Hej!
Jag hade ett värme element varvs termostat hade fastnat. Då jag försökte ta i lite med en tång så började läcka vatten rätt mycket.

Jag antar att jag gjort sönder något då jag inte kan få det att sluta läcka fastän jag drar åt hårt. Vad behöver jag för delar och hur byter jag detta?

Tack på förhand!
 
  • Läckande termostatventil på ett värmeelement med synliga skador och verktygsmärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går att byta insatsen/packboxen på termostatventilen. Vet dock inte hur man identifierar vilken ventil du har och vilken insats som därmed behövs.

Till en annan gång så bör man aldrig dra i piggen utan bara knacka på den om den sitter fast, men det har du ju lärt dig vid det här laget.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det går att byta insatsen/packboxen på termostatventilen. Vet dock inte hur man identifierar vilken ventil du har och vilken insats som därmed behövs.

Till en annan gång så bör man aldrig dra i piggen utan bara knacka på den om den sitter fast, men det har du ju lärt dig vid det här laget.
Tack för ditt snabba svar!
Ja man kan lungt säga att jag lärt mig något. Det var när jag skruvade upp muttern som ligger runt piggen som allting började läcka vatten. Visserligen försökta jag skruva på termostatet med en tång då det inte ville ge med sig, säkerligen då som jag gjorde sönder det.

Är det hela "T-stycket" som ska bytas eller kan man på nåt vis endast byta piggen?
 
Vid en närmare titt ser det där inte ut som en vanlig termostatventil med pigg som jag tänkte på när jag skrev, mer som en kran utan termostat. I vilket fall lär man kunna byta insatsen om man får tag i rätt, annars hela ventilen. Du lär få krispigare svar framöver.
 
Är det en sexkantsmutter längst ut eller en annan gängad del, då lossar man den och innanför är det en tätning av palmetogarn. Kan vara en fjäder som trycker på en bricka som i sin tur trycker på garnet. lite klurigt att få ut brickan. Det går att rulla vanligt lin och packa till och peta in , sen dra till yttre muttern så blir det tätt.
 
  • Gilla
Jonatan_
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är det en sexkantsmutter längst ut eller en annan gängad del, då lossar man den och innanför är det en tätning av palmetogarn. Kan vara en fjäder som trycker på en bricka som i sin tur trycker på garnet. lite klurigt att få ut brickan. Det går att rulla vanligt lin och packa till och peta in , sen dra till yttre muttern så blir det tätt.
Ja de var en sexkantsmutter där, då jag tog bort den så började det läcka. Något garn var där inte men en bricka finns det på insidan av muttern.

Ska jag peta in något garn mellan röret och ventilen?
 
J jonaserik skrev:
Är det en sexkantsmutter längst ut eller en annan gängad del, då lossar man den och innanför är det en tätning av palmetogarn. Kan vara en fjäder som trycker på en bricka som i sin tur trycker på garnet. lite klurigt att få ut brickan. Det går att rulla vanligt lin och packa till och peta in , sen dra till yttre muttern så blir det tätt.
Här mellan menar du? Jag skruvade bort muttern nu igen
 
  • Vattenledningsrör med avlägsnad mutter och synlig gänga mot en vägg med utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till att börja med måste du stänga av vattnet och ev tömma systemet. Nu vet jag varje storlek eller hur den ser ut men du kan byta ut hela insatsen om du vet vilken gänga och storlek du har. Men jag skulle börja med att plocka ut hela kranöverdelen och inspektera den om det funkar med packbyte. Troligtvis gör det inte men då ser du vad du behöver om beställer hem något som ersätter. Kolla närmaste järnaffär efter att sätta en plugg så länge om de inte har ventilen hemma. Under tiden plockar du i den igen och laddar systemet så du får värme under förutsättning att det inte läcker för mycket.
 
  • Gilla
Jonatan_
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Till att börja med måste du stänga av vattnet och ev tömma systemet.
Det är bättre att stänga av värmen än vattnet.
 
  • Gilla
Jonatan_
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är bättre att stänga av värmen än vattnet.
Ja. Naturligtvis.
 
useless useless skrev:
Det är bättre att stänga av värmen än vattnet.
Jo pumpen som för varmt vatten till elementen stängde jag igår kväll
 

Bästa svaret

J Jonatan_ skrev:
Ja de var en sexkantsmutter där, då jag tog bort den så började det läcka. Något garn var där inte men en bricka finns det på insidan av muttern.

Ska jag peta in något garn mellan röret och ventilen?
Den brickan är för att pressa ihop tätgarn så det pressar mot axel/spindel i hålet , då blir det tätt, tätgarn/lin sväller och då tätar det, Palmettogarn lite svårare att få tag på . rensa så det bir rent och gör en korv lite tjock av lin som du får peta in mellan spindeln och som går ut en bit på den en bit utanför och då kommer brickan att trycka på allt in.
 
  • Gilla
Jonatan_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.