Vi planerar att dra in vatten och avlopp i vårt fritidshus, vilket medför att vi måste ha huset uppvärmt under vinterhalvåret för att inte rören skall frysa sönder.

Finns det något som helst sätt att beräkna vad denna extra uppvärmning kan komma att kosta oss?

Huset är litet, i dag 35 kvadratmeter och kommer att byggas ut med ett kök + badrum.

Som en del i övervägandet om att dra in vatten eller inte vill vi göra en beräkning på vad det hela totalt kommer att kosta oss: uppvärmning av huset, vattenförbrukning, taxeringsvärde, mm.

Tacksam för alla synpunkter, kostnadsförslag och beräkningar.
 
Jorg skrev:
Vi planerar att dra in vatten och avlopp i vårt fritidshus, vilket medför att vi måste ha huset uppvärmt under vinterhalvåret för att inte rören skall frysa sönder.

Finns det något som helst sätt att beräkna vad denna extra uppvärmning kan komma att kosta oss?

Huset är litet, i dag 35 kvadratmeter och kommer att byggas ut med ett kök + badrum.

Som en del i övervägandet om att dra in vatten eller inte vill vi göra en beräkning på vad det hela totalt kommer att kosta oss: uppvärmning av huset, vattenförbrukning, taxeringsvärde, mm.

Tacksam för alla synpunkter, kostnadsförslag och beräkningar.
Jag håller f.n. på att bygga ett fritidshus på 45 kvm med vatten och avlopp. Jag kommer att kallställa huset på vintern.

Efter lite övervägande och råd från bla byggnadsinspektören i kommunen har jag dock kommit fram till att toaletten skall vara uppvärmd. Dock blir innerväggarna isolerae, så reseten av huset kallställs.

Jag kommer iaf att lägga in en avtappning för vattnet under huset (på den lägsta punkten) samt sätta in en värmeledning i vattenslangen, ifall man vill kallställa helt senare.

Problöemet är inte ledningarna eller avloppet, eftersom avloppet är tomt, och ledningarna kan jag tömma. Men det jag är orolig för är vattenlås samt blandare, speciellt i duschen.

Kostnaden att värma är ju mycket beroende på isolering, hur varmt man har etc. Men jag räknade lite löst på det för mitt hus (som blir ganska dåligt isolerat med villamått mätt; 145 i tak och 90 i vägg).

Då har jag för mig att uppvärmningen skulle gå på en 200-500kr/månaden på vintern vid 5 grader varmt inomhus.

Så dels därför, men också för att det är miljöovänligt att elda för kråkorna på vintern så kommer jag inte ha värme på. Blir det problem så får jag omvärdera beslutet i.s.f.
Jag kommer också att ha kamin, samt en elcentral med möjlighet att ringa upp och sätta på värmen i förväg via GSMnätet är tanken. Så rent trivselmässigt bör det inte bli någon större skillnad

F.ö. så finns det ju solpaneler från ca 3000-5000 kr, som skall klara en tempskillnad på upp till 20 grader vid solig väderlek - kanske ngt att satsa på om man inte vill ha höga elräknignar ? :)

/K
 
Hej

Vi har ett fritidshus med vatten och avlopp på 35m2 som har kallställts de senaste 40 åren. Vintertid töms varmvattenberedaren med sin avtappningskran och vattenledningarna tappas av med en kran i lägsta punkten. Se till att ha fall hela vägen. Öppna alla kranar.
Vattenlåset i brunnen i duschen är ihopbyggt med silen och hela den insatsen kan lyftas upp och tömmas. Vattenlåset i handfaten har hållit även om vi ej har tömt dem. Termostatblandaren i duschen frös sönder första året, så nu demonterar vi den på hösten. Det är bara två muttrar i väggen; med en skiftnyckel går det på ett par minuter.
 
Hej,

Vi har ett fritidshus på ca 50 m2 (byggt 1960, tillbyggt senare) som vi håller uppvärmt till ca 10 grader (bl a för att kunna ha vattnet på). Efter att ha kollat elförbrukning månadsvis under några år, tror jag mig kunna säga att det går åt ca 3000 kWh under kallaste perioden (Nov-Feb). Vi brukar vara i stugan några gånger under den tiden men värmer då upp med vedeldning, så jag tror att det mesta av denna elförbrukning är pga uppvärmning. Skulle gissa att bra isolerat fritidshus drar mindre än mitt för att hålla grundvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.