Hej!
Finns det regler beskrivna för vilken typ av material man får ha runt rör (VVS, el) och var hittar man dem? Min leverantör lägger kross mot avloppsröret vilket jag förstår är helt fel men finns det något dokument som faktiskt säger det?

Dessutom verkar vatten och el ligga i samma krossblandning
 
Hej!
(Uppdaterad fråga då jag inte lyckades redigera ursprungligt inlägg)
Finns det regler beskrivna för vilken typ av material man får ha runt rör (VVS, el) och var hittar man dem? Min leverantör lindar in avloppsröret i markduk och har sedan kross (typ 4-16).
Är det ok?
Om inte, finns det något dokument som faktiskt säger det som jag kan visa dem?

Dessutom verkar vatten och el ligga i samma krossblandning men utan markduk.
 
MrJay MrJay skrev:
[länk]
Tack, så det betyder att det är ok om jag fattar allt rätt . Trodde man skulle ha sand runt rören…
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Skånepöjk
dreamie007 deamie007 skrev:
Tack, så det betyder att det är ok om jag fattar allt rätt . Trodde man skulle ha sand runt rören…
varför trodde du det?
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
varför trodde du det?
Kringfyllning
Uppschaktat material kan användas för kringfyllning förutsatt att materialet är stenfritt. Maximal stenstorlek 32 mm, men enstaka stenar upp till 60 mm får förekomma jämt fördelade i kringfyllningen på ett avstånd av minst 0,15 m från rörledningen.
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
varför trodde du det?
Nu insåg jag att du menade varför jag trodde man skulle ha sand :)

Har ingen referens mer än nedan länk men något säger mig att man inte skall ha skarpa stenar mot hård plast.
Bygg en stenkista | Gör Det Själv (gds.se)
 
Det är tacksamt med sand runt, men inget måste.
Jag har lyckats dra av vattenledning 2ggr av stenar som nypt sönder ledningen. Vid båda tillfällena så har jag lagt 15-20cm natursand samt märkband. Nu krävs det ganska mycket vårdslöshet för att det ska gå fel
 
Runt vattenledningen som är trycksatt skulle jag säga att det är viktigare men inte tvunget att ha ett fint material. Runt övriga rör är det vanligast med finare material för att det blir en markering när man gräver upp det igen samt att det är lättare att hantera när man packar runt det.
 
du kan gott ha 0-16 runt en ledning.
värre med elkablar, då endast sand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.