matsson matsson skrev:
Verkar ändå som intresset för huset är stort nog att jag skall ta mig tid att göra ett inlägg om ”vad man får för pengarna” jag har dock fokuserat på ganska mycket standard val så huset är på inget sätt lyxigt utan mer storleken som drar priset. Men såklart med Ikea kök och plastmattor istället för kakel har man kunnat komma ännu billigare undan. Skall ta mig tid att skriva ett hemma hos inlägg vid tillfälle då så det blir mer nedbrutet vad man får för pengarna.
Då har jag skapat en egen tråd för huset som kan hittas här om det finns fler detaljfrågor:

https://www.byggahus.se/forum/threads/235kvm-villa-baserad-pa-fiskarheden-mareld.441837/
 
  • Gilla
parnyman
  • Laddar…
matsson matsson skrev:
Är väl kanske inte ett "snitt" hus men ger en indikation vad olika kostnader är då jag fört en ganska detaljerad kostnadsuppföljning.

Någon många glömmer är ju trädgård och alla tillvalen.

Byggarea är 281m2, Bo yta 235m2, Tomten 1000m2.
Tillval som driver kostnader som inte är specificerat för sig är: spånskiva bakom gips i hela huset samt golvvärme på övervåningen. Detta lägger på ca 100 000.

Om några önskar kan jag sätta ihop ett "hemma hos" inlägg om någon är intresserad av mer av huset. Men hoppas kalkylen hjälper någon att uppskatta vad kring kostnader är i samband med husbygge.
När fick du offerten för spånskiva? Jag fick en häromdan på cirka 85.000kr på 225kvm. Det känns som ett betydligt högre pris om inte golvvärme är jäkligt billigt?
 
Vad har du för uppvärmningskälla? BVP?
 
matsson matsson skrev:
Då har jag skapat en egen tråd för huset som kan hittas här om det finns fler detaljfrågor:

[länk]
282kvm är med spånskiva bakom gips till ett pris om 42 300:-
Tänk på att detta offertdatum är från början 2020 och virkespriserna och framför allt skivmaterial har ju gått upp avsevärt. Men låter lite dyrt med tanke på att du har 50kvm mindre.
 
F farmis skrev:
Vad har du för uppvärmningskälla? BVP?
Hade tänkt sätta in BVP men fjärrvärmenät finns där jag bor och kommunen bjöd på anslutningsavgiften i tomtpriset så det var svårt att motivera extrakostnaden. Och nu vart det väl ren flax men kostnadsmässigt har ju fjärrvärmen varit mycket mer stabil än elpriset så hade varit ännu mer omotiverat i dagsläget om jag dessutom lagt 140 000 extra på en bergvärme i dagsläget så nöjd med beslutet om fjärrvärme trots att det inte ger de lägsta driftskostnaderna.
 
  • Gilla
farmis
  • Laddar…
Grundkostnaden är 2,5-3 mille, man bygger billigare om man inte behöver uppsöka banken för kreditivlån.
Nyckeln till låg kostnad är att bygga älvsbyhus eller smålandsvillan och göra som de allra flesta, hålla budgeten till max 100 tusen för tillvalen. Jag har byggt och vet att båda dessa är av bra kvalite idag.
Var inte rädd för att ta goda råd från svärföräldrarna och bekanta.
Men om din budget är liten, så bered dig på att offra 2 månader för att göra mycket av grovjobben som kostar pengar, ring runt till bonden runt hörnet och ta hjälp med schakt.
Sedan en sak till är tomten knölig undvik att spränga, köp istallet grus och fyllupp runt huset, åk runt och fråga efter fyllmassor där du ser att det pågår byggprojekt.
 
  • Gilla
btc999 och 3 till
  • Laddar…
Hej!

Har fått en offert från Eksjöhus på 2 990 000 kr för Prio 141, nyckelfärdigt hus exkl utvändig målning, tomt, byggherrekostnader (lagfart, anslutningsavgifter, bygglov, pantbrev). Är det ett "bra" pris på vad man får eller kan man få ett liknande hus billigare? Tomten har vi tur med så den kostar ca 70 000kr. Så svårt att se vad slutpriset blir..
 
P Persson E skrev:
Hej!

Har fått en offert från Eksjöhus på 2 990 000 kr för Prio 141, nyckelfärdigt hus exkl utvändig målning, tomt, byggherrekostnader (lagfart, anslutningsavgifter, bygglov, pantbrev). Är det ett "bra" pris på vad man får eller kan man få ett liknande hus billigare? Tomten har vi tur med så den kostar ca 70 000kr. Så svårt att se vad slutpriset blir..
-Lagfart
-kreditivkostnad
-Pantbrev
-byggström
-servisanslutning el
-fiber?
-servisanslutning va alt egen va
-markberedning, marksten, växter etc
-geoteknisk
-pålning eller sprängning?
-rbk-mätning ingår det i priset?
-nybyggnadskarta
-Utsättning och lägeskontroll
-bygglov, startbesked, slutbesked
-kontrollansvarig
-färdigställandeskydd
-Husförsäkring (tecknas lämpligen innan bygget)
-ingår ovk och liknande
-har ni tänkt till att allt ni vill ha ingår? Tillval dyrt
-tomt och målning hade du ju redan koll på
 
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
A
P Persson E skrev:
Hej!

Har fått en offert från Eksjöhus på 2 990 000 kr för Prio 141, nyckelfärdigt hus exkl utvändig målning, tomt, byggherrekostnader (lagfart, anslutningsavgifter, bygglov, pantbrev). Är det ett "bra" pris på vad man får eller kan man få ett liknande hus billigare? Tomten har vi tur med så den kostar ca 70 000kr. Så svårt att se vad slutpriset blir..
Finns ett nystartat företag Storebro prefab. De bygger ytterväggar. Ganska mycket billigare än vad du blivit offererad

********** varning! detta inlägg gårt att koppla till bolaget som refereras, försök till dold reklam /moderator ****
 
Redigerat av moderator:
Jag hittar ingen information om deras produkter på nätet, har då något att dela?
 
A
G Gillar att bygga skrev:
Jag hittar ingen information om deras produkter på nätet, har då något att dela?
Jag fick höra om de via en bekant. De tog 7500 löpmeter för väggelement. Färdigmålat fick jag. Mitt hus hade omkrets på 55m så jag betala 412 500. Då fick jag även väggelement för ett garage. De har även a och k ritningar till några hus som även de ingick
 
Tack, har du deras kontaktinformation?
 
A
G Gillar att bygga skrev:
Tack, har du deras kontaktinformation?
G Gillar att bygga skrev:
Tack, har du deras kontaktinformation?
********* redigerat av moderator *********
 
Redigerat av moderator:
A
G Gillar att bygga skrev:
Tack, har du deras kontaktinformation?
Hitta mobil nr oxå ************* redigerat av moderator ***********
 
Redigerat av moderator:
Luktar reklam.. ny användare som lobbar för ett företag. Men jag kan ha fel…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.