Hej,

Borrade precis tre stycken ca. 3-4cm djupa borrhål i väggen där det sedan började "trycka" ut luft ur det sista hålet. Det var väldigt lättborrat i sista hålet och sedan blev det som jag kom in i ett "tomrum" där det sedan började trycka ut luft.

Lufttrycket som kommer ut ur borrhålet går att jämföra med hur luften kommer in i nyckelhålet när det är undertryck i lägenheten. Testade öppna balkongdörren och kändes som att det kom ut mer luft då. Vill även minnas att det kom ut lite luft på vissa ställen mellan golv och vägg när jag bytte golv men inte alls lika mycket som nu.

Vad kan detta vara? Jag skulle gissa på att det är något mellanrum i lägenhetsväggarna för att ventilera väggarna om det nu finns någon anledning till att man vill det? Jag tror att det är puts och sedan tegel där jag borrade. Men som alltid blir man lite orolig vad det skulle kunna vara framförallt när det gäller flerbostadshus.
 
Det är är ganska vanligt att det går ventilationskanaler i betongväggar i flerfamiljshus. Låter som om du träffat en sådan kanal.

Om du tätar hålet med en plugg och skruv så borde det inte vara något egentligt problem.
 
A Anders243 skrev:
Det är är ganska vanligt att det går ventilationskanaler i betongväggar i flerfamiljshus. Låter som om du träffat en sådan kanal.

Om du tätar hålet med en plugg och skruv så borde det inte vara något egentligt problem.
A Anders243 skrev:
Det är är ganska vanligt att det går ventilationskanaler i betongväggar i flerfamiljshus. Låter som om du träffat en sådan kanal.

Om du tätar hålet med en plugg och skruv så borde det inte vara något egentligt problem.
Tack!

Är dessa ventilationskanaler inte gjorda av någon slags metall? Eller kan de vara ett mellanrum lämnat från teglet etc? Vad jag vet så finns det ingen gas i lägenheten och om det vore ett gasrör tänker jag att dessa borde vara gjorda av metall vilket en slö 6mm metallborr i en skiten borrmaskin utan slag- och borrfunktion borde få kämpa lite med inte inte kännas som smör (dvs. lättare än putsen).

Lägenheten är stambytt för cirka 10 år sedan så antar att man använda sig utav plast då, om det hade varit ett trycksatt vattenrör borde det nog kommit ut något annat än luft, ett avloppsrör av PE borde också kännas svårare att borra igenom än putsen och borde rimligtvis inte ligga ca. 4cm från innervägg? Är avloppsrören i en lägenhet trycksatt? Antar att de går på självfall men känns ologiskt att det skulle tryckas ut luft då om inte någon lägenhet har ett gigantiskt övertryck och antar att de borde gett ifrån sig lite doft.

Hur som helst har sprutat in silikon, pluggat och skruvat men man vill ju alltid vara på den säkra sidan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.