Baserat på egen erfarenhet så ska ni besiktiga precis ALLT och gå vidare med "vidare undersökning" på ALLA punkter som tas upp som detta eller som "riskkonstruktion" i besiktningsprotokollet.
Var också uppmärksamma på kontraktet med besiktningsfirman - står det att bara den som undertecknar kontraktet är avtalspart så gäller ev skadeståndsansvar för besiktningsfirman endast mot den personen vilket gör att om besiktningsfirman skulle missa någonting som sedan ni vill göra dem ansvariga för, så svarar de bara för den andelen av skadan som beställaren äger i huset. Så - äger ni huset tillsammans, se till att ni bägge två står med på avtalet med besiktningsfirman.

Räkna inte med att en besiktningsman gör ett särskilt grundligt arbete. I vårt fall missade de att det saknades luftspalt innanför tegelfasaden - trots att detta var angivet i den tekniska beskrivningen av huset.

Varenda liten skada som besiktningsmannen hittar kommer de att friskriva sig ifrån. Ni måste alltså själva kolla om den där lilla fuktfläcken vid eluttaget är en stor läcka i taket ovanför eller någonting annat.

Fuktmätningar är bra, men de måste göras på många ställen (varje hörn?) Annars kan det vara så att det är helt uppruttet i ett hörn men helt friskt på andra ställen. Balkong = riskkonstruktion och måste inspekteras noggrant.

Suterräng = kolla fukt överallt.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om ni ändå tycker att "fult" är en bra anledning att ta fram tigersågen och kofoten, så sätt åtminstone badrummet sist på er priolista!
Det här med riskkonstruktion betyder att det kan bli problem, inte att det är ett problem. Ett badrum som är vattentätt efter 30+ år har bevisat att det är välgjort och kan strykas från riskkonstruktion-listan. Det ser ut att vara våtrumstapet och våtrumsmatta i badrummet, och då bör det gå bra att byta duschkabinen mot ett badkar (om golvet håller för den ökande tyngden).
Jo, det stod ett badkar där tidigare, så bör ju hålla för tyngden. Jag håller i allmänhet med om att inte renovera i onödan. Vi har ju inte gjort så förr och klarat oss bra med vad vi haft, men nu blir det en renovering (om vi inte ångrar oss om huset helt och hållet). Om det behövdes en dränering eller akut takbyte eller något annat nödvändigt, så hade ju det såklart varit prio 1. Vet också att frun inte accepterar badrummet i det skick, funktion och utseende som det har nu.

Det vi främst är oroade över är ju taket i nuläget. Verkar som om man kan avvakta med byte/renovering, men jag gillar inte att det inte är riktigt välbyggt.
 
A andost skrev:
Baserat på egen erfarenhet så ska ni besiktiga precis ALLT och gå vidare med "vidare undersökning" på ALLA punkter som tas upp som detta eller som "riskkonstruktion" i besiktningsprotokollet.
Var också uppmärksamma på kontraktet med besiktningsfirman - står det att bara den som undertecknar kontraktet är avtalspart så gäller ev skadeståndsansvar för besiktningsfirman endast mot den personen vilket gör att om besiktningsfirman skulle missa någonting som sedan ni vill göra dem ansvariga för, så svarar de bara för den andelen av skadan som beställaren äger i huset. Så - äger ni huset tillsammans, se till att ni bägge två står med på avtalet med besiktningsfirman.

Räkna inte med att en besiktningsman gör ett särskilt grundligt arbete. I vårt fall missade de att det saknades luftspalt innanför tegelfasaden - trots att detta var angivet i den tekniska beskrivningen av huset.

Varenda liten skada som besiktningsmannen hittar kommer de att friskriva sig ifrån. Ni måste alltså själva kolla om den där lilla fuktfläcken vid eluttaget är en stor läcka i taket ovanför eller någonting annat.

Fuktmätningar är bra, men de måste göras på många ställen (varje hörn?) Annars kan det vara så att det är helt uppruttet i ett hörn men helt friskt på andra ställen. Balkong = riskkonstruktion och måste inspekteras noggrant.

