Kul att -60tals husen uppskattas!
Helt klart värda det, inte bara hus från 1910-20talet som borde uppvärderas.

//AA
 
Mats-S Mats-S skrev:
Som flera redan påpekat, vill man ha en vit steril sjukhusmiljö så bygg nytt istället för att förstöra våra kulturskatter som fortfarande finns kvar :thinking:
Fast vitt, grönt eller rött är ju bara färger. Det är knappast att slakta ett hus bara för att man målar vitt. Värre då att slita ut fina solida innerdörrar, att byta fina femtiotalsfönster i kärnvirke mot själlösa nya fönster eller riva upp handlagd fiskbensparkett.

Jag har spenderat många timmar med att renovera våra orginalfönster istället för att sätta in för täta (och dyra och fula) nya fönster och jag skulle aldrig få för mig att riva upp orginalparkett eller förändra (måla, ta bort etc) vår murade öppna spis eller drastiskt förändra andra detaljer.

Men! Jag målade över en hiskelig oxblodsfärgad hall i vårt femtiotalshus med vitt. Gör det mig till en slaktare?

Det är ett jävla tjat om vitt, men det finns betydligt större helgerån tycker jag. Kolla på alla fula moderna ytterdörrar folk sätter in i sina 40- och 50-talshus, helt utan känsla för husets tidsepok.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
U
S svanstrom skrev:
Fast vitt, grönt eller rött är ju bara färger. Det är knappast att slakta ett hus bara för att man målar vitt. Värre då att slita ut fina solida innerdörrar, att byta fina femtiotalsfönster i kärnvirke mot själlösa nya fönster eller riva upp handlagd fiskbensparkett.

Jag har spenderat många timmar med att renovera våra orginalfönster istället för att sätta in för täta (och dyra och fula) nya fönster och jag skulle aldrig få för mig att riva upp orginalparkett eller förändra (måla, ta bort etc) vår murade öppna spis eller drastiskt förändra andra detaljer.

Men! Jag målade över en hiskelig oxblodsfärgad hall i vårt femtiotalshus med vitt. Gör det mig till en slaktare?

Det är ett jävla tjat om vitt, men det finns betydligt större helgerån tycker jag. Kolla på alla fula moderna ytterdörrar folk sätter in i sina 40- och 50-talshus, helt utan känsla för husets tidsepok.
måla vitt på en redan med målad vägg är väll ingen fara. Men i ett hus som detta som har exponerad tegel och tapet i vass så är det ju inte jättelätt att återställa.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det handlar inte om just vitt utan det symboliserar den senaste tidens trender och det är ett paket där vitt ingår. Det ska vara ljust nytt och fräscht och underhållsfritt. Som det ser ut på byvägen idag är det mer Kardashians än Mandelmann om man säger så.
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 3 till
  • Laddar…
Såg ett klassiskt exempel på vitmålning ganska nyligen här i Malmö. Fasad och alla invändes tegelväggar målade i vitt, fantastiskt 60-talshus av Sten Samuelsson i Limhamn. Jättefint hus, moderniserat i övrigt på ett fint sätt, fina materialval etc. Men den vitifieringen går liksom inte att återställa, så sjukt trist.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Smaken är naturligtvis olika, men jag är förvånad över två saker:
- Dels är inte vitt särskilt mysigt på stora ytor. Operationssalar i sjukhus brukar se betydligt hemtrevligare ut än en del hem. Respekterar dock, med förvåning, att en del ändå vill ha sjukhuskänslan.
- Sen att denna trend har bitit sig fast så hårt. Mode går i vågor. Så vävtapeter och terrakottaklinker går knappt att köpa. Men det här vita som man började med på 90 talet nångång är j-ligt seglivat.
.
Drar man på färg (oavsett kulör) på en mörkröd tegelvägg t ex så är det fruktansvärt svårt att återställa till originalskick om någon skulle vilja. Möjligen att blästring skulle lyckas.
 
S svanstrom skrev:
...Kolla på alla fula moderna ytterdörrar folk sätter in i sina 40- och 50-talshus, helt utan känsla för husets tidsepok.
Den saken kan jag hålla med om. Och ett Yale-lås på en 30-tals kåk gör saken ännu värre ;)
 
S svanstrom skrev:
Det är ett jävla tjat om vitt, men det finns betydligt större helgerån tycker jag. Kolla på alla fula moderna ytterdörrar folk sätter in i sina 40- och 50-talshus, helt utan känsla för husets tidsepok.
Haha, ja dagens släta ytterdörrar med ett gäng pyttesmå glasrutor (eller en väldigt smal och avlång) i är främsta kännetecknet på att det bor 80- eller 90-talister i huset (de gigantiska trädäcken syns ju inte alltid från gatan).

on topic: åh, vilket hus! Ge mig!
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Haha, ja dagens släta ytterdörrar med ett gäng pyttesmå glasrutor (eller en väldigt smal och avlång) i är främsta kännetecknet på att det bor 80- eller 90-talister i huset (de gigantiska trädäcken syns ju inte alltid från gatan).

on topic: åh, vilket hus! Ge mig!
fruktansvärt dörrarna alltså… huset här är underbart
 
Mats-S
M MagHam skrev:
Men det här vita som man började med på 90 talet nångång är j-ligt seglivat.
Beror på att det är billigast och snabbast att slentrianmässigt måla vitt i varenda rum i huset. Kräver inte så mycket tankeverksamhet heller, jämför med att välja tapeter med omsorg om helheten.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jättefint hus och bra inspirationskälla för vårat eget hus!

Tyvärr kommer nog många fina 50-60-70-talshus att bli sönderrenoverade inom de närmaste 10-20 åren innan nån kommer på att de är värda att bevara.
Jag är glad att vårat lite speciella hus ändå fått behålla det mesta av sina bra saker från när det var nytt i slutet av 60-talet.
Jag är dock inte överförtjust i terracottaklinkern som vi har i hallen... men det ger ju bara en anledning till att byta ut den mot något som var fint och tidstypiskt när huset var nytt.
 
O OskarJ skrev:
Jättefint hus och bra inspirationskälla för vårat eget hus!

Tyvärr kommer nog många fina 50-60-70-talshus att bli sönderrenoverade inom de närmaste 10-20 åren innan nån kommer på att de är värda att bevara.
Jag är glad att vårat lite speciella hus ändå fått behålla det mesta av sina bra saker från när det var nytt i slutet av 60-talet.
Jag är dock inte överförtjust i terracottaklinkern som vi har i hallen... men det ger ju bara en anledning till att byta ut den mot något som var fint och tidstypiskt när huset var nytt.
50 och 60-tal ja. 70- nej avsevärd skillnad arkitektoniskt imo. Visst det finns så klart en viss överlappning mellan 60 och 70-tal, men det är en parantes. I samma anda tror jg inte man kommer värdera 80-tal högt heller. Modernt 90-tal kanske men inte ”standardhus”.
 
Underbart hus! Köksluckorna dock mer troligt i oregon pine än i teak - men gott så!
 
N Numbe skrev:
Underbart hus! Köksluckorna dock mer troligt i oregon pine än i teak - men gott så!
Varför tror du det? De är i teak..
 
Hoppas inte köparna ser det som renoveringsobjekt och river ut allt ersätter med marmorgolv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.