Jag menade som en jämförelse o pris
Jag har både denna sågen som köptes från Jula å en Inca bandsåg som nämns här. Den kör jag med en 0.75kw Asea motor. Bandsågar å cirkelsågar kompletterar varandra, bra för olika sågning
 
Nja det skulle jag inte säga, Jula-sågen är en riktigt rejäl maskin som sågar bra å har många inställningsmöjligheter bland annat lutbar å höj/sänkbar klinga. Är bra för mig för såna finesser har inte den stora justersågen.
Den där Incan är bra men 2000 känns rätt dyrt för en sån. 1000kr låter mer rimligt om motor ingår
 
D Djävulssnickarn skrev:
Nja det skulle jag inte säga, Jula-sågen är en riktigt rejäl maskin som sågar bra å har många inställningsmöjligheter bland annat lutbar å höj/sänkbar klinga. Är bra för mig för såna finesser har inte den stora justersågen.
Den där Incan är bra men 2000 känns rätt dyrt för en sån. 1000kr låter mer rimligt om motor ingår
Om det är ett svar till mig så hänger jag inte riktigt med. Jag har bara ”talat” om bandsågar.
 
Jaha jag tänkte på sågar i allmänhet, att en gammal beggad maskin borde vara billigare än en ny
 
D Djävulssnickarn skrev:
Jaha jag tänkte på sågar i allmänhet, att en gammal beggad maskin borde vara billigare än en ny
Inte om den nya är en rapplig plåtskapelse som blivit dålig för att man sparat in på väsentligheter.
 
  • Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
Jag är helt ny på detta och kommer säker att köpa på mig mer verktyg än jag behöver ju längre tiden går. Håller med om att begagnade maskiner rimligtvis bör vara billigare, dock slår vinstintresse kvaliteten i många fall och då blir nya produkter klenare med mer plast än metall etc.
 
D Djävulssnickarn skrev:
Jaha jag tänkte på sågar i allmänhet, att en gammal beggad maskin borde vara billigare än en ny
Där tycker vi olika. Jag tror att de äldre kvalitetsmaskinerna kommer att överleva de flesta maskinerna från Jula.
 
Det är inget magiskt med en Inca. Den är liten, byggd rätt vettigt i aluminium. Värdet är ju baserat på dels vad den kan åstadkomma men också på hur haussad den är på marknaden. 0-2500:- är ungefär ett vettigt prisspann. Börjar den gå över det så finns det andra (bättre) sågar man kan få för samma peng. De andra dagarna kommer dock ut än mer sällan så då får man ha lite tålamod.
 
Jo så är det ju. Men som jag sa så är sågen jag köpte en rejält byggd maskin med många funktioner. Då va det kanske rea på den sågen när jag köpte den.
Har du hittat nån såg i din närhet än? För det kostar ju också att åka långt för att få tag på den
 
D Djävulssnickarn skrev:
Jo så är det ju. Men som jag sa så är sågen jag köpte en rejält byggd maskin med många funktioner. Då va det kanske rea på den sågen när jag köpte den.
Har du hittat nån såg i din närhet än? För det kostar ju också att åka långt för att få tag på den
Hittade en i Kalmar och en i Falköping, snacka om geografiskskillnad :crysmile:. Behöver ändå köpa på mig andra verktyg och allt utanför Stockholm där jag bor är billigare, blir troligen billigare och trevligare att köra och "handla" ute i landet.
 
Jag föredrar också gamla tunga maskiner men problemet med gamla maskiner är dock avsaknaden av inställningar. Hade redan ett stort gammalt monster till justersåg men där går exempelvis inte klingan att tilta.
Där har jag också en stor Ejca, den är möjligtvis värd 2000. Men inte den lille Incan
 
D Djävulssnickarn skrev:
Jag föredrar också gamla tunga maskiner men problemet med gamla maskiner är dock avsaknaden av inställningar. Hade redan ett stort gammalt monster till justersåg men där går exempelvis inte klingan att tilta.
Där har jag också en stor Ejca, den är möjligtvis värd 2000. Men inte den lille Incan
Vad är det för inställningsmöjligheter du saknar på en bandsåg? Visst att hastighetsreglering hade varit skoj att ha på typ en Inca (inte omöjligt att fixa) så får jag väl ändå säga att det du får för 2000kr får ses som prisvärt mot nya alternativ. Jag gav 1000kr för min, då var det en bättre motor, uppgraderad el, bra klinga samt diverse mothåll och instruktioner.
Jag är nöjd även om den inte används jätteofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.