Suterräng = kolla fukt överallt.
Håller egentligen med, men nu har vi nog valet att säga upp kontraktet senast Onsdag, föröka pruta lite på priset eller bara acceptera läget. Ser svårt ut att hinna med besiktning innan Onsdag.

Om vi inte ångrar oss från köpet så skall vi dock kolla kontraktet för föräkringen/besiktningen så att vi båda står på det åtminstone.

I allmänhet vet jag ju att det inte blev optimalt med så kort tidsfrist och vi har ju fortfarande möjlighet att ångra oss några dagar. Vi skall diskutera hur vi skall göra. Kan ju ha otur och åka på en oförutsedd avgift för något större, men den risken finns väl alltid, trots ny besiktning. Jag är inte 100% nöjd med situationen, men kanske tillräckligt nöjd.
 
  • Wow
andost
  • Laddar…
Om ni absolut inte får tag på en besiktningsman före onsdag har ni alternativ 2: anlita en snickare som besiktar huset åt er. Då får ni inget tjusigt protokoll, men väl en genomgång av huset med någon som, till skillnad från besiktningsmannen, har lagt en massa tak och varit med och byggt om en massa badrum. En person som har ett mer praktiskt perspektiv på hus och vad som är viktigt.
Alternativ 3 är att ni besiktar huset själva, beväpnade med ficklampa, stege, kniv, ett elektriskt testverktyg, och förstås dokumentera allt med bilder och film! Ni hinner göra en hel det forum- och sökmotorforskning på ett par dagar, för att förbereda er inför en egenhändigt utförd besiktning.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om ni absolut inte får tag på en besiktningsman före onsdag har ni alternativ 2: anlita en snickare som besiktar huset åt er. Då får ni inget tjusigt protokoll, men väl en genomgång av huset med någon som, till skillnad från besiktningsmannen, har lagt en massa tak och varit med och byggt om en massa badrum. En person som har ett mer praktiskt perspektiv på hus och vad som är viktigt.
Alternativ 3 är att ni besiktar huset själva, beväpnade med ficklampa, stege, kniv, ett elektriskt testverktyg, och förstås dokumentera allt med bilder och film! Ni hinner göra en hel det forum- och sökmotorforskning på ett par dagar, för att förbereda er inför en egenhändigt utförd besiktning.
Tack för tipset! Får försöka kolla upp detta i helgen. Tyvärr är tid för eftersökning starkt begränsad pga tvillingar i ettårsåldern och en väldigt aktiv treåring, samt ej tillgång till barnvakt/familj i närheten. Det är lite det som är dilemmat hela tiden, vi hinner aldrig göra något ordentligt och grundligt sedan vi fick barn. Därför blir det svårt att göra något själv, snarare måste vi leja allt. Det kommer ju lösa sig med tiden, men inte närmsta dagarna.
 
En fråga bara. Ligger säljarens besiktning till grund för en försäkring från deras sida mot dolda fel? I så fall MÅSTE ni kolla ännu mer noggrant ALLA anmärkningar och riskkonstruktioner i protokollet. Varför? Jo - om det blir tvist kommer ni att slåss mot ett försäkringsbolags jurister, inte mot säljaren. Och om ni har missat en enda grej i er undersökningsplikt så får ni inte en enda krona. Deras jurister jobbar med detta heltid och har lång erfarenhet. De kommer att mangla er med hundra argument - deras jobb är att se till att de INTE ska behöva betala ut några pengar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A andost skrev:
En fråga bara. Ligger säljarens besiktning till grund för en försäkring från deras sida mot dolda fel? I så fall MÅSTE ni kolla ännu mer noggrant ALLA anmärkningar och riskkonstruktioner i protokollet. Varför? Jo - om det blir tvist kommer ni att slåss mot ett försäkringsbolags jurister, inte mot säljaren. Och om ni har missat en enda grej i er undersökningsplikt så får ni inte en enda krona. Deras jurister jobbar med detta heltid och har lång erfarenhet. De kommer att mangla er med hundra argument - deras jobb är att se till att de INTE ska behöva betala ut några pengar.
Jo, precis så är det. Det är vad Svensk fastighetsförmedling kallar för "Varudeklarerat" "Den mest omfattande besiktning/försäkringen på marknaden bla, bla nånting-nånting"...

