Lägg upp en bild på hur det ser ut idag när det är klart med det som du benämner som servicelucka och skåp.
 
T
Lustigt att man inte har monterat ett fördelarskåp för som det ser ut nu är det ju inte godkänt någonstans!
 
T tank77 skrev:
Lustigt att man inte har monterat ett fördelarskåp för som det ser ut nu är det ju inte godkänt någonstans!
Nä den som besiktigar kommer ha mycket att anmärka på är min misstanke.
 
V
Felen man ser vid en snabb titt

Inget skåp inkl läck ut
Man har använt vanlig mutter, klämring och stödhylsa, SKALL användas kopplingset för slang
Ej förankrat
Gammalt skit sparat.

Ska man göra sådär skall de ske i badrummet I kommoden bakom lådorna som exempel

Utförandet är inte på något vis godkänt
 
V Villaägarenr1 skrev:
Det problemet jag ser lite snabbt är

Inget skåp inkl läck ut
Man har använt vanlig mutter oxh stödhylsa till slang SKALL användas kopplingset för slang
Ej förankrat
Gammalt skit sparat.

Ska man göra sådär skall de ske i badrummet I kommoden bakom lådorna som exempel

Utförandet är inte på något vis godkänt
Håller med om att det inte är vidare väl utfört men varifrån har du fått att man inte kan använda vanlig mutter och stödhylsa till slang? Fördelaren är Vatette och fungerar med antingen vanlig klämring+PEX-stödhylsa eller klämhylsa för plast.
 
V
Bernieberg Bernieberg skrev:
Håller med om att det inte är vidare väl utfört men varifrån har du fått att man inte kan använda vanlig mutter och stödhylsa till slang? Fördelaren är Vatette och fungerar med antingen vanlig klämring+PEX-stödhylsa eller klämhylsa för plast.
Bernieberg Bernieberg skrev:
Håller med om att det inte är vidare väl utfört men varifrån har du fått att man inte kan använda vanlig mutter och stödhylsa till slang? Fördelaren är Vatette och fungerar med antingen vanlig klämring+PEX-stödhylsa eller klämhylsa för plast.
Stryk det, du har helt rätt. Det är en egen åsikt jag jobbar efter då dem är betydligt säkrare. :cool:(y)
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Stryk det, du har helt rätt. Det är en egen åsikt jag jobbar efter då dem är betydligt säkrare. :cool:(y)
Bernieberg Bernieberg skrev:
Håller med om att det inte är vidare väl utfört men varifrån har du fått att man inte kan använda vanlig mutter och stödhylsa till slang? Fördelaren är Vatette och fungerar med antingen vanlig klämring+PEX-stödhylsa eller klämhylsa för plast.
Tack för era svar!

Så kopplingarna i sig är ok om jag tolkar er rätt ?
Problemet är då alltså, ingen låda, ej förankrat.. och att det gamla röret är kvar? Men är det verkligen så negativt? Är väl ett kopparrör som kan hålla hur länge som helst? Problemet är nog att den kom från vårt badrum under och var hel, kanske hade blivit svår att få bort utan större ingrepp.
 
Jag drar mig till minnes att vatettes stödhylsa för pex ska vara så lång så att den syns utanför muttern när man dragit de 2 varven så en detaljbild på en mutter med lämpligt ljus kanske kan ge en ledtråd kring existensen. Avsaknad av infästning, avsaknad av något med tät botten, avsaknad av läckageindikering till rum med golvbrunn talar väl annars för risken att även stödhylsan saknas eller är av fel typ :sweat:
 
V Villaägarenr1 skrev:
Stryk det, du har helt rätt. Det är en egen åsikt jag jobbar efter då dem är betydligt säkrare. :cool:(y)
Kopplingarna i sig ser jag inget fel på. Det största felet är att allt borde sitta i en låda med tät botten och läckageindikering. Det är inget fel om även äldre rör går in i lådan med korrekt tätning mot rören.

Du skrev att det finns skyddsrör (RiR), var börjar de? Dessa ska dras med medierörets fulla längd och in i den täta lådan om det ska vara någon större mening.

Korrekt att stödhylsan ska gå förbi muttern så ser man en sådan när man lyser med en ficklampa mot röret är det bra. Syns det ingen så kan det vara rätt ändå om klämhylsa för plast används. Eller så saknas rätt hylsa. Går ej att veta om man inte lossar kopplingen (med vattnet avstängt)

Alltihop ser väldigt slarvigt och amatörmässigt ut så jag skulle vara skeptiskt inställd till hela renoveringen tyvärr.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Kopplingarna i sig ser jag inget fel på. Det största felet är att allt borde sitta i en låda med tät botten och läckageindikering. Det är inget fel om även äldre rör går in i lådan med korrekt tätning mot rören.

Du skrev att det finns skyddsrör (RiR), var börjar de? Dessa ska dras med medierörets fulla längd och in i den täta lådan om det ska vara någon större mening.

Korrekt att stödhylsan ska gå förbi muttern så ser man en sådan när man lyser med en ficklampa mot röret är det bra. Syns det ingen så kan det vara rätt ändå om klämhylsa för plast används. Eller så saknas rätt hylsa. Går ej att veta om man inte lossar kopplingen (med vattnet avstängt)

Alltihop ser väldigt slarvigt och amatörmässigt ut så jag skulle vara skeptiskt inställd till hela renoveringen tyvärr.
RiR börjar precis där rören går ut ur lådan..
Ska nog ta in en 2a part som kan göra en bedömning av det och eventuellt åtgärda..
Om jag kan säkerställa att iallafall rören är kopplade på ett bra sätt kan jag kanske tänka mig att leva utan att ha en tät botten/fördelarskåp. Detta är i hörnet på huset, under denna lucka är ett annat badrum och en till lucka.. så det är "hyfsat" koncentrerat.. det är min egen risk antar jag eftersom det är ett friköpt hus..
 
T
Är det verkligen en seriös firma du anlitade? Kan du inte ta några bilder på hur badrummet ser ut i övrigt?
 
Börjar det läcka där och ni inte märker det så blir det skit av allt, därför det är fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.