Hej! Fick precis en liten idé om att sätta in en dubbeldörr istället för altandörr och fönster här. Vet något lite närmare vad det skulle innebära?

1-plans villa från -76. Vi har självbärande takstolar. Elementen är seriekopplade. Det är träpanel på denna sida, som vi framöver ska byta & tänkte då försöka ta fönstren (byta/renovera) och dörrar samtidigt.

Drömmen hade väl varit att ha lika brett som det är idag, men har inte hunnit planera något vidare ännu. Fönster och dörrar är idag 90breda. Det står en stöttepelare i mitten, men vad tror ni kan krävas för att byta till dubbel?

(just nu är det ett plank precis utanför men till våren ska vi bygga om altanen och göra den större)
 
  • Ett fönster och en altandörr i mörk trämning i ett rum med synlig radiator, blick ut mot en altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Onödigt med dubbel men kanske ett större fast fönster om ni ändå ska byta dörren? Blir snyggare och mer ljusinsläpp och ni slipper ändra i väggkonstruktionen .
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Onödigt med dubbel men kanske ett större fast fönster om ni ändå ska byta dörren? Blir snyggare och mer ljusinsläpp och ni slipper ändra i väggkonstruktionen .

Ja nae, har 7 andra fönster på väggen med måtten på det till vänster så vill allt behålla samma röda tråd. Det är känslan av att öppna upp på sommaren jag vill åt. Så det blir dubbeldörrar eller enkel fönsterdörr. Därav min fråga :)
 
Elementet måste ju flyttas eller tas bort och kanske då det istället går att sätta dubbeldörren åt höger istället?

Sen tror jag inte ni kommer undan att växla av över dörrarna med en balk av något slag.
 
P-plats P-plats skrev:
Elementet måste ju flyttas eller tas bort och kanske då det istället går att sätta dubbeldörren åt höger istället?

Sen tror jag inte ni kommer undan att växla av över dörrarna med en balk av något slag.
Åt höger går inte tyvärr, blir bakom köksön, mitt i ett fönster och elledningar.

Det var det jag misstänkte. Tänkte undersöka saker för att se om det är värt eller inte. Men det som du tror behövs då är flytta element/ledning och balk ovanför?

Eftersom vi ska byta panel och dörren + fönster ändå behöver inte balken bli så stort ingrepp. Däremot ställer väl elementet till en del då
 
Erica Jansson Erica Jansson skrev:
Åt höger går inte tyvärr, blir bakom köksön, mitt i ett fönster och elledningar.

Det var det jag misstänkte. Tänkte undersöka saker för att se om det är värt eller inte. Men det som du tror behövs då är flytta element/ledning och balk ovanför?

Eftersom vi ska byta panel och dörren + fönster ändå behöver inte balken bli så stort ingrepp. Däremot ställer väl elementet till en del då
Får skylla på lite morgontrötthet men ser först nu att det är ett el-elenent vilket gör den flytten mycket enklare.
När det gäller avvägningen så är det väl inget jättejobb men man måste undersöka lite mer innan hur takstolar är placerade m.m.
Sen kan det krävas bygglov för detta ingrepp.
 
P-plats P-plats skrev:
Får skylla på lite morgontrötthet men ser först nu att det är ett el-elenent vilket gör den flytten mycket enklare.
När det gäller avvägningen så är det väl inget jättejobb men man måste undersöka lite mer innan hur takstolar är placerade m.m.
Sen kan det krävas bygglov för detta ingrepp.
Haha, men precis det är det. Elektrikern pratade på att man behöver sätta en dosa så att man kommer åt elen iom att det är seriekopplade och ledningarna går i plattan.

gissningsvis utan att ha kollat vinden precis nu, så tror jag det sitter en mitt emellan fönster och dörr. Om så är fallet, försvårar det mycket?

Tänkte kontakta kommunen och fråga det när vi vet mer om det är värt :)
 
Erica Jansson Erica Jansson skrev:
Haha, men precis det är det. Elektrikern pratade på att man behöver sätta en dosa så att man kommer åt elen iom att det är seriekopplade och ledningarna går i plattan.
Känns relevant, en del jobb men helt klart genomförbart.


Erica Jansson Erica Jansson skrev:
gissningsvis utan att ha kollat vinden precis nu, så tror jag det sitter en mitt emellan fönster och dörr. Om så är fallet, försvårar det mycket?

Tänkte kontakta kommunen och fråga det när vi vet mer om det är värt :)
Det var min tanke också för så brukar husen vara byggda från den tiden.
Man får undersöka konstruktionen och räkna på vad som behövs för att växla av.
 
  • Gilla
Erica Jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.