Vad jag tror är ju att det ändå alltid dyker upp något större, oväntat inom något/några år oavsett besiktning, som kommer kosta och som man får bekosta själv utan försäkring/dolda fel etc. Det räknar jag nästan med. Men det är ju såklart tråkigt om det skulle synas något vid en ordentlig besiktning som vi inte ser själva och som måste åtgärdas ganska omgående.

Problemet nu är ju att besiktning är redan gjord på säljarens bekostnad och vi var inte med vid den och det finns ju viss risk för beroendeställning hos besiktningsmannen, även om han verkade professionell när jag pratade med honom. Det känns bara som ett omöjligt uppdrag att lyckas få till barnvakt och ny besiktning på så kort tid.
 
Hemmakatten
Hur kan man INTE ha/fixa tid för en besiktning av en fastighet som kostar många miljoner!!??

Förutom själva huset (det där med plåttak såg ju inte såg så attraktivt ut) så är det sjäkva fastigheten och omgivningen att koĺla. Bygglov, detaljplaner, nybyggnadsplaner hos kommunen mm mm.

Har man inte tid för dessa undersökningar lär man inte heller ha tid för reparationer.

Låter klokast att bo kvar i BRFn tills barnen är större.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
T
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Hur kan man INTE ha/fixa tid för en besiktning av en fastighet som kostar många miljoner!!??

Förutom själva huset (det där med plåttak såg ju inte såg så attraktivt ut) så är det sjäkva fastigheten och omgivningen att koĺla. Bygglov, detaljplaner, nybyggnadsplaner hos kommunen mm mm.

Har man inte tid för dessa undersökningar lär man inte heller ha tid för reparationer.

Låter klokast att bo kvar i BRFn tills barnen är större.
Helt normalt att inte hinna så nu va du otrevlig mot TS. Dom fick en oskäligt kort tidsfrist. TS, jar ni ingen erfaren och tekniskt huskunnig i bekantskapskretsen som kan ställa upp, och inte kan få ett proffs att besiktiga inom den utsatta tidsfristen, samt känner osäkerhet då, är mitt råd att ta reda på vilket datum ni kan ha en besiktningsperson på plats och ställa ultimatum till mäklaren att om ni inte får öppet köp tills dagen efter det datum er besiktningsman kan göra en besiktning, kan ni inte fullfölja köpet då tidsfristen är orimligt kort. Snicksnack om att varudeklarationen duger svarar ni bara "Nej, det anser vi inte" på. Risken finns att ni får leta nytt objekt.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Var inte meningen att vara jättetaskig mot TS. Men ville nog "ruska om" TS lite.

En husaffär är den största affär i livet de flesta gör. En affär där det i efterhand kan upptäckas att miljontals kr krävs för reparation.

Mitt råd att vänta med husköp tills barnen var något år äldre och man hade mer tid och ork för hus var seriöst menat. Så gjorde jag själv.
 
T
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Var inte meningen att vara jättetaskig mot TS. Men ville nog "ruska om" TS lite.

En husaffär är den största affär i livet de flesta gör. En affär där det i efterhand kan upptäckas att miljontals kr krävs för reparation.

Mitt råd att vänta med husköp tills barnen var något år äldre och man hade mer tid och ork för hus var seriöst menat. Så gjorde jag själv.
Håller inte med om att barn är ett problem här. Kläm åt den slipade mäklaren och ordna en egen besiktning eller släpp huset om osäker. Det är säljaren och mäklaren som klassiskt pressar tiden för att köparna ska tvingas ta risker och fatta ett snabbt beslut, fulspel. Behöver inte betyda att dom försöker dölja något utan kan helt enkelt va så att det finns en rad budgivare i kö så att dom sitter med makten. Känns som att mäklare har en sak framför näsan, lova så lite som möjligt, slut avtalet, fakturera, gå vidare till nästa, snabbt.
 
