yonna yonna skrev:
Ja, det ser så ut men fy så förskräckligt man har gjort med inredningen!
Nej, det är absolut inte samma hus!!
 
H Huddingen skrev:
Nej, det är absolut inte samma hus!!
Nä - du har rätt! Kollade framsidefasaden som inte stämmer.
 
  • Gilla
Huddingen
  • Laddar…
P Project Mellangården skrev:
Programmet ”Hälsningar från” med Per Lärnström spelade in ett avsnitt i huset.
Nej, det huset ligger i Långsjö i Älvsjö. Jag bor inte så långt från det så jag är 100% säker på det :).
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Gillar du retro och hus i 60-talsstil? Då har du en riktig pärla här att inspireras av, med allt från mexitegel och vävtapeter till kök och badrum i så gott som originalskick.

Åh så himla läckert hus!! Verkligen i toppskick! Hoppas köparen bevarar det mesta, vilken kulturskatt.

Du kan läsa artikeln här: Retro 60-talshus i Södertälje
 
H Huddingen skrev:
Det var ju inte alls likt :surprised:
yonna yonna skrev:
Nä - du har rätt! Kollade framsidefasaden som inte stämmer.
S svanstrom skrev:
Nej, det huset ligger i Långsjö i Älvsjö. Jag bor inte så långt från det så jag är 100% säker på det :).
Ni har rätt. Måste ha varit lite trött igår.:p
 
  • Gilla
Huddingen och 1 till
  • Laddar…
Snyggt hus!:love:
Bor själv i ett hus från 1962 och känner igen många detaljer.

//AA
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Den som köper det kommer att blåsa ur all inredning, klinkers på golv och måla allt i vitt. In med Ikeakök och klinkrat badrum. 300 thujor runt huset, konstgräs/trall/stenläggning i hela trädgården. Precis som alla andra hus där.
 
  • Ledsen
  • Gilla
MetteKson och 12 till
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Den som köper det kommer att blåsa ur all inredning, klinkers på golv och måla allt i vitt. In med Ikeakök och klinkrat badrum. 300 thujor runt huset, konstgräs/trall/stenläggning i hela trädgården. Precis som alla andra hus där.
Det är husmord!!
 
  • Gilla
Viktualia och 1 till
  • Laddar…
Sturedotter Sturedotter skrev:
Det är husmord!!
Sant. Jag är uppvuxen inte långt därifrån och sett hus efter hus slaktats.
 
  • Gilla
Sturedotter
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Sant. Jag är uppvuxen inte långt därifrån och sett hus efter hus slaktats.
Det är sorgligt! Om folk vill ha nytt, vitt opersonligt så kan de väl bygga nytt.
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
Väldigt snyggt!

Men jo, gör alltid lite ont i själen att se så välbevarade mästerverk och veta att med största sannolikhet kommer klickgolven, vitfärgen och Ikea-köksstommarna snart. Kanske också pvc-fönstren.
 
  • Ledsen
erik_qwerty
  • Laddar…
J JBa skrev:
Området är inte lika attraktivt nu som det var när det byggdes. Då var den där sluttningen Södertäljes gräddhylla med många höga Astrachefer. Det finns (eller fanns iaf på 90-talet när jag hade kompisar i området) fler fina hus från den epoken. Nån annanstans i Stockholmsområdet och priset hade varit nåt helt annat. Hoppas köparna tar det varligt med huset.
Vad har hänt sedan området byggdes? Ofta brukar ju gräddhyllorna vara rätt konstanta över tid.
 
Det är nog många anledningar, men att Astra flyttade huvudkontoret som låg nära kan nog ha bidragit en del för just den delen…
Z ZipLock skrev:
Vad har hänt sedan området byggdes? Ofta brukar ju gräddhyllorna vara rätt konstanta över tid.
 
Z ZipLock skrev:
Vad har hänt sedan området byggdes? Ofta brukar ju gräddhyllorna vara rätt konstanta över tid.
Dels så byggdes Ronna klart precis bakom som med tiden blivit ett mindre mysigt bostadsområde sen hände svenska samhällsutvecklingen och där har dessvärre Södertälje gått i bräschen.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Mats-S
H Hammarfall skrev:
Sant. Jag är uppvuxen inte långt därifrån och sett hus efter hus slaktats.
Yep,
ligger i tiden eftersom slakten uppmuntras inte minst här på Byggahus.se. Hur många ggr har det inte visats fina hus från 60-70 talet som totalt vandaliserats av dess nya ägare med noll koll och insikt på dom historiska värdena. Och när man kommenterat slakten så har givetvis kommentaren tagits bort eftersom moderatorn tycker att man är elak mot den som slaktat huset.

Som flera redan påpekat, vill man ha en vit steril sjukhusmiljö så bygg nytt istället för att förstöra våra kulturskatter som fortfarande finns kvar :thinking:
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.