Jag ska försöka bygga en måttanpassad bastulav i denna modell. Har letat ritningar på nätet men inte hittat. Har nån tips om bra ritning så att jag tänker rätt gällande konstruktion.
 
  • Trämodell av en bastulav med två nivåer och en fotskammel på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en bastulav med bänkar och ryggstöd i ljus träfinish.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan bygga hur du vill så länge du håller dig till grundregeln: SKRUVA UNDERIFRÅN! Inge roligt sitta på varma skruvskallar.
 
Nästa tips, lavarna skall vara helt separata och gå att lyfta bort så att det är lätt att rengöra både dem och utrymmet under. Så när du skall välja vilken ritning som är bra, välj en med löstagbara lavar.
 
Om du har stadigt material i väggarna så behöver du inga ben i bakkant, skruva i stället en 45x45 mot väggen som upplag.
 
Interiör av en bastu med färdigbyggda träbänkar i olika höjder och en metallhink på översta bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var inne på samma spår först. Bygga egna i lösvirke. Men då det fanns rätt många andra saker i stugbygget att lägga tid på valde jag färdiga lavar som jag kapade till. Blev en bit över av den lägre laven som jag gjorde en pall av. Det enda jag tillverkade själv var "gallret" mellan golv och lav.
 
  • Gilla
Ursviken och 1 till
  • Laddar…
Håller med ovanstående, hellre skruva fast i väggen. Jag har limträ i framstycket, som sitter mellan två väggar, då slipper man ben helt, både snyggare och mer praktiskt när man ska städa. Det kanske inte funkar för dig (det framgår inte om gavlarna av lavarna sitter mot väggar)

Jag tycker generellt sett att man bygger lavar för höga (vet inte vad du har planerat). Mina sitter 375 från golvet, och 375 till nästa nivå. Sen ganska djupa, 670, vilket ger ett mer ”lounge-liknande” häng, sköna att ligga på också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.