Hej!
Har en brunn ¤400mm och en AL-KO Drain 15000 Inox Comfort som skall tömma brunnen regelbundet och automatiskt, d.v.s. med hjälp av flottören. Egentligen kräver AL-KOn 450mm enl. spec för att flottören skall kunna fungera korrekt men jag hoppades på att om jag placera den precis intill brunnsväggen så löser det sig (dessutom var det lite panik när jag köpte den...). Men nu inser jag att brunnsbotten inte är platt (wtf), utan lutar ner mot mitten vilket gör att pumpen lutar in mot mitten när jag försöker ställa den på kanten och det blir inte tillräckligt med plats för flottören. Grannen och jag kom på en genial lösning och slängde ner en sten (knytnävsstor) med tanken att jag skulle kunna få pumpen att stå på stenen och luta sig mot väggen, men det gick givetvis inte...(det är ok att skratta nu).

Så lite frågor och önskan om förslag.. Först och främst vill jag försöka få det att fungera med denna pump (den var ju ändå inte gratis). Steg 2 får bli att höra vilka pumpar andra har som faktiskt funkar i detta relativt trånga utrymme.

Steg 1 (Ge inte upp med AL-KO 15000)
1. Hur får man upp en sten (knytnävsstor) från botten (med normala verktyg man har hemma)?
2. Hur får man botten plan/hur får man pumpen att ligga dikt an brunnsväggen?
3. Är det någon som fått en AL-KO 15000 eller pump i liknande storlek att funka i en 400mm brunn?

Steg 2 (ge upp med AL-KO 15000, köp ny pump)
1. Vilka pumpar har ni lyckats installera i 400mm brunn?
 
Kan du inte hänga upp pumpen i ett rep?

Då står den inte på botten o drar i sig slam heller
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
1) du kan ställ ner en typ grillgaller som du bockar till eller klämmer fast typ patentband som fötter. Grus som någon föreslog låter ju också bra.

2) En av mina pumpar står snett, inga problem med flottören. Det är en Grundfos KP250.

3) En dränpump kan hänga i röret, pemslangen men ännu bättre kanske med ett rep.

4) Den där pumpen du har såg inte så kul ut, men vill du köra vidare på den så kan du köpa till en Vattennivågivare H-Tronic WPS 3000 PLUS ( 2 givare). Tejpa upp nivåbojen och kör den istället. Fungerar faktiskt väldigt bra. Jag har den reservlösningen.

Hur du får upp stenen….

Fira ner en unge modell mindre i fötterna…..Om du inte bill riskera ungen so kanaka ungen hat en leksakshåv som du kan förlänga och använda.
 
  • En dränpump modell Grundfos KP250 ojämnt placerad i en brunnen, med kopplade sladdar och slangar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
dreamie007
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Jag körde med grovt singel i botten och denna pump https://www.hornbach.se/shop/Drankbar-smutsvattenpump-NOWAX-by-Ebara-TPNS-500/8102788/artikel-detaljer.html
De med lös flottör gav jag upp då den bara fastnade i trång brunn.
Det märkliga med den pumpen är att det står att den är för inomhusbruk...
 
Ska du köpa nytt så köp Flygt. Jag har testat Biltema, Flygt och Grundfos. Flygt har inte missat en pumpning på 3 år. När det regnar mycket går den var 30 sekund.
 
  • Flygt pump som används för pålitlig vattenpumpning, här synlig med märkning och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dreamie007
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ska du köpa nytt så köp Flygt. Jag har testat Biltema, Flygt och Grundfos. Flygt har inte missat en pumpning på 3 år. När det regnar mycket går den var 30 sekund.
Hade svårt att hitta Flygt på ”vanlig” bygghandel och ville få detta gjort nu så det fick bli en AL-KO Twin 14000 Premium. Den har kört under dagen och funkar som jag vill även om den har ett jäkla tryck när den sätter igång och hoppar runt lite (får fixa det sen). Funderar på om man skulle sätta upp en sida där man listar alla pumpar som folk har i brunnar (400mm) och vilka som funkar bra resp dåligt.

https://www.bauhaus.se/smutsvattenpump-al-ko-twin-14000-premium
 
  • Gilla
dreamie007
  • Laddar…
En fråga till alla pumpvänner....Jag har två brunnar med en pump i varje, den ena är ansluten till spillvattnet (aja, jag vet men just nu enda lösningen) och den andra räcker det att jag har igång periodvis när det är väldigt blött väder som just nu. Nu går den en gång i kvarten. Den får tömma ut sig på garageinfarten, men det känns väldigt provisoriskt. Hur gör ni andra?
 
Samlar upp vattnet i en 3m3 tank. När den är full så töms breddacloppet ut över en slänt.
 
  • Gilla
Pilla58
  • Laddar…
M
På jobbet brukar vi montera en A4 (syrafast rostfri) krok i sidan på brunnen och sätta en tunn (också den rostfri) kätting i pumpen som den får hänga i. Kättingen kan man korta och länga så pumpen hänger bra.
 
  • Gilla
Pilla58
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.