv i vårt sovrum och i kök/matplats. Jag har även köpt Neudorff ohyra effekt spray och sprayat lite nere vid sockeln där vi brukar hitta dem. Då ligger där några stycken efter ett par timmar.

Problemet är att de fortsätter dyka upp hela tiden, vi städar och städar men det verkar inte hjälpa ett skit. Jag vet inte vad jag skall göra. Ibland vill jag bara slita upp laminatgolvet och tömma en sprayburk där under men det är ju också en process. Jag renoverade nyligen vardagsrummet som ligger i rummet bredvid och där såg jag inte en enda heller. Vi har inga kläder eller dylikt på golvet heller som ligger.

Någon som har något bra tips om vad jag skall göra?
 
Det är nog svårt att göra så mycket mer än ni gör. Jag renoverade ett rum på vår nedervåning och där verkade de byggt bo och dragit dit lite fukt på en spånskiva som jag rev ner från innertaket är bara vardagsrum över så de plockar nog med sig vatten i munnen eller något, vi pratar om att de blött ner ett område stort som en gammal enkrona så inget problem i övrigt men där var det en del som flydde ifrån när skivan åkte ner. Så att städa golven har nog begränsad effekt.
 
Om man hittar silverfiskar andra ställen än kök och badrum, runt avlopp är risken stor att det är fukt eller fuktskador.
Du skriver platta på mark så risken är att du har fukt i plattan.

Vi lade in Nivell golv i vår kåk från -77 och inte en silverfisk sedan dess, samma hos föräldrarna som lade Nivellgolv i sitt hus (1972), båda husen med platta på mark.

Kontrollera fukt nivåer i plattan blir mitt råd...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Om man hittar silverfiskar andra ställen än kök och badrum, runt avlopp är risken stor att det är fukt eller fuktskador.
Du skriver platta på mark så risken är att du har fukt i plattan.

Vi lade in Nivell golv i vår kåk från -77 och inte en silverfisk sedan dess, samma hos föräldrarna som lade Nivellgolv i sitt hus (1972), båda husen med platta på mark.

Kontrollera fukt nivåer i plattan blir mitt råd...
Ja det är inte omöjligt, har funderat lite på att kolla upp det och bör kanske göra det. Tack för tipset! Hade du silverfiskar innan du bytte?
 
  • Gilla
Petter 1980
  • Laddar…
T
Är det långsprötad silverfiskar eller "vanliga" ? :thinking:
 
T tobbetk skrev:
Är det långsprötad silverfiskar eller "vanliga" ? :thinking:
Helt ärligt vet jag inte riktigt, ibland är jag övertygad om att det är långsprötade och ibland undrar jag om det inte är ”vanliga”.
 
Vi hade en del i vår gamla lägenhet. Där tog jag bort alla golvsocklar och hällde ner myrnix och sedan satte tillbaka socklarna. Antalet man såg efter det var verkligen obetydligt.

kan vara värt ett försök efter att man kontrollerat att det inte är fukt som är boven.
 
Melkersjo Melkersjo skrev:
Helt ärligt vet jag inte riktigt, ibland är jag övertygad om att det är långsprötade och ibland undrar jag om det inte är ”vanliga”.
de vanliga håller sig på golvet klättrar inte som de långsprötade gör
 
T tergo skrev:
de vanliga håller sig på golvet klättrar inte som de långsprötade gör
Då får vi utgå från att det är vanliga, hittar endast silverfiskar på golven. Oftast intill sockeln någonstans.
 
Melkersjo Melkersjo skrev:
Ja det är inte omöjligt, har funderat lite på att kolla upp det och bör kanske göra det. Tack för tipset! Hade du silverfiskar innan du bytte?
Vi köpte huset och rev ut allt nästan direkt men det fanns en hel del silverfiskar (och många döda) eftersom huset hade stått tomt i 10 år innan vi köpte det.
Efter renovering har vi inte haft en enda...
 
anders07 anders07 skrev:
Vi köpte huset och rev ut allt nästan direkt men det fanns en hel del silverfiskar (och många döda) eftersom huset hade stått tomt i 10 år innan vi köpte det.
Efter renovering har vi inte haft en enda...
Ska hitta en firma imorgon som utför fuktmätningar så får jag ta det därifrån. Tack för svar!
 
BirgitS
Ingår det inte en del om ohyra i din husförsäkring?
Det är vanligt och i så fall brukar man kunna få hjälp via den.
 
Claes Sörmland
Jag hyrde en lägenhet i Tyskland och det dök upp silverfiskar i sovrummet. Efter att ha försökt ta det hela med ro och dammsugit tätare och invasionen trots detta tätnade så slog jag till med kemi. Köpte motsvarande Myrr (imidakloprid som aktivt ämne) och strödde längs med listerna i hela lägenheten och borstade in under listerna. jag lämnade pulvret där i någon vecka. Efter det såg jag aldrig till en silverfisk igen.
 
Vi hade samma problem för några år sedan när vi flyttade in i ett 70-talshus. Anticimex kom och sprayade alla golvsocklar på nedervåningen, sen kom det fram döda silverfiskar längst socklarna. Problemet löst och det gick på hemförsäkringen. Sedan dess har vi renoverat vardagsrummet och det fanns ingen fukt där, oisolerad platta på mark.
 
Jag har sällan sett långsprötad silverfisk på väggen, utan mest på golvet och i lådor, så säkrast är nog att kolla på hur dom ser ut. Långsprötade känner ni bäst igen på att dom har långa böjda spröt. Dom är ofta även mattare än de blankt silvriga vanliga silverfiskarna, och dom kan lätt bli närmare ett par cm stora.

Om det skulle vara långsprötade så är det bra att veta att de äter papper och kartong, tex flyttkartonger. Så om ni inte har packat upp och gjort er av med alla flyttlådor kan det vara värt att spraya dom på utsidan eller undertill. Annars ligger dom därinne bland lådorna och gottar sig. Vi sprayade redan när vi packade inför flytten för att minska risken att vi får med oss långsprötad silverfisk från förra huset där de var svåra att bli av med.

Om det är vanliga silverfiskar så ska ni leta efter pågående fuktskada under golven. De kan tydligen föröka sig i mängder i dolda fuktskador.

Vi sprayade kring alla lister och trösklar flera gånger efter att vi flyttade in, men jag misstänker att det som effektivast har hållit silverfiskarna borta är husspindlarna i källaren. De ser väldigt välgödda ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.