Håller med om att det blev väl kort om tid. Som tur är så fanns i alla fall lite tid, så vi har möjlighet att tänka och möjlighet att ångra oss om vi inte hinner fixa besiktning. Jag var åtminstone oerhört noga med att det fanns NÅGON tid, så att man hinner tänka lite, precis som vi gör nu. Rimligt hade ju varit ca 2 veckor och det lutar åt att vi kommer be om det eller häva köpet. Alternativt ordentligt lägre köpesumma.

Det finns en del punkter vid den utförda besiktningen där det står "kolla upp/undersök vidare" och när jag pratar med besiktningsmannen så säger han också, "bör kontrollera". Då är ju frågan lite varför inte HAN kontrollerade det när han väl var där och besiktade? Skall ta den frågan med honom. Så antingen måste man ta höjd ekonomiskt för dessa punkter och utgå från att de måste åtgärdas, eller göra en grundligare kontroll. Att göra en grundligare kontroll kan jag inte själv och som sagt med den korta tidsfristen ser jag att det blir svårt att hinna få dit någon som faktiskt kan kontrollera det.

Jag har koll på att det är en stor affär att köpa hus och att vi som småbarnsföräldrar har dåligt med tid. Samtidigt har vi behov av större plats, men vi dör ju inte av att bo kvar en stund till, så nog kan vi släppa detta hus och leta vidare. Det är ju ett alternativ om just det här huset har extra stort och omfattande renoveringsbehov. Man får ju räkna med att villa innebär löpande underhåll och ibland något större som dränering eller takbyte eller stambyte etc. Om det dock blir allt på en gång så vill vi nog leta efter annat hus.

Jag är glad för att tidsfristen har gett lite betänketid och att man t.ex. kan ställa frågor här på forumet. Då har man ju lite chans att fundera över sina valmöjligheter. Jag är inte helt naiv eller blåst, men förstår att det kan framstå så när man frågar med lite tidspress i ryggen och rädsla för en dyrare affär än man tänkt sig.
 
D Dr.E skrev:
Håller med om att det blev väl kort om tid. Som tur är så fanns i alla fall lite tid, så vi har möjlighet att tänka och möjlighet att ångra oss om vi inte hinner fixa besiktning. Jag var åtminstone oerhört noga med att det fanns NÅGON tid, så att man hinner tänka lite, precis som vi gör nu. Rimligt hade ju varit ca 2 veckor och det lutar åt att vi kommer be om det eller häva köpet. Alternativt ordentligt lägre köpesumma.

Det finns en del punkter vid den utförda besiktningen där det står "kolla upp/undersök vidare" och när jag pratar med besiktningsmannen så säger han också, "bör kontrollera". Då är ju frågan lite varför inte HAN kontrollerade det när han väl var där och besiktade? Skall ta den frågan med honom. Så antingen måste man ta höjd ekonomiskt för dessa punkter och utgå från att de måste åtgärdas, eller göra en grundligare kontroll. Att göra en grundligare kontroll kan jag inte själv och som sagt med den korta tidsfristen ser jag att det blir svårt att hinna få dit någon som faktiskt kan kontrollera det.

Jag har koll på att det är en stor affär att köpa hus och att vi som småbarnsföräldrar har dåligt med tid. Samtidigt har vi behov av större plats, men vi dör ju inte av att bo kvar en stund till, så nog kan vi släppa detta hus och leta vidare. Det är ju ett alternativ om just det här huset har extra stort och omfattande renoveringsbehov. Man får ju räkna med att villa innebär löpande underhåll och ibland något större som dränering eller takbyte eller stambyte etc. Om det dock blir allt på en gång så vill vi nog leta efter annat hus.

Jag är glad för att tidsfristen har gett lite betänketid och att man t.ex. kan ställa frågor här på forumet. Då har man ju lite chans att fundera över sina valmöjligheter. Jag är inte helt naiv eller blåst, men förstår att det kan framstå så när man frågar med lite tidspress i ryggen och rädsla för en dyrare affär än man tänkt sig.
Besiktningsmännen gör det inte pro bono. Det är praxis att man gör en överskådlig besiktning och poängterar ut riskkönstruktioner och "allt som behöver utredas vidare". Detta kostar självklart pengar. Iallafall om man ska få ner det på papper. När vi besiktigade vårt hus så testade vår besiktningsman futthalter på plats men sa "vill ni jag ska skriva något i protokollet behöver jag lägga lite mera tid och då kostart det mera. Men du ser att fukthalten här är xx% och det är en aktiv fuktskada. Men i protokollet kan jag bara skriva indikation på fuktskada bör utredas vidare".

Jag tycker det är lite märkligt att säga 6 dagar tidsfrist. Det finns få om ingen som hinner ta ett uppdrag på så kort tid... (dag 1, du ska hitta företag och börja ringa runt, några ringer och säger de ska återkomma. några återkommer dag två, ni ska boka tid etc.). Jag tycker du kan vända dig till Mäkaren och påpeka att du försökt få tag på besiktningsman men att det inte går på den korta tidsfristen, därför vill du ha 2 veckor till för att faktiska fullgöra din undersökningsplikt eller får ni avstå köpet. (Men lägg till att ni är intresserade (om ni är det) och att nästa köpare antagligen ställer samma krav och då tar affären ännu längre tid för säljarna).
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A
Utifrån besiktningen så har säljaren och Anticimex ryggen fri från alla stora kostnader i huset och det finns troligen inget alls att hämta.


Så då är frågan vad huset kostade, vad andra hus i området kostar och om det kommer ut hus regelbundet eller väldigt sällan. Det jag syftar på är vad läget är värt för er?! Om platsen är perfekt är det oftast värt något men hur mycket kan bara ni avgöra.



När det gäller huset och renoveringar måste ni avgöra vilka marginaler ni har. Om ni behöver lägga ut 200000 på badrum och 150000 på taket om två år klarar ni detta och/eller får ni lov att låna mer? Hur nära lånetaket är ni.



tittar man på bilderna verkar det som att det mesta varit eftersatt eller inte gjorts något med de sista 20 åren. Det betyder att många saker kan komma att behöva renoveras och bytas ut inom tio år.

Hur mycket pengar kan ni sätta av per månad i en reparationsfond till huset? Är det 1000kr/månad eller 5000kr?


Tak
Dränering/Isolering/inkommande vatten/avlopp
Badrum
Vattenstammar i huset
Ventilationen
Köket
Värmesystemet


Detta är de punkter som brukar kunna kosta en hel del och orsaka huvudvärk om man inte är förberedd.

Slutligen om ni har en buffert och huset är drömhuset för er, genomför köpet! Men om ni är osäkra på ekonomin föreslår jag att ni tänker efter några gånger till för att inte förstöra familjen.
 
  • Gilla
andost och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
För att nyansera diskussionen lite och inte skrämma upp TS allt för mycket så representerar inte åsikterna här hur en snittfastighetsaffär brukar gå till.

Här på forumet är vi hus-nördar och vi gör allt och lite till för att inte åka på överraskningar och det som beskrivs är hur man borde göra vid ett husköp. De flesta där ute är dock inte så noggranna och den stora majoriteten litar på säljarens besiktning och tar köpbeslutet baserat på den. Finns det nackdelar med det; ja, ramlar hus i ihop i rykande högar på löpande band två dagar efter kontraktsskrivning; nej.

Jag säger på intet sätt att det är dumt med egen besiktning, tvärt om, men på hetare marknader går man helt enkelt miste om objekten om man är ”krånglig”.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.