Vi beställde ett 1,5 planshus av MoveHome med "förberedd" övervåning som vi flyttade in i 2020 och det har nu blivit dags att komma igång med inredning av övervåningen. Första steget blir att isolera snedtaket samt kortsidorna.

Oisolerat vindrum med exponerade träbjälkar, lutande tak, isolering på golv och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har grottat ner mig i diverse trådar med liknande frågeställningar och har nog blivit hyfsat klok på hur jag ska gå tillväga men tänkte ändå ställa ett par frågor som jag fortfarande är lite osäker på.

Min plan hittills är denna:
Steg 1: På långsidorna (där det är snedtak) skapa luftspalt genom att spika upp 2st läkt längst ut i båda sidorna av varje "isoleringsfack", t.ex https://www.byggmax.se/läkt-p08125038 och sätta den på högkant så att luftspalten blir 36mm samt 1st likadan läkt i mitten på boarden för att den ska bli stabil.

Steg 2: Spika upp board för att slutföra luftspalten, t.ex https://www.byggmax.se/board-p10071#1225=52183

Steg 3: Sätta upp isoleringsskivor, 2st i djup för att undvika skarvar. Facken är 290mm djupa. Räknar man bort luftspalten så blir cirka 250mm kvar.

Steg 4: Häfta upp plastfolie, t.ex https://www.byggmax.se/åldersbeständig-byggfolie-p21022 och sedan täta häfthålen med tätningstejp.

Verkar det som att jag tänkt rätt eller är det något jag missat alternativt bör justera?

Frågeställningar
1 - Behöver man luftspalt på gavel/kortsidorna eller kan man direkt sätta upp isolering + plastfolie där? Det verkar sitta någon form av tygliknande material på kortsidorna (se bild). Vad är funktionen av denna?

Oisolerat snedtak under konstruktion med träreglar, isolering mellan ramar och synligt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2 - Hur gör man i samband med rörgenomföringar i snedtaket t.ex som på denna bild? Ska man göra hål i både boarden, isoleringen & plastfolien? Finns det inte risk att det "läcker igenom" fuktig luft då?

Övervåning under renovering med exponerade träbjälkar och isoleringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3 - Längst ned finns det någon form av tillvikt kartong. Om jag förstått rätt så är detta vindavledare. Ska luftspalten alltså börja byggas precis ovanför denna och sedan tejpar man skarven mellan kartongen & boarden?

4 - Hur lång spik vågar man använda i samband med att man spikar upp läkten för att inte riskera att göra hål i takpappen?

5 - I snedtaket finns det plats för ca 250mm isolering efter borträkning av luftspalt. Isover skivor finns i 145 + 95 = 240 så det blir 10mm "tomrum". Gör det något?

Stort tack på förhand!
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
J jontepd skrev:
Stort tack på förhand!
Det finns en bra tråd om SMV övervåning, titta i den, finns mycket liknande där.
Har ni inte fått någon typ av byggbeskrivningar från MoveHome? De borde väl beskriva vad som är tanken med ångspärr, var den skall kopplas exvis?

1. Nej, det är vindspärr, så där behövs inte någon board.
2. Ja, till vissa rör kan man köpa färdiga genomföringar, men kräver så klart att man kan dela röret i så fall. Enklast är att ta bort lite isolering där plasten hamnar och tejpa. Alltså tejpa mot plåtröret, så fäster tejpen bra. På tal om tejp så finns där en rekommendation om tejp från Tyskland, kolla upp det, blir billigare. Vågar inte räkna på hur mycket tejp jag hittills använt...
3. Ja kartongen är vindavledare precis som board. Finns sådana skivor att köpa om man hellre vill nyttja det istället hela vägen.
4. Varför spika i råspont? Du kan lika gärna enbart spika i regel och mitt på board (sätt dit läkt innan på andra sidan).
5. Beroende på var du bor hade jag eventuellt salat på mer. Körde med 315 isolering i vårt snedtak. Har fått för mig att 300 i snedtak och 500 i tak är en siffra man bör sikta på. Energin kommer inte bli billigare...
En sak jag hade gjort annorlunda mot hur jag själv gjorde, är att inte använda isoleringsskivor i snedtak, tappar mycket tid mot att istället blåsa in isolering.

Lycka till!
 
Shakula Shakula skrev:
Det finns en bra tråd om SMV övervåning, titta i den, finns mycket liknande där.
Har ni inte fått någon typ av byggbeskrivningar från MoveHome? De borde väl beskriva vad som är tanken med ångspärr, var den skall kopplas exvis?

1. Nej, det är vindspärr, så där behövs inte någon board.
2. Ja, till vissa rör kan man köpa färdiga genomföringar, men kräver så klart att man kan dela röret i så fall. Enklast är att ta bort lite isolering där plasten hamnar och tejpa. Alltså tejpa mot plåtröret, så fäster tejpen bra. På tal om tejp så finns där en rekommendation om tejp från Tyskland, kolla upp det, blir billigare. Vågar inte räkna på hur mycket tejp jag hittills använt...
3. Ja kartongen är vindavledare precis som board. Finns sådana skivor att köpa om man hellre vill nyttja det istället hela vägen.
4. Varför spika i råspont? Du kan lika gärna enbart spika i regel och mitt på board (sätt dit läkt innan på andra sidan).
5. Beroende på var du bor hade jag eventuellt salat på mer. Körde med 315 isolering i vårt snedtak. Har fått för mig att 300 i snedtak och 500 i tak är en siffra man bör sikta på. Energin kommer inte bli billigare...
En sak jag hade gjort annorlunda mot hur jag själv gjorde, är att inte använda isoleringsskivor i snedtak, tappar mycket tid mot att istället blåsa in isolering.

Lycka till!
Tack så jättemycket för svar! Jag håller på att tugga mig igenom alla inlägg i den stora SMV övervåning tråden och blir nog sakta men säkert lite klokare :)

Bra tips att spika läkten i reglarna istället, mycket smartare!

Alright, jag ska fundera på isoleringstjockleken i snedtaken men om jag ändå bestämmer mig för att inte sala på takstolarna, gör det något att jag endast petar in 240mm isoleringsskivor trots att det finns plats för 250mm? Plasten hamnar ju över reglarna så det blir 10mm "tomrum" men det kanske inte gör något?

Har sett lite olika man ska/inte ska täta skarven som blir mellan boarden som bildar luftspalten och takstolarna. Körde du fogskum/tejp där eller lät du det vara?

Jag fick tyvärr inte med några instruktioner alls från MoveHome angående inredning av övervåningen. Man kan välja inredd övervåning från början (vilket jag tror smålandsvillan inte erbjuder?) så det kanske är deras sätt att visa sig kinkiga att man avstod från det tillvalet :p
 
J jontepd skrev:
Tack så jättemycket för svar! Jag håller på att tugga mig igenom alla inlägg i den stora SMV övervåning tråden och blir nog sakta men säkert lite klokare :)

Bra tips att spika läkten i reglarna istället, mycket smartare!

Alright, jag ska fundera på isoleringstjockleken i snedtaken men om jag ändå bestämmer mig för att inte sala på takstolarna, gör det något att jag endast petar in 240mm isoleringsskivor trots att det finns plats för 250mm? Plasten hamnar ju över reglarna så det blir 10mm "tomrum" men det kanske inte gör något?

Har sett lite olika man ska/inte ska täta skarven som blir mellan boarden som bildar luftspalten och takstolarna. Körde du fogskum/tejp där eller lät du det vara?

Jag fick tyvärr inte med några instruktioner alls från MoveHome angående inredning av övervåningen. Man kan välja inredd övervåning från början (vilket jag tror smålandsvillan inte erbjuder?) så det kanske är deras sätt att visa sig kinkiga att man avstod från det tillvalet :p
Det tomrummet kommer fluffas ut och försvinna när du sätter in skivorna, spelar ingen roll. Se till att inte ha general skarvar, dvs så att du inte får köldbryggor.
Min åsikt är att det inte spelar någon roll. Jag körde cirka 10cm överlapp med board. Board är inte lufttät, så spelar ingen roll är min åsikt. Den är där mest för att inte isoleringen skall tryckas mot spont. Plus att det skyddar lite mot direkt vind.
Vill återigen trycka på att fundera igenom om du istället skall blåsa isoleringen i snedtaket, du kommer spara mycket arbete.
 
Shakula Shakula skrev:
Det tomrummet kommer fluffas ut och försvinna när du sätter in skivorna, spelar ingen roll. Se till att inte ha general skarvar, dvs så att du inte får köldbryggor.
Min åsikt är att det inte spelar någon roll. Jag körde cirka 10cm överlapp med board. Board är inte lufttät, så spelar ingen roll är min åsikt. Den är där mest för att inte isoleringen skall tryckas mot spont. Plus att det skyddar lite mot direkt vind.
Vill återigen trycka på att fundera igenom om du istället skall blåsa isoleringen i snedtaket, du kommer spara mycket arbete.
Alright, det låter vettigt.Jag ska fundera ett extra varv på om vi ska köra lösull istället. Jag kikade lite materialpriser och det verkar knappt skilja något i pris på att köra luftspaltskivor istället för läkt & board så där lär jag ju spara lite tid iallafall :)
 
Hej!

Vi byggde också med movehome och har börjat kolla på detta med att inreda övervåning.

Undrar om du måste lägga på ännu ett bjälklag innan du påbörjar golvet?
 
Deki90 Deki90 skrev:
Hej!

Vi byggde också med movehome och har börjat kolla på detta med att inreda övervåning.

Undrar om du måste lägga på ännu ett bjälklag innan du påbörjar golvet?
Mitt bjälklag satt med CC60 så det var bara att köra på med golvspån & parkett :)
 
J jontepd skrev:
Mitt bjälklag satt med CC60 så det var bara att köra på med golvspån & parkett :)
Mitt sitter också på cc60 men bjälklaget är 220 och isoleringen totalt på 95+120 och där är det jämt men sen kommer ytterligare isolering på 120
 
  • Vind isolering med mineralull, synliga träbjälkar, delvis ojämn och trasig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Deki90 Deki90 skrev:
Mitt sitter också på cc60 men bjälklaget är 220 och isoleringen totalt på 95+120 och där är det jämt men sen kommer ytterligare isolering på 120
Jag tog upp dom två översta lagren isolering och använde den till snedtaket. Den tunna skivan i botten lät jag ligga kvar som stegljudsisolering
 
J jontepd skrev:
Jag tog upp dom två översta lagren isolering och använde den till snedtaket. Den tunna skivan i botten lät jag ligga kvar som stegljudsisolering
Då förklarar detta en hel del, jag var redo att lägga på ett lager bjälklag till

Vilket steg började du med? Isolering, golvskivor eller något annat?
 
Deki90 Deki90 skrev:
Då förklarar detta en hel del, jag var redo att lägga på ett lager bjälklag till

Vilket steg började du med? Isolering, golvskivor eller något annat?
Aha, nej när du isolerar ovanför samt snedtaket så behöver du ju inte så mycket isolering mellan nedre och övre våning :)

Jag började nog med att bygga luftspalt, isolera snedtaket & dra ventilation. Ett par golvspånskivor att stå på bara men jag gjorde klart golvet senare.
 
  • Gilla
Deki90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.