Hej jag undrar om någon har koll på hur en två knapps Strömbrytare Optima kron Malmbergs - 643261 skall kopplas?
tack på förhand
 
  • Tvåknapps Strömbrytare Optima kron Malmbergs outkopplad, sedd ovanifrån med etikett och skruvanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har schema stämplat på brytaren. Fas nere till vänster och uppe till höger. Ena tändtråden nere till höger och den andra uppe till vänster.

Beskrivningen gäller om man tittar på brytaren som den är på bilden.
 
  • Gilla
Ferny
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Du har schema stämplat på brytaren. Fas nere till vänster och uppe till höger. Ena tändtråden nere till höger och den andra uppe till vänster.

Beskrivningen gäller om man tittar på brytaren som den är på bilden.
Tack för svaret! Hmm jag har bara tre kablar att välja på, är det fel strömbrytare då?
Tack
 
  • Tre oskyddade elkablar sticker ut från ett hål i väggen, två gröna och en ej isolerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
De gröna är (rimligen) tändtrådar och den svarta är matande fas. Det stämmer fint med din brytare.
 
Om det är rätt brytare behöver du bygla fasen.

Ska det vara två knappar som tänder varsin belysning och dessa belysningar styrs inte från fler ställen? I så fall är det rätt brytare.
 
E
Enligt schemat är brytaren byglad internt, så ingen extra bygel ska behövas
 
  • Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Enligt schemat är brytaren byglad internt, så ingen extra bygel ska behövas
Aha, nu såg jag också det.
 
D
S Simmebaus skrev:
Hej jag undrar om någon har koll på hur en två knapps Strömbrytare Optima kron Malmbergs - 643261 skall kopplas?
tack på förhand
Så sätt den svarta på L och de båda tändtrådarna på varsitt rätta ställe enligt schemat (jag kan inte se bilden samtidigt som jag skriver).
 
D datja skrev:
De gröna är (rimligen) tändtrådar och den svarta är matande fas. Det stämmer fint med din brytare.
tack! Så här är det kopplat nu och även testat ha den jämte den svarta och får inte igång det.
Tack igen
 
  • En eluttag installerat i vägg med två gröna jordningskablar anslutna, öppen väggdosa synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Lite konstigt. Alla säkringar påslagna? Vad händer om du kortsluter svart mot en av de gröna? Tänds någon lampa då?
 
D datja skrev:
Lite konstigt. Alla säkringar påslagna? Vad händer om du kortsluter svart mot en av de gröna? Tänds någon lampa då?
Nae händer ingeting :s
 
D
Har du någon form av verktyg som kan indikera spänning? En multimeter eller penna?
 
Innan man kopplar bör man kanske ta reda på vilken funktion dom olika trådarna har. Det gör man genom att mäta och tolka resultatet eller öppnar dosor samt titta och rycka i trådar så att man kan se vilken funktion dom olika trådarna har.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
J
Du får kolla så att ledningarna går till rätt lampa med då. Under förutsättning att det är ström fram.
 
J Jocke Best skrev:
Du får kolla så att ledningarna går till rätt lampa med då. Under förutsättning att det är ström fram.
Jag hitta problemet... kablen hade hoppat ut i lamp uttaget..

Tack för alla svar.. uppskattat